גם בשבוע שעבר הדיר הסיקור הפוליטי בישראל את הפוליטיקאיות, אף ביחס להדרה החריפה שממנה סובלות נשים בכנסת, כך עולה מבדיקה שמבצעת חברת יפעת מחקרי מדיה עבור שדולת הנשים בישראל לקראת הבחירות לכנסת, זה השבוע השלישי ברציפות. ערוץ 20 היה שיאן ההדרה ואילו בערוץ הכנסת נרשם שיעור הייצוג הגבוה ביותר של הופעות של פוליטיקאיות.

בכנסת היוצאת 31 חברות כנסת, כ-26% מכלל חברי הכנסת, אך השיעור הממוצע של הופעות של פוליטיקאיות בתקשורת המשודרת עמד בשבוע החולף (7-14.3) על 15% בלבד, וזאת בעיצומה של מערכת בחירות. שיעור ההופעות של פוליטיקאיות בשלושת השבועות האחרונים עמד בממוצע על 14%. במילים אחרות, שיעור ההופעה שלהן בבימות האקטואליה המרכזיות עמד על כמחצית משיעורן בכנסת.

מבין 25 הפוליטיקאים המובילים מבחינת מספר ההופעות בתקשורת בשבוע שעבר, רק שלוש היו נשים: מרב מיכאלי, שהגיעה למקום השלישי ברשימת הפוליטיקאים המובילים בהופעות בתקשורת; תמר זנדברג, שהגיעה למקום ה-24 ויפעת שאשא-ביטון, שהגיעה למקום ה-25. את ההדרה המתמשכת ניתן להסביר, בין היתר, בכך שלמעט ח"כ מיכאלי ממפלגת העבודה, ראשי המפלגות כולם הם גברים, ואחת מהרעות החולות של הסיקור הפוליטי היא התמקדות יתר בראשי המפלגות.

שביב של אור ניתן בכל זאת לשאוב ממגמת העלייה המתונה שמסתמנת בשבועות האחרונים. בעוד שבשבוע הבדיקה הראשון שיעור הנשים מבין הפוליטיקאים עמד על 13%, בשבוע השני השיעור עמד על 14% ואילו השבוע, כאמור, עלה שיעורן בעוד אחוז אחד לכדי 15%.

במסגרת הבדיקה, שנערכת אחת לשבוע עד למועד הבחירות לכנסת, נבחנו כל ההופעות של פוליטיקאים ופוליטיקאיות בכלי התקשורת המשודרים שבהם עיסוק בולט באקטואליה ופוליטיקה: כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל, קשת 12, רשת 13, ערוץ 20, ערוץ הכנסת ורדיו ללא הפסקה (103FM). הבדיקה כללה את כל ההופעות של פוליטיקאים, הן ראיונות והן סינקים במסגרת כתבות ואייטמים, וחלוקתם לפי מגדר.

מתוך דו"ח חברת יפעת מחקרי מדיה על נשים בסדר היום הפוליטי בישראל, 7-13.3.2021

ערוץ 20 הדיר בשבוע שעבר את הפוליטיקאיות בישראל יותר מאשר כל כלי תקשורת אחר. רק 7% מההופעות בערוץ 20 היו של נשים ואילו 93% מהפוליטיקאים שהופיעו בערוץ היו גברים. זו הפעם השנייה בשלושה שבועות שערוץ 20 מדיר פוליטיקאיות יותר מכל יתר כלי התקשורת שנבדקים. ערוץ "רדיו ללא הפסקה" הגיע למקום השני מהסוף, עם 14% נשים בלבד, כשמעליו גלי-צה"ל עם 15% נשים. בקשת 12 וכאן 11 רק 16% מהפוליטיקאיות שהופיעו היו נשים ואילו ברשת 13 הצליחו להגיע ל-17% נשים. 18% מהפוליטיקאים שהופיעו בכאן ב' היו נשים ואילו בערוץ הכנסת הגיעו למקום הראשון בטבלה, בפעם השנייה בשלושה שבועות, עם 19% נשים, נתון שבפני עצמו עדיין מלמד על הדרה לעומת שיעור הפוליטיקאיות בכנסת הנוכחית.

בדיקה נפרדת שערכה חברת יפעת עבור שדולת הנשים נגעה לניתוח סדר היום התקשורתי הכללי, כדי לראות באילו סוגיות בולטת הזווית המגדרית. לפי בדיקה זו, מתוך שמונה הסוגיות הבולטות, שלוש כללו זווית מגדרית בולטת, יותר מאשר בשבועות הקודמים לבדיקה. בשבוע החולף נרשם סיקור ניכר לפרשת האונס במלונית הקורונה (116 אייטמים), יום האישה הבינלאומי (261 אייטמים) ופרשת יהודה משי-זהב (279 אייטמים). רק מבצע החיסונים ופתיחת המשק זכו למספר גדול יותר של אייטמים.

מתוך דו"ח חברת יפעת מחקרי מדיה על נשים בסדר היום הפוליטי בישראל, 7-13.3.2021

מן הדו"ח ניתן ללמוד גם על אופי הסיקור הפוליטי באופן כללי. נתניהו הופיע בשבוע החולף 141 פעמים, יותר מסך ההופעות של שלושת הפוליטיקאים הבאים אחריו ברשימה גם יחד: גדעון סער (42), מרב מיכאלי (41), ניצן הורוביץ (40) ואריה דרעי (30).

* * *

לקריאת הדו"ח המלא

להורדת הקובץ (PDF, 232KB)