העיתון "ידיעות אחרונות" ובעלת הטור הבכירה סימה קדמון מערערים על פסק דין שחייב אותם לשלם 120 אלף שקל לארגון הימין "אם תרצו" בעקבות תביעת דיבה. השופטת שנתנה את פסק הדין, רונית פינצ'וק-אלט מבית-משפט השלום בתל-אביב, קבעה כי קדמון פרסמה בעיתון דברים שאינם אמת, וכך גם הכתבים הבכירים רז שכניק ואיתמר אייכנר (שלא נתבעו). ב"ידיעות אחרונות" טוענים כי פסק הדין של השופטת פינצ'וק-אלט רצוף פגמים ואף פוגע בחופש העיתונות.

התביעה של "אם תרצו" הוגשה ב-2017 בעקבות סערה תקשורתית שהתחוללה אז בארץ: קבוצה של הורים שכולים פנתה לשרת התרבות דאז מירי רגב והביעה מחאה על הכוונה לשדר בטלוויזיה סדרת דוקו בשם "מגידו" שתיעדה את חייהם של אסירים בטחוניים פלסטינים. לצד המחאה על עצם שידור הסדרה, הקבוצה הביעה תרעומת גם על כך שהיא הופקה בסיוע כסף ציבורי. מי שהעביר את פנייתם לשרה היה אהוד טנא, דובר "אם תרצו".

המכתב שהעביר טנא לשרה רגב כלל פרט מתעתע: הוא הוגש בשם 36 בני משפחות שכולות, שהזדהו כ"פורום משפחות שכולות". כתב "ישראל היום" יאיר אלטמן דיווח לראשונה על שליחת המכתב, אך מהידיעה שפרסם השתמע בטעות שהפנייה לרגב הוגשה מטעם "פורום המשפחות השכולות" – ארגון שמאל שמאגד ישראלים ופלסטינים ששכלו את קרוביהם. בארגון השמאל האשימו את "אם תרצו" בהטעיה מכוונת, כחלק מ"ניסיון בזוי להכפיש את פורום המשפחות השכולות" – וההאשמות דווחו בהרחבה בתקשורת.

רז שכניק (צילום: איתמר ב"ז)

רז שכניק (צילום: איתמר ב"ז)

גם ב"ידיעות אחרונות" עסקו בפרשה. קדמון, בטור סוף השבוע שלה, קבעה שהשרה רגב כלל לא קיבלה מכתב בנוגע לסדרה "מגידו". לדבריה, בדיקה שערך פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני העלתה כי "המכתב המדומה הוא המצאה של דובר הארגון הלאומני 'אם תרצו', אודי טנא". הכתבים אייכנר ושכניק פרסמו עוד קודם לכן ידיעה חדשותית שלפיה המכתב קיים, ואף נשלח לרגב – וייחסו את שליחתו לארגון "אם תרצו". לפי פסק הדין, המכתב לא היה המצאה כפי שטענה קדמון – ו"אם תרצו" לא אחראים לשליחתו, כפי שדיווחו שכניק ואייכנר.

הבסיס לתביעה של "אם תרצו" היה הדרישה להבדיל בין המעורבות של דובר "אם תרצו" בהפצת המכתב – פרט שלא הוכחש – לבין מעורבות של הארגון עצמו בתקרית, שהוכחשה נמרצות. בתום הדיונים בתיק, אחרי שקדמון ושכניק סיימו להשיב לשאלות על דרכי העבודה שלהם, השופטת פינצ'וק-אלט החליטה לקבל את עמדת "אם תרצו" וטנא, והורתה ל"ידיעות אחרונות" לשלם להם פיצויים בסך 100 אלף שקל, ועוד 20 אלף שקל לכיסוי הוצאותיהם המשפטיות.

בערעור שהוגש החודש לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב גורסים "ידיעות אחרונות" וקדמון כי השופטת פינצ'וק-אלט התעלמה משורה של פרטים שהיו צריכים להוביל להכרעה הפוכה, אימצה "גרסה מופרכת וחסרת היגיון" לגבי השתלשלות האירועים וניפקה פסק דין שעלול להטיל "אפקט מצנן לא ראוי על עבודתם של העיתונאים בסקרם נושאים שבמרכז פולמוס ציבורי" ו"פוגע במוסד העיתונות החופשית, שהוכר כערובה לקיומו של משטר דמוקרטי".

עורכת-הדין שהגישה את כתב הערעור, שירה בריק-חיימוביץ' ממשרד ליבליך-מוזר-גליק, חוזרת על חלק ניכר מהטענות שהעלתה מטעם "ידיעות אחרונות" בהליך המשפטי המקורי, וטוענת כי השופטת היתה צריכה להתחשב בהן ולפסוק אחרת. בין היתר נטען כי אנשי "אם תרצו" אחראים לכך שכלי תקשורת שונים – לא רק "ידיעות אחרונות" – שגו וחשבו שהקבוצה שפנתה לשרה רגב היא בעצם פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, ארגון השמאל.

דובר "אם תרצו", אהוד טנא (צילום: אורן פרסיקו)

דובר "אם תרצו", אהוד טנא (צילום: אורן פרסיקו)

"מדובר בדוברו של גוף ממולח, שיכול היה לחזות את השלכות הדבר", טוענים ב"ידיעות אחרונות" לגבי אהוד טנא, וקובעים כי לדובר "אם תרצו" היה "אשם תורם בשיעור של 100%" לכל הנזקים שכביכול נגרמו לארגון. אחת הסיבות לכך היא הטשטוש בין זהותו של טנא כאזרח פרטי לבין זהותו כדובר. חוץ מלהוציא הודעה לעיתונות על המכתב שנשלח לרגב מטעם קבוצת ההורים השכולים, טנא גם עסק בנושא בכובעו כדובר "אם תרצו" והפיץ לעיתונאים הודעה עם ציטוט מטעם מנכ"ל הארגון, מתן פלג.

בכתב הערעור נטען שב"אם תרצו" ניסו להסתיר את קיומן של ההודעות הללו