משרד העלייה והקליטה הודיע כי בכוונתו להשתתף במימון הפקה ואירוח של ועידה עם קבוצת "ידיעות אחרונות", כך לפי פרסום של המשרד שהופיע אתמול (9.8) באתר מינהל הרכש הממשלתי. בתגובה לפניית "העין השביעית" מסרו במשרד כי ישלמו ל"ידיעות אחרונות" 250 אלף שקל וכי עלות הוועידה הנותרת, שתגיע לסך של כמיליון שקל, תגיע מגורמים אחרים. בראש המשרד עומדת השרה פנינה תמנו-שטה ממפלגת כחול-לבן. קודם לכן היתה תמנו-שטה חברה במפלגת יש-עתיד. על הודעת המשרד צייץ לראשונה בטוויטר אלי ציפורי.

אם תאושר ההתקשרות, תהיה זו ככל הידוע ההתקשרות הראשונה מסוגה של משרד בממשלת בנט-לפיד עם "ידיעות אחרונות", והיא מסמלת את השינוי שהביאה עמה הממשלה החדשה עבור הקבוצה. בשנים האחרונות התמעטו עסקאות הענק בין משרדי הממשלה לקבוצת "ידיעות אחרונות" אך כעת, עם חזרתם של הליכוד ונתניהו לאופוזיציה וכינון ממשלה בהנהגת נפתלי בנט ויאיר לפיד, ובשיתוף כחול-לבן ויש-עתיד, מסתמנת חזרה לעידן שיתופי הפעולה.

הפקת ועידות וכנסים הפכה למקור הכנסה מרכזי עבור כלי התקשורת הגדולים, הסובלים מצמצום חריף בחלקם בעוגת הפרסום. בשנים 2013–2015, שבהן מפלגת יש-עתיד בראשות לפיד, בעל טור בכיר ב"ידיעות אחרונות" לשעבר, היתה חלק מהממשלה, נחתמו כמה עסקאות בין משרדים בראשות שרים ממפלגתו לבין קבוצת "ידיעות אחרונות".

שר החוץ יאיר לפיד (צילום: פלאש 90)

שר החוץ יאיר לפיד (צילום: פלאש 90)

משרד החינוך שילם לקבוצה כ-2 מיליון שקל עבור פרסום ידיעות על מיזמים של השר דאז שי פירון; משרד המדע בראשות יעקב פרי, אף הוא ממפלגת יש-עתיד, שילם 1.3 מיליון שקל עבור עסקה דומה של "שיתוף פעולה"; משרד הרווחה בראשות מאיר כהן, שגם הוא נבחר לכנסת מטעם מפלגת יש-עתיד, אמור היה להעביר לקבוצה 250 אלף שקל, אך ההתקשרות בוטלה על רקע ביקורת ציבורית. בנוסף, משרד הכלכלה, בראשות השר דאז וראש הממשלה בהווה נפתלי בנט, שילם מאות אלפי שקלים ל-ynet עבור פרסום כתבות באתר.

חסידיו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו טענו כי ההתקשרויות בין שרי יש-עתיד לקבוצת "ידיעות אחרונות" מלמדות על "אכיפה בררנית" בפרקליטות, שבחרה להעמיד לדין את נתניהו בגין עסקת שוחד שבה מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס ידאג עבורו ל"סיקור חיובי" – אך לא חקרה את ההתקשרויות של שרי יש-עתיד עם "ידיעות אחרונות". ואולם, בשנים האחרונות חתמו בקבוצת "ידיעות אחרונות" גם על עסקאות מול משרדים בראשות שרים מהליכוד, כגון משרד התרבות והספורט בראשות מירי רגב והמשרד להגנת הסביבה בראשות גלעד ארדן.

בהודעת משרד העלייה והקליטה שפורסמה באתר מינהל הרכש הממשלתי נכתב כי סכום ההתקשרות, 1,017,105 שקל, כולל מלבד סיקור הוועידה גם את אירוחה בבית "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון, וכי ההתקשרות תיעשה ללא מכרז. מההודעה ניתן להבין כי "ועידת הקליטה" היא יוזמה של משרד הקליטה, אולם מתגובת המשרד מתברר כי היוזמה לוועידה היתה דווקא של "ידיעות אחרונות".

