קבוצת "ידיעות אחרונות" קיבלה קרוב ל-400 אלף שקל כדי לפרסם כתבות חיוביות על "ועידת ראש הממשלה לחדשנות" ולשדר אותה בשידור ישיר. אורח הכבוד של הוועידה היה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיעמוד לדין לצד מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס בעקבות המשא-ומתן הסודי שבו דנו השניים בהטיית סיקור תמורת חקיקה שתפגע במתחרה המרכזי של העיתון, "ישראל היום".

"ועידת ראש הממשלה לחדשנות" נערכה באוקטובר 2018 במסגרת אירועי 70 שנה להקמת מדינת ישראל. השתתפו בה אורחים רמי-דרג מחו"ל, הבולט שבהם סגן נשיא סין ואנג צ'י-שאן – שהגיע בראש פמליה של כ-15 שרים וסגני שרים במסגרת מה שנתניהו הגדיר כ"ביקור החשוב ביותר של מנהיג סיני ב-18 השנים האחרונות". לצדו השתתפו בכנס, בין היתר, המיליארדר הסיני ומייסד "עליבבא" ג'ק מא, מנכ"ל גוגל לשעבר אריק שמידט, המיליארדר יליד רוסיה יורי מילנר ודייוויד מרקוס, סגן נשיא בפייסבוק.

הוועידה, שהתקיימה בתל-אביב ונמשכה יומיים, הופקה על-ידי משרד התרבות והספורט, משרד ראש הממשלה ומרכז פרס לשלום ולחדשנות. כדי להבטיח שתסוקר בהרחבה ובאופן שישרת אותה, המארגנים החליטו לשלם לקבוצת "ידיעות אחרונות" תמורת שידור ישיר של הנאומים והדיונים, ורכשו גם ערוץ ב-ynet, חידון מקוון וסדרה של תשע כתבות על הוועידה ומשתתפיה. בהבהרה ששובצה בכתבות צוין כי הן מתפרסמות "בשיתוף משרד התרבות והספורט ומרכז פרס לשלום ולחדשנות".

הקו, כנהוג בכתבות קנויות, היה חיובי במובהק. ידיעת הסיכום נשאה את הכותרת "בכירי הטכנולוגיה העולמית מצדיעים לחדשנות ישראלית". מערכת ynet קבעה בה שהוועידה היתה "מפגן כוח אמיתי של 'אומת הסטארט-אפ'". סגן נשיא סין, שצוטט בידיעה שנקנתה על-ידי ממשלת ישראל, הוסיף כי "במשך 70 שנה ישראל הפכה ממדינת הגירה עם יסודות חלשים לאחת המדינות החזקות ביותר במזרח התיכון". לישראל וסין, הצהיר הפוליטיקאי הסיני, "יש הרבה מהמשותף". כפי שניתן היה לצפות מידיעה קנויה, אופיו הדכאני של המשטר בסין כלל לא הוזכר.

ערוץ "ועידת ראש הממשלה" ב-ynet (צילום מסך)

ערוץ "ועידת ראש הממשלה" ב-ynet (צילום מסך)

כמו שקורה לא פעם בעסקאות תוכן שיווקי של "ידיעות אחרונות", לצד הידיעות שסומנו כחלק מהעסקה פורסמו גם ידיעות מערכתיות שקידמו את תכני הכנס, אך בלי למסור לקוראים שהמארגנים משלמים לעיתון.

נאומו של נתניהו, למשל, סוקר ב-ynet בידיעה של הכתב איתי שיקמן שכללה קטע וידיאו מהנאום וארבע תמונות שונות של ראש הממשלה. הכותרת שהעניקו לה באתר היתה "נתניהו: חדשנות פותחת לנו דלת לעולם הערבי". מבדיקת "העין השביעית" עולה כי הציטוט מהכותרת זהה כמעט לגמרי לציטוט ששימש כותרת ב"ידיעה" מוכנה מראש שהפיץ משרד יחסי-הציבור דבי תקשורת, שנשכר על-ידי המארגנים.

כמו שקורה לא פעם ב"ידיעות אחרונות", לצד הידיעות שסומנו כחלק מהעסקה המסחרית פורסמו גם ידיעות מערכתיות שקידמו את תכני הכנס בלי למסור לקוראים שהמארגנים משלמים לעיתון

הכתב המדיני הוותיק איתמר אייכנר פרסם שתי ידיעות על נאום של שמעון פרס המנוח שהוקרן לבאי הכנס באמצעות הולוגרמה. לטענת אייכנר, כשהוקרנה ההולוגרמה של פרס "עברה צמרמורת בקהל". עם זאת, ציין, ההקרנה היתה רצופת תקלות. שתי הידיעות של אייכנר פורסמו במהדורה המודפסת של "ידיעות אחרונות", וגם הועלו לרשת.

ידיעה מערכתית רביעית, שפורסמה ב-ynet בחתימת הכתב גיא לוי, הודיעה על השקת מרכז החדשנות של מרכז פרס לשלום, שהיתה אחד מאירועי הכנס. היא כללה סרטון תדמית של מרכז פרס, צילומי יחצנות שהפיץ המרכז ואזכורים של נתניהו ושאר משתתפי ועידת ראש הממשלה.

הרקע: התחממות בקשרי נתניהו ו"ידיעות אחרונות"

הנתונים על העסקה בין מארגני ועידת ראש הממשלה ל"ידיעות אחרונות" נחשפו הודות לבקשת חופש מידע שהגישו פעיל השקיפות גיא זומר ותומר אביטל ממיזם העיתונות העצמאי "שקוף". לפי המענה שניתן לאביטל וזומר, עבור רכישת הסיקור קיבלה קבוצת התקשורת של משפחת מוזס כ-375 אלף שקל מתקציב משרד התרבות והספורט.

תומר אביטל, ממגישי בקשת חופש המידע: "התקציב אמנם הגיע ממשרד התרבות והספורט בראשות מירי רגב, אבל התוצאה שנגלתה בפני קהל הגולשים היא שב'ידיעות אחרונות' מוכנים לקבל כסף ולתת בתמורה סיקור חיובי של אירוע שמתקיים תחת המותג 'בנימין נתניהו'"

גורם במשרד ראש הממשלה ששוחח עם "העין השביעית" ביקש להבהיר כי אף שמשרדו של נתניהו היה מעורב במימון והפקת הכנס – הוא לא היה קשור בשום צורה לעסקה עם קבוצת "ידיעות אחרונות". מאוחר יותר נשלחה תגובה רשמית לקונית: "למשרד ראש הממשלה אין שום קשר להתקשרות. מדובר באירוע של משרד התרבות".

גם אם משרד ראש הממשלה באמת לא היה מעורב בעסקה, אפשר להבין את הפראנויה. חקירת "תיק 2000" העלתה כי בין שני היריבים המוצהרים נתניהו ומוזס התנהל דיאלוג סמוי במהלך השנים, שלפחות בחלק ממנו שנחשף, כלל הצעות לרתימת הסיקור בקבוצת התקשורת תמורת הטבות מצידו של נתניהו, ושבגינו מואשמים כעת השניים בעבירות של מרמה (נתניהו) ושוחד (מוזס).

אחרי שנים שבהם נחשבה קבוצת "ידיעות אחרונות" כעוינת לנתניהו, ככל שהתקדמה חקירתם של השניים השתנה הקו המערכתי כלפיו לחיוב. נתניהו, מצדו, השתתף בכמה פרויקטים חגיגיים של "ידיעות אחרונות" ואף ביקר בבניין המערכת בראשון-לציון – מעשה כמעט בלתי נתפס לפני חשיפת הפרשה, כשראש הממשלה טען שמוזס מחולל "מסע הסתה" נגדו בשל אינטרסים כלכליים.

באוקטובר 2018, המועד שבו בוצעה ההתקשרות ונערך הכנס, חקירתם של נתניהו ומוזס כבר היתה לקראת סיום – וההערכות היו ששניהם יעמדו בפני כתבי אישום, כפי שאכן קרה. "השת"פ בין 'ידיעות אחרונות' לוועידת ראש הממשלה הוא עוד עדות להתקרבות ביניהם, לפחות באופן סמלי", אומר תומר אביטל.

"במקרה הזה", הוא מוסיף, "התקציב אמנם הגיע ממשרד התרבות והספורט בראשות מירי רגב, אבל התוצאה שנגלתה בפני קהל הגולשים היא שב'ידיעות אחרונות' מוכנים לקבל כסף ולתת בתמורה סיקור חיובי של אירוע שמתקיים תחת המותג 'בנימין נתניהו', עם אורחים עשירים ומפורסמים שמגיעים כביכול כדי לתת כבוד לראש הממשלה ולמדינה שהוא עומד בראשה. חייבים לבתק את השלטון מהעיתון".

משרד התרבות: ועדת המכרזים אישרה

מנהלת אגף הדוברות במשרד התרבות והספורט, מיטל אדרי-כהן, מסרה בשם המשרד: "ועידת ראש הממשלה לחדשנות, ביוזמת משרד התרבות והספורט ובשיתוף מרכז פרס לשלום ולחדשנות, נערכה כחלק מאירועי ה-70 למדינת ישראל שהתקיימו בסימן של מורשת וחדשנות, ונמנתה על אירועי הדגל שאותם הובילה השרה מירי רגב כיו"ר ועדת טקסים וסמלים והממונה על אירועי ה-70 מטעם ממשלת ישראל.

"ההתקשרות לצורך פרסום האירוע בוצעה במסגרת ועדת המכרזים של לשכת הפרסום הממשלתית, שבחנה את כלל ההצעות שהוגשו בהתאם לקריטריונים של איכות ועלות. עם סיום בחינת כלל ההצעות, הוועדה בחרה בהצעת קבוצת 'ידיעות אחרונות' ו-ynet כהצעה הזוכה. בנימוקי הזכייה: ההצעה נמצאה איכותית ומתאימה לתכנים הרלבנטיים, ומדד החשיפה לקהלים רחבים היה גבוה יותר ביחס להצעות המתחרות".

במרכז פרס סירבו להשיב לשאלה האם גם המרכז שילם ל"ידיעות אחרונות" עבור הסיקור, כפי שמשתמע מההבהרה שצורפה לידיעות הקנויות. גם ב"ידיעות אחרונות" בחרו לא להגיב לדברים.