מירב ארלוזורוב, הפרשנית הבכירה של "דה מרקר", מתקשה להתנער מהשקר שפירסם משרד האנרגיה, ושהתפרסם גם על ידה, לפיו המשרד עמד ביעדי האנרגיות המתחדשות ל-2020. ארלוזורוב מתחה השבוע ביקורת, מוצדקת לגמרי, על קול המצהלה שהתקבלו בה הכרזות הממשלה החדשה בנוגע למשבר האקלים, ביקורת שהייתי חותם עליה בשתי ידיים, אבל שוכחת לבוא חשבון עם השר היוצא יובל שטייניץ והמנכ"ל הנשאר אודי אדירי, ואולי גם עם עצמה...

בשבוע שעבר הצהירו שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שרת התחבורה מרב מיכאלי ושרת האנרגיה קארין אלהרר, שיפעלו באופן משותף לקדם תוכנית לאומית שאפתנית להפחתת פליטות הפחמן של ישראל (הפחתה של 27% ו-85% בפליטות גזי חממה עד שנת 2030 ו-2050, בהתאמה, יחסית לפליטות של ישראל בשנת 2015).

השרות גם הצהירו שיקדמו החלטת ממשלה בהתאם, וכי בחודשים הקרובים יגישו לאישור הממשלה יעדים מגזריים להפחתת פליטות גזי חממה בתחומי התחבורה, התעשייה, ייצור החשמל והפסולת, ותוכנית פעולה להשגתם.

ההצהרה לוותה בחשיפה תקשורתית וציבורית אוהדת, לא רק משום שמדובר בארבע שרות, שזה חידוש מרענן, אלא גם בשל ההכרזה המשותפת והנכונות לשתף פעולה, שלא כמו בממשלה הקודמת. והרי אין ספק כמה הכרחי שיתוף פעולה לקידום הנושא.

יחד עם זאת, כשהתפזרה תרועת הפסטיבלים, נשארנו, בינתיים, כמעט עם אותם יעדים שהיו על השולחן לפני כן, וכמעט עם אותן ההצהרות, ובלי תוכניות שיפרטו הכל לפרטי פרטים (במשרד להגנת הסביבה כבר אומרים לנו זמן רב שיש תוכנית לאומית בינמשרדית שתכף תתפרסם, אבל היא כבר שנה ומעלה בעריכה ותיקונים).

ארלוזורוב, בטור שפירסמה השבוע, מציינת זאת, שופכת מים קרים על ראשי החוגגים ומצטטת בין היתר את ג'ונתן פרשינג, היועץ הבכיר של ג'ון קרי, שמונה על ידי הנשיא ג'ו ביידן לאחראי על מדיניות האקלים של הממשל האמריקאי. "ישראל, כמו מדינות אחרות שהצהירו על יעדים ראשוניים בלבד, תהיה חייבת לגבות אותם במדיניות", אמר פרשינג, "הדברים האלה לא יתרחשו מעצמם. מדינות יצטרכו לעלות מדרגה ולהבין כיצד הן יישמו את ההתחייבויות".

אפילו בארה"ב, מזכירה ארלוזורוב, ביידן, שעבר מיד מהצהרות לתוכניות, מתקשה ליישם את אותן. ארלוזורוב גם מסיימת את הטור בנקודה חשובה, ומעלה את העובדה שאם לא נפחית פליטות ולא נקדם מס פחמן, נושא שהעלה זה מכבר שר האוצר הנכנס אביגדור ליברמן, התחרותיות של המשק המקומי תיפגע מאוד.

מימין לשמאל: שרת התחבורה מירב מיכאלי, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושר האוצר אביגדור ליברמן, 14.6.21 (צילום: יונתן זינדל)

מימין לשמאל: שרת התחבורה מירב מיכאלי, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושר האוצר אביגדור ליברמן, 14.6.21 (צילום: יונתן זינדל)

עד כאן הכל טוב ויפה, אבל אז ארלוזורוב הופכת ברגע אחד, שוב, לדוברת של משרד האנרגיה, וברטוריקה מיוחדת היא מסנגרת על המשרד ומבקרת את המשרדים האחרים. "זאת האמת: מבין ארבעת משרדי הממשלה שלקחו חלק בהצהרת האקלים החגיגית, המשרד היחיד שבפועל כבר עשה משהו הוא משרד האנרגיה, והצלחת העשייה שלו עד כה היא חלקית בלבד". וגם "כאמור, משרד האנרגיה הוא היחיד שהעז עד כה לקבוע לעצמו יעדים ישימים - יעד ל-30% אנרגיות מתחדשות עד 2030". "שאר משרדי הממשלה לא נמצאים אפילו בשלב הזה", היא מסכמת.

ארלוזורוב לא הסתפקה בשיר הלל למשרד. בין השורות היא ניסתה "להחליק" שקר, שמשרד האנרגיה בראשות שטייניץ והמנכ"ל אדירי היו אחראים לו, וגם ארלוזורוב דיבררה אותו בלי לערער עליו.

"במשרד האנרגיה לא מתכחשים לכך שלא הצליחו להגיע ליעד שהציבו לעצמם ל–2020, ורואים בכך נורית אזהרה: גם כשיש הרבה רצון והרבה התכווננות, יכולת הביצוע של ישראל נמוכה מאוד", כותבת ארלוזורוב. כותבת ושוכחת כיצד נפנפו במשרד על כל במה ובכל כותרת שדווקא כן עמדו ביעד, העלוב יש לומר, של 10% אנרגיות מתחדשות ביצור חשמל בישראל בשנת 2020, גם כשהיה ברור להם שזה שקר.

גם ארלוזורוב כתבה ואף חזרה על המסר הזה, כאילו כך יהפוך לאמת. "הנתונים שמציג משרד האנרגיה הם מרשימים.  [...] במקביל, חל גידול מסחרר בשימוש באנרגיות מתחדשות - מ-2% אנרגיות מתחדשות בחשמל ב-2014 ל-10% ב-2021", כתבה ארלוזורוב ב-9 במרץ השנה. בפועל, כזכור, משרד האנרגיה לא הצליח לעמוד אפילו ביעד הנמוך מלכתחילה של 10%, והגיע ל-6% בלבד.

אגב, באותו טור ממרץ כתבה ארלוזורוב: "היעד עד 2030 - ולמשרד האנרגיה יש תוכנית עבודה מסודרת שמבטיחה שהיעד הזה יושג - הוא הגעה ל-30% אנרגיות מתחדשות". אם זה נכון, כיצד זה שחצי שנה אחרי, בטור שפירסמה השבוע, ארלוזורוב מהללת את שרת האנרגיה הנכנסת קארין אלהרר על האומץ לומר שלא בטוח שנעמוד ביעד האחרון?

ועוד אגב, בטור שכתבה ארלוזורוב יום לאחר מכן, ב-10 למרץ, הצליחה להיפטר מההתפעלות הלא מוצדקת מביצועי משרד האנרגיה של שטייניץ, אך לא מהנתון השקרי: "ישראל היא אחת המדינות המפגרות בעולם בשימוש באנרגיה מתחדשת - רק 10% מייצור החשמל", היא כתבה.

אין ספק, ממשלת ישראל חייבת לעבור מדיבורים למעשים. גם התקשורת חייבת להיות יותר נשכנית, ולצד דיווח על הצהרות גם לפקח על היישום ולהעלות שאלות. אבל אם ארלוזורוב רוצה שנקשיב לה, ועל אחת כמה וכמה אם היא לוקחת על עצמה את תפקיד המבקרת, כדאי שקודם כל תעשה בדק בית.