"המשרד, באמצעות אגף הדוברות, בדק היתכנות לשת"פ עם גופי תקשורת שונים לצורך קיום הוועידה", נכתב בדברי ההסבר להחלטה להתקשר ללא מכרז עם קבוצת "ידיעות אחרונות". "מבדיקתנו עולה כי לא ניתן למצוא גוף תקשורתי העונה על הצרכים החיוניים שהציב המשרד כמטרה, למעט הספק 'ידיעות אחרונות', הכולל את אתר ynet, עיתון 'וסטי' וכן ynet Español – כל אלו הינם גוף אחד בשפות השונות, אשר מאפשר להגיע לקהל נרחב ככל הניתן".

בית "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון (צילום: "העין השביעית")

בית "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון (צילום: "העין השביעית")

דני אדינו אבבה, מנהל אגף דוברות, תקשורת והסברה במשרד, שחתום על חוות הדעת שצוטטה לעיל, היה כתב "ידיעות אחרונות" במשך כשני עשורים. "לאחר בחינה מדוקדקת, חיפושים ברחבי האינטרנט אחר ספקים ובדיקה בכלי התקשורת השונים, לא נמצא גורם או גוף שיוכל לתת מענה הולם לצורכי המשרד לקיום ועידת העלייה, למעט הספק 'ידיעות אחרונות'", כתב אבבה מטעם המשרד.

היום, בתגובה לפניית "העין השביעית", נמסר ממשרד העלייה והקליטה כי הוועידה נולדה ביוזמת קבוצת "ידיעות אחרונות" והסמנכ"ל אלון גולדשטיין. מהודעת המשרד עולה גם כי הסוכנות היהודית תעביר ל"ידיעות אחרונות" סכום דומה, של רבע מיליון שקל. בראש הסוכנות עמד עד לאחרונה יצחק (בוז'י) הרצוג, נשיא המדינה. כשעמד בראש רשימת המחנה-הציוני והתמודד מול הליכוד בראשות נתניהו בבחירות הכלליות לכנסת ב-2015 זכה הרצוג לתמיכה בוטה מקבוצת "ידיעות אחרונות". בהמשך נחשף כיצד אחת ממנהלות הקמפיין של הרצוג הכתיבה כותרת ראשית באתר ynet ביום הבחירות.

עוד עולה מתגובת המשרד כי את יתרת העלות שבה נקבה קבוצת "ידיעות אחרונות", בסך של עוד חצי מיליון שקל, תספוג הקבוצה. במשרד סירבו למסור מסמכים המפרטים את הסיבות לעלות הגבוהה של הכנס.

ארנון (נוני) מוזס (צילום: רוני שיצר)

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס (צילום: רוני שיצר)

להלן התגובה המלאה שנמסרה ממשרד הקליטה: "משרד העלייה והקליטה מציין מדי שנה את יום העלייה המעוגן בחוק משנת 2016 במטרה להעלות על נס את חשיבות העלייה והעולים החדשים ותרומתם למדינת ישראל. שרת העלייה והקליטה שמה לה כמטרה לקדם בזירה הציבורית והתקשורתית את תרומת העולים לחברה הישראלית. בתוך כך, בשבוע העלייה הקרוב יתקיימו מגוון אירועים, בין היתר 'ועידת עלייה', ראשונה מסוגה בישראל, ביוזמתה המבורכת של קבוצת 'ידיעות', בהובלת סמנכ"ל ידיעות אלון גולדשטיין ואתר 'וסטי' המשרת למעלה ממיליון עולים חדשים וותיקים דוברי השפה הרוסית.

"השרה מברכת על היוזמה ואף הביעה נכונות לקחת חלק פעיל בוועידה, כשבין היתר 25% מעלויות הוועידה ישולמו על-ידי משרד העלייה והקליטה, 25% על-ידי הסוכנות היהודית ועיקר ההוצאה, 50%, מקבוצת 'ידיעות'. נדגיש כי למרות ועל אף משבר הקורונה, משנת 2020 היתה עלייה מבורכת לישראל, למעלה מ-36 אלף עולים חדשים מלמעלה מ-90 מדינות ברחבי תבל. משרד העלייה והקליטה מעניק מעטפת סיוע לעולים החדשים בכלל תחומי החיים ופועל להכיר ולהוקיר את תרומתם למדינה בתקופה זו ובכלל.

"אנו גאים מאוד להעלות את קרנם של העולים החדשים ורואים בקיומה של הוועידה הזדמנות פז לחשוף לציבור הישראלי את עשייתם ותרומתם הברוכה של העולים החדשים למען מדינת ישראל ושגשוגה. נמשיך לשתף פעולה עם גופי תקשורת הרואים חשיבות בעלייה".

* * *

לעיון בחוות הדעת שחיבר דני אדינו אבבה עבור משרד העלייה והקליטה

להורדת הקובץ (PDF, 266KB)