תביעת הדיבה שהגיש יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, נגד ניצן ויסברג, פעילה במחאה נגד אביו, היא "תביעה הזויה לחלוטין", שנועדה להשתיק כל שיח ביקורתי עליו ו"מלמדת בעיקר על היעדר מודעות עצמית", כך נטען בכתב הגנה שהגישה ויסברג בשבוע שעבר לבית-המשפט.

בחודש ספטמבר האחרון פנתה ויסברג בטוויטר אל החשבון של משטרת ישראל וצייצה: "תחליטו אם בא לכם להזמין את נעם גבאי לחקירה באזהרה או את הטרוריסט הביולוגי על משקפי שמש בתמונה" [הטעות במקור]. לציוץ צירפה תצלום שבו נראה יאיר נתניהו במשקפי שמש, לצד אחיו אבנר.

בעוד שאבנר נתניהו עטה על הפנים מסיכה למניעת התפשטות נגיף הקורונה, יאיר נתניהו צולם כשהוא ללא מסיכה.

ציוץ של ניצן ויסברג, 20.9.20, כפי שהוגש בתביעת יאיר נתניהו נגדה

בגין ציוץ זה תבע נתניהו מויסברג 140 אלף שקלים. "מדובר בהתבטאות חריפה ביותר והאשמה חריפה ביותר", טען נתניהו בתביעתו, באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, "[...] זאת כשהאמת הפשוטה הינה כמובן הפוכה, התובע איננו טרוריסט וכל שכן לא טרוריסט ביולוגי".

ויסברג, באמצעות עו"ד איתן להמן, טוענת להגנתה בין היתר כי הציוץ פורסם על רקע האשמות של נתניהו הבן "ותומכיו" כי ויסברג ואנשי מחאה אחרים שמפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הם קיצוניים, בוגדים וגם "טרוריסטים ביולוגיים".

נתניהו הבן, טוענת ויסברג, "הוא שדרדר במשך שנים את השיח ברשת, ובאמצעות ציוציו ופרסומיו גרם לפגיעה בכל מי שלא מצא חן בעיניו, ובשנה האחרונה בפרט במשתתפי המחאה הדמוקרטית נגד ראש הממשלה המואשם בפלילים. [...] למעשה, דומה, שכל עיסוקו של התובע הוא הפצת פרסומי דיבה, שנאה ושטנה נגד מי שמתנגד לשלטונו של אביו".

כדי לתמוך בטענה זו צירפה ויסברג לכתב ההגנה עשרות דוגמאות לציוצים של נתניהו הבן מהימים שבהם פרסמה את הציוץ שלה, "פרסומים שקשה בכלל להעלותם על הנייר", לשון כתב ההגנה. נתניהו הבן נטפל אליה, טוענת ויסברג, משום שהיא אחייניתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק.

נתניהו הבן נטפל אליה, טוענת ויסברג, משום שהיא אחייניתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק

לפי ויסברג, הציוץ שבלב התביעה פורסם במענה להאשמות של נתניהו ואוהדיו, כאילו אנשי המחאה הם מפיצי מחלות. "כל מגמת הציוץ היתה להצביע באופן ביקורתי על השיח המוטה והאכיפה הבררנית [...] הציוץ של הנתבעת נכתב בלשון סגי נהור, והעלה פרדוקס: איך יתכן, שמפגינים נגד ראש הממשלה המצולמים ללא מסכה מכונים על ידי ה'ביביסטים' כ'טרוריסטים ביולוגיים', בעוד שכאשר בנו של ראש הממשלה מצטלם באותה פוזיציה בדיוק, הוא אינו 'טרוריסט ביולוגי'?".

ביום שבו צייצה, צייץ נתניהו הבן, או ריטווט, את המילים הבאות: "דרך אגב, תמיד יהיו קיצוניים. מה שאתם רואים פה אלה פניהם של ערוצי התמעולה, שהפכו את הקבוצה הכי קיצונית בישראל ללגיטימית. בכל מדינה נורמלית, האנשים האלה היו מתביישים להראות את הפרצוף שלהם, אבל אצל ערוצי התעמולה שלנו שפוגעים במדינה הם מלח הארץ". ציוץ זה נמחק וכבר אינו זמין.

באחת התגובות לציוץ זה, מאת אזרח בשם נעם גבאי, נכתב על המפגינים נגד ראש הממשלה כך: "כל עוד נמשיך להתייחס אליהם כאזרחים שווי זכויות ולא כטרוריסטים ביולוגיים כמו שהם, לא נוכל להתקדם ס"מ. מעצרים, חקירות, מאסרים ממושכים והגעה לראש על מנת להוציא להורג את כל מארגני המחאה על המרדה, בגידה במדינה וסיכון ביטחון הציבור. אנחנו במלחמה והגיע הזמן שנתנהל ככה".

ויסברג, כך לפי כתב ההגנה, הזדעזעה. ימים ספורים קודם לכן, היא מציינת, נחקרה באזהרה משתתפת במחאה בחשד להטרדה מינית של אשת ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו, משום שפירסמה ציוץ ובו גידופים חריפים של תומכי נתניהו. ויסברג "לא הבינה כיצד מתאפשר היפוך המציאות, כך שבעוד שפוסטים הקוראים לאלימות של ממש עוברים כאילו לא קרה דבר, ודווקא ביטויי מחאה לגיטימיים הופכים מושא לחקירת משטרה".

לדבריה, ביחס לציוצי "שנאה, הפצת דיבה על ציבור שלם והסתה", של נתניהו ותומכיו, הציוץ שלה היה "מתון ביותר", שכן "לא היתה בו כל דיבה אלא תגובה אירונית להיפוך המציאות".

4235-03-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 7.38MB)