הסיקור הפוליטי מדיר נשים, גם ביחס להדרה החריפה ממנה סובלות נשים בכנסת, כך עולה מבדיקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה עבור שדולת הנשים בישראל. ערוץ 20 הוא שיאן ההדרה, ואילו בערוץ הכנסת שיעור הייצוג הגבוה ביותר של הופעות של פוליטיקאיות.

בכנסת היוצאת 31 חברות כנסת, כ-26% מכלל חברי הכנסת, אך השיעור הממוצע של הופעות פוליטיקאיות בתקשורת המשודרת עמד בשבוע החולף (21-28.2), בעיצומה של מערכת בחירות, על 13% בלבד. במילים אחרות, שיעור ההופעה שלהן בבימות האקטואליה המרכזיות עמד על כמחצית משיעורן בכנסת.

מבין 20 הפוליטיקאים המובילים מבחינת מספר ההופעות בתקשורת בשבוע שעבר, רק שתיים היו נשים: גילה גמליאל, שהגיעה למקום החמישי ברשימת הפוליטיקאים המובילים בהופעות בתקשורת, ומרב מיכאלי, שהגיעה למקום ה-13. ניתן להסביר זאת, בין היתר, בכך שראשי המפלגות כולם, למעט ח"כ מרב מיכאלי ממפלגת העבודה, הם גברים, ואחת מהרעות החולות של הסיקור הפוליטי היא התמקדות יתר בראשי המפלגות.

במסגרת הבדיקה, שתיערך אחת לשבוע עד למועד הבחירות לכנסת, נבחנו כל ההופעות של פוליטיקאים ופוליטיקאיות בכלי התקשורת המשודרים שבהם עיסוק בולט באקטואליה ופוליטיקה: כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל, קשת 12, רשת 13, ערוץ 20, ערוץ הכנסת ורדיו ללא הפסקה (103FM). הבדיקה כללה את כל ההופעות של פוליטיקאים, הן ראיונות והן סינקים במסגרת כתבות ואייטמים, וחלוקתם לפי מגדר.

מתוך דו"ח חברת יפעת מחקרי מדיה על נשים בסדר היום הפוליטי בישראל, 21-28.2.2021

ערוץ 20 הדיר בשבוע שעבר את הפוליטיקאיות בישראל יותר מאשר כל כלי תקשורת אחר. רק 5% מההופעות בערוץ 20 היו של נשים ואילו 95% מהפוליטיקאים שהופיעו בערוץ היו גברים. גם כאן 11 וכאן ב', של תאגיד השידור הישראלי, הדירו נשים במידה חריגה. רק 10% מהפוליטיקאים שהופיעו בשני הערוצים בשבוע שעבר היו נשים. זהו נתון עגום במיוחד לאור העובדה שהתאגיד הנו שידור ציבורי שמחויב על פי חוק לתת ביטוי הולם לכל מגוון החברה בישראל.

ברדיו ללא הפסקה 13% מהפוליטיקאים היו נשים ואילו 87% היו גברים. בגל"צ (16%), רשת 13 (16%) וקשת 12 (18%) המצב היה מעט טוב יותר. כלי התקשורת היחיד שהתקרב בשבוע שעבר לשוויון מגדרי הוא ערוץ הכנסת, שם 29% מהפוליטיקאים שזכו להופיע היו נשים.

בדיקה נפרדת שערכה חברת יפעת עבור שדולת הנשים נגעה לניתוח סדר היום התקשורתי הכללי, כדי לראות באילו סוגיות בולטת הזווית המגדרית. לפי בדיקה זו, מתוך שמונה הסוגיות הבולטות רק אחת כללה זווית מגדרית בולטת: אלימות נגד נשים. כ-105 אייטמים עסקו באלימות נגד נשים, מעט יותר מאשר מספר האייטמים שהוקדש לניתוח הראיונות שהעניק ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקשורת, אך הרבה פחות ממספר האייטמים שהוקדשו לפתיחת המשק, העוצר והפרת ההנחיות בפורים או מבצע החיסונים.

מתוך דו"ח חברת יפעת מחקרי מדיה על נשים בסדר היום הפוליטי בישראל, 21-28.2.2021

מן הדו"ח ניתן ללמוד גם על אופי הסיקור הפוליטי באופן כללי. כך למשל מספר ההופעות של שיאן ההופעות בתקשורת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא פי 3.6 מזה של מספר 2 ברשימה, ח"כ נפתלי בנט. נתניהו הופיע בשבוע החולף 176 פעמים, יותר מסך ההופעות של ארבעת הפוליטיקאים הבאים אחריו ברשימה גם יחד: בנט (48), שר הבריאות יולי אדלשטיין (45), שר הביטחון בני גנץ (43) והשרת להגנת הסביבה גילה גמליאל (30).

* * *

לדו"ח המלא

להורדת הקובץ (PDF, 173KB)