ארבעה ימים לאחר שהעיתונאי גדעון לוי התריס בפני קוראי "הארץ": "נו, היה כדאי"? כשהוא מכוון בלגלוג לקורת רוחם מסילוקו של בנימין נתניהו מהנהגת המדינה, שב מנהיג הליכוד והמחיש לכל מי שעיניו בראשו עד כמה היה כדאי: מיכאל שמש חשף בערוץ כאן 11 את ההנחה השערורייתית שקיבל הזוג נתניהו ממלון דן כרמל על אירוח בן שני לילות בסוויטה הנשיאותית במלון.

לוי שב והוכיח כשל מאלף בבוחן המציאות: בעוד שהוא מצפה שבשני חודשי כהונתה הראשונים של ממשלת בנט יתחוללו שינויים מפליגים ביחסה של המדינה לסוגיה הפלסטינית, בגישתה לעוולות שמעוללים המתנחלים לשכניהם, בנורמות המוסריות שעל פיהן מפעילים מפקדי צה"ל וחייליו את מנגנוני הכוח שברשותם – הוא מגלה סלחנות מפליאה לאורחות חייו ולהתנהלותו המשחיתה של ראש הממשלה הקודם.

מפעל חייו העיתונאי של לוי – הוקעת הכיבוש הישראלי בשטחים – ראוי לכבוד שניתן לו (בין השאר בהענקת פרס סוקולוב השנה) ולמעמד הבינלאומי שרכש, אך הוא אינו פוטר אותו מחשבון נפש על היחס הסובלני שהוא מגלה כלפי נתניהו. הנימה המתנשאת שבה הוא פונה לעמיתיו ולכלל הציבור בבואו לבקר את אנחת הרווחה שעלתה מכיוונם לאחר שהמדינה נפטרה מעונשו של נתניהו, מציגה אותו כמי שסובל מכתם עיוור בהתבוננותו על האיש ועל מכלול התנהלותו.

נתניהו מוסיף להתנהג כמי שהכוח השלטוני סימם אותו וטמטם את חושיו. מאז הודח ממשרד ראש הממשלה הוא משחק בנדמה לי: הוא מצלצל ל"ידידי" אלברט בורלא ודן עמו במשלוח חיסונים לישראל; הוא מנהל שיחות ומקיים פגישות עם בעלי תפקידים בכירים בממשלות העולם ודן עמהם בסוגיות אקטואליות; הוא מברך את שיאני האולימפיאדה הישראליים; הוא מפיץ סרטונים עם מסרים לציבור הישראלי.

והוא גם מוסיף לקיים אורח חיים נהנתני כשהוא חותר להטיל את עלותו על הזולת: את תיקון המזגן בחווילתו בקיסריה ניסה להטיל על קופת המדינה, את עלות השהות בבתי מלון בירושלים מאז פונה מבלפור מממנת המדינה, את עלות האירוח בדן כרמל השכיל לצמצם למינימום (4,000 שקל במקום כ-18 אלף שקל, לפי פרסומים בתקשורת).

בדרך, במסגרת מאמציו לכבות את הדליקות הקטנות שמציתות החשיפות העיתונאיות על מעלליו האחרונים, הוא שב למאגר המוכר של תירוציו וקובלנותיו מימיו בראשות הממשלה כשהוא מתעתע במאזיניו ומפזר ענן של אי ודאות בגרסאותיו: התקשורת רודפת אותי; לי סירבו לממן תיקון מזגן (בעלות הנאמדת בכ-100 אלף שקל) עוד בהיותי ראש הממשלה בעוד שלבנט וללפיד מממנת המדינה שיפוצים בבתיהם הפרטיים בהיקף של 23 מיליון שקל; לא ידעתי שמחיר הסוויטה בדן כרמל גבוה מזה שבו חוייבתי; מרגע שנודע לי, הוריתי לשלם את המחיר המלא. שוב חוזר הניגון שצליליו הם קורבנות, התמרמרות והפרחת "עובדות אלטרנטיביות".

הזוג נתניהו לא נגמל מגינוני השררה שבהם הציף אותם מעגל העוזרים והאוהדים החנף שהתקבץ סביבם. הם מוסיפים להאמין שהם מורמים מעם ויחידים בדורם. בפועל, הם היו ונשארו נובורישים קטנוניים שנאבקים כתגרנים בשוק על כל פיסת כבוד ופירור של הטבה. לא ראוי לגדעון לוי לעכב את תהליך ההתפכחות שהם כה זקוקים לו.