תביעה בסך 140 אלף שקלים, שהגיש יאיר נתניהו נגד ניצן ויסברג, שהיתה פעילה במחאה נגד אביו כשזה כיהן כראש ממשלה, הסתיימה בפרסום ציוץ התנצלות וללא כל תשלום כספי.

לפני כשנה, ב-20.9.20, פנתה ויסברג בטוויטר אל החשבון של משטרת ישראל וצייצה: "תחליטו אם בא לכם להזמין את נעם גבאי לחקירה באזהרה או את הטרוריסט הביולוגי על משקפי שמש בתמונה" [הטעות במקור]. לציוץ צירפה תצלום שבו נראה יאיר נתניהו במשקפי שמש, לצד אחיו אבנר. בעוד שאבנר נתניהו עטה על הפנים מסיכה למניעת התפשטות נגיף הקורונה, יאיר נתניהו צולם כשהוא ללא מסיכה.

ציוץ של ניצן ויסברג, 20.9.20, כפי שהוגש בתביעת יאיר נתניהו נגדה

בגין ציוץ זה הגיש נתניהו תביעה נגד ויסברג. "מדובר בהתבטאות חריפה ביותר והאשמה חריפה ביותר", טען נתניהו בתביעתו, באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, "[...] זאת כשהאמת הפשוטה הינה כמובן הפוכה, התובע איננו טרוריסט וכל שכן לא טרוריסט ביולוגי".

"התובע הוא טרוריסט ביולוגי? שנדרש לחקירה במשטרה? עד לאן תגיע ההסתה הפרועה הזו נגד התובע? מה הלאה?", שאל בא-כוחו של נתניהו בתביעה שהגיש והותיר את השאלות באוויר. לדבריו "נגרם נזק עצום לשמו הטוב של התובע", לכן מלבד הפיצוי בסך 140 אלף שקלים מבקש נתניהו הבן מבית-המשפט לחייב את ויסברג לפרסם הבהרה לפיה הוא אינו "טרוריסט ביולוגי" ולצדה התנצלות.

"דומה, שכל עיסוקו של התובע הוא הפצת פרסומי דיבה, שנאה ושטנה נגד מי שמתנגד לשלטונו של אביו"

ויסברג, באמצעות עו"ד איתן להמן, טענה להגנתה בין היתר כי הציוץ פורסם על רקע האשמות של נתניהו הבן "ותומכיו" כי ויסברג ואנשי מחאה אחרים שמפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הם קיצוניים, בוגדים וגם "טרוריסטים ביולוגיים".

נתניהו הבן, טענה ויסברג, "הוא שדרדר במשך שנים את השיח ברשת, ובאמצעות ציוציו ופרסומיו גרם לפגיעה בכל מי שלא מצא חן בעיניו, ובשנה האחרונה בפרט במשתתפי המחאה הדמוקרטית נגד ראש הממשלה המואשם בפלילים. [...] למעשה, דומה, שכל עיסוקו של התובע הוא הפצת פרסומי דיבה, שנאה ושטנה נגד מי שמתנגד לשלטונו של אביו".

כדי לתמוך בטענה זו צירפה ויסברג לכתב ההגנה עשרות דוגמאות לציוצים של נתניהו הבן מהימים שבהם פרסמה את הציוץ שלה, "פרסומים שקשה בכלל להעלותם על הנייר", לשון כתב ההגנה.

לאחר דין ודברים בין הצדדים הגיעו ויסברג ונתניהו להסדר גישור בפני המגשרת מיכל ליפשיץ ולפיו התביעה תידחה, ללא צו להוצאות, מיד אחרי שויסברג תשלח לנתניהו הבן תצלום מסך המעיד כי פרסמה ציוץ בזה הלשון:

ביום 20/9/20 פרסמתי ציוץ בו כיניתי את מר יאיר נתניהו בכינוי אשר לטענתו פגע בו. אני מתנצלת בפניו על השימוש בביטוי וחוזרת בי מהשימוש בו".

ההסכם הוא הוגש לבית-המשפט וקיבל תוקף של פסק-דין בידי השופט אודי הקר, אולם בהמשך נדרשו הצדדים להמשיך במשא ומתן להסכם נוסף, שכן ויסברג מילאה את ההסכם המקורי בדקדקנות יתרה.

את הציטוט שנדרשה לפרסם על פי ההסכם פרסמה כולל המירכאות בתחילתו ובסופו, וכיוון שבהסכם המקורי לא נכתב כמה זמן צריך הציוץ להופיע בחשבון הטוויטר שלה היא פרסמה אותו, צילמה אותו (כדי שתוכל לשלוח לנתניהו הבן) ומיד מחקה אותו.

בחודש שעבר, אגב, נאלץ נתניהו הבן להתנצל בפני שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, במסגרת הסכם פשרה בתביעה שהגישה אחרי שטען כי היא אחראית למותם של ישראלים מקורונה. נתניהו הבן מילא את תנאיו בהסכם והקריא את ההתנצלות ברדיו גלי-ישראל, אך עשה זאת בחוסר חשק מופגן.

עם זאת במקרה הנוכחי, אחרי שויסברג מילאה את ההסכם כלשונו, לא הסתפק בכך נתניהו הבן ולאחר משא-ומתן נוסף בין הצדדים הם הגיעו אל הסכם המשך, שבו נקבע כי הואיל ונתניהו הבן טוען כי היה על ויסברג להותיר את הציוץ זמן משמעותי יותר באוויר, והואיל וויסברג מוכנה לפנים משורת הדין לעשות כן, היא תשוב ותפרסם את הנוסח שנקבע, הפעם ללא מירכאות, ולמשך 48 שעות לפחות. כך היא אכן עשתה.

4235-03-21