באתר mako פרסמו ממצאי סקר שבוצע בקרב יהודים בלבד, על אף שבחן סוגיה שנוגעת לכל אזרחי מדינת ישראל. בנוסף, ממצאי הסקר הוצגו כאילו הם מייצגים את כלל הציבור בישראל ולא רק את היהודים.

"23% מהישראלים לא יתחסנו לקורונה. הם צודקים?", כך נכתב בכותרת הראשית של מגזין m, מגזין סוף השבוע של אתר mako. ההפניה הובילה לכתבה מאת יאנה פבזנר וליאור שלו שהוקדשה כולה ל"סרבני חיסיון הקורונה". "סקר מגזין mako מראה כי 23% מהישראלים מצהירים שלא יתחסנו לקורונה", נכתב בכותרת המשנה של הכתבה.

אולם בתחתית הכתבה הובהר כי בסקר שהזמין מגזין mako, ונערך על ידי מכון המחקר "מדגם" בראשות מנו גבע, בשיתוף iPanel, השתתפו 501 נשאלים במדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת (+18) בישראל. במילים אחרות, כ-18% מאזרחי המדינה, שאינם יהודים, הודרו מהסקר.

מגזין מאקו, 19.11.20 (צילום מסך)

סקרי אפרטהייד, כלומר סקרים שמפלים קבוצת אוכלוסייה ללא הצדקה עניינית, אסורים לפי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות.

שתי ערכאות בבית-הדין לאתיקה של המועצה קבעו כי מדובר בנוהג פסול ובעל השלכות מסוכנות. "כללי האתיקה משמיעים בקול גדול שחופש העיתונות אינו החופש לפרסם דברים המדירים קבוצה מסוימת, ובפרט לא קהילה, עדה או מיעוט", פסק בית-הדין לאתיקה. "[...] כאשר הסקר רלבנטי לכלל הציבור, יש לערוך אותו בקרב כלל הציבור".

זאת ועוד, בית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות אסר במפורש גם ניסוח כותרות מטעות, שמהן ניתן להסיק כי ממצאי סקר שנערך בקרב יהודים בלבד מייצגים את עמדת כלל הציבור. לפי בית-הדין לאתיקה, שעסק במקרה דומה שפורסם בעיתון "בשבע", "הצגתה בכותרת של עמדת 'הישראלים', 'תושבי ישראל' או ה'ציבור', כאשר הלכה למעשה מדובר בעמדת מדגם ה'יהודים' – פשוט מטעה. לא היה כל קושי לומר במפורש בכותרת כי מדובר בעמדת ה'יהודים'. לא היה כל צורך להאריך את הכותרת על מנת לדייק, מכאן, שהרושם המטעה העולה מן הכותרת – אין מקורו בניסיון לתמצת את העיקר".

עורך mako איתי ולדמן לא מסר תגובה.