הסיקור הפוליטי בארבעת השבועות שהובילו לבחירות 2021 הדיר את הפוליטיקאיות, אף ביחס להדרה החריפה שממנה סובלות נשים בכנסת, כך עולה מבדיקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה עבור שדולת הנשים בישראל לקראת הבחירות לכנסת, זה השבוע הרביעי.

בכנסת היוצאת 31 חברות כנסת, כ-26% מכלל חברי הכנסת, אך השיעור הממוצע של הופעות של פוליטיקאיות בתקשורת המשודרת עמד בארבעת השבועות האחרונים (21.2-21.3) על 14% בלבד, וזאת בעיצומה של מערכת בחירות. במילים אחרות, שיעור ההופעה שלהן בבימות האקטואליה המרכזיות עמד על כמחצית משיעורן בכנסת.

בשבוע החולף (14-21.3) רק 12% מהפוליטיקאים שהופיעו בתקשורת המרכזית היו נשים, היפוך של מגמת העלייה הקלה שהסתמנה בשבועות האחרונים בשיעור הנשים הפוליטיקאיות שהופיעו, מ-13%, ל-14%, ל-15%.

מבין 25 הפוליטיקאים המובילים מבחינת מספר ההופעות בתקשורת בשבוע שעבר, רק שלוש היו נשים: מרב מיכאלי, שהגיעה למקום השביעי ברשימת הפוליטיקאים המובילים בהופעות בתקשורת; מירי רגב, שהגיעה למקום ה-16 ויפעת שאשא-ביטון, שהגיעה למקום ה-20. את ההדרה המתמשכת ניתן להסביר, בין היתר, בכך שלמעט ח"כ מיכאלי ממפלגת העבודה, ראשי המפלגות כולם הם גברים, ואחת מהרעות החולות של הסיקור הפוליטי היא התמקדות יתר בראשי המפלגות.

במסגרת הבדיקה, שנערכה אחת לשבוע עד למועד הבחירות לכנסת, נבחנו כל ההופעות של פוליטיקאים ופוליטיקאיות בכלי התקשורת המשודרים שבהם עיסוק בולט באקטואליה ופוליטיקה: כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל, קשת 12, רשת 13, ערוץ 20, ערוץ הכנסת ורדיו ללא הפסקה (103FM). הבדיקה כללה את כל ההופעות של פוליטיקאים, הן ראיונות והן סינקים במסגרת כתבות ואייטמים, וחלוקתם לפי מגדר.

מתוך דו"ח חברת יפעת מחקרי מדיה על נשים בסדר היום הפוליטי בישראל, 14-21.3.2021

ערוץ הכנסת הדיר בשבוע שעבר את הפוליטיקאיות בישראל יותר מאשר כל כלי תקשורת אחר. רק 8% מההופעות בערוץ הכנסת היו של נשים ואילו 92% מהפוליטיקאים שהופיעו בערוץ היו גברים. בגלי-צה"ל הגיעו למקום השני מהסוף, עם 9% פוליטיקאיות בלבד לעומת 91% פוליטיקאים גברים. 11% מהפוליטיקאים שהופיעו ב"רדיו ללא הפסקה" היו נשים ו-12% מהפוליטיקאים בערוץ 20. ברשת 13, כאן ב' וכאן 11 הסתפקו ב-13% נשים לעומת 87% גברים. בקשת 12 הובילו בפער ניכר כש-17% מהפוליטיקאים שהופיעו בערוץ היו נשים, לעומת 83% גברים. גם מספר זה, יש לציין, עדיין מלמד על הדרה לעומת שיעור הפוליטיקאיות בכנסת הנוכחית.

בדיקה נפרדת שערכה חברת יפעת עבור שדולת הנשים נגעה לניתוח סדר היום התקשורתי הכללי, כדי לראות באילו סוגיות בולטת הזווית המגדרית. לפי בדיקה זו, מתוך שמונה הסוגיות הבולטות, רק אחת כללה זווית מגדרית בולטת: פרשת יהודה משי-זהב. בשבוע החולף הוקדשו 348 אייטמים לפרשה זו, לעומת 296 אייטמים למבצע החיסונים, 209 אייטמים למשפט נתניהו ו-91 אייטמים להפגנה מולך מעון ראש הממשלה בירושלים. רק פתיחת המשק זכתה למספר גדול יותר של אייטמים מאשר פרשת יהודה משי-זהב, 432.

מתוך דו"ח חברת יפעת מחקרי מדיה על נשים בסדר היום הפוליטי בישראל, 14-21.3.2021

מן הדו"ח ניתן ללמוד גם על אופי הסיקור הפוליטי באופן כללי. נתניהו הופיע בשבוע החולף 169 פעמים, יותר מסך ההופעות של שני הפוליטיקאים הבאים אחריו ברשימה: נפתלי בנט (86) ויאיר לפיד (69). נתונים אלה מקבלים חיזוק מבדיקה נפרדת שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה והתמקדה בדקות השידור של כל מועמד. לפי בדיקה זו נתניהו קיבל יותר מפי 2 דקות שידור שהוקדשו לסער, בנט ולפיד גם יחד.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 123KB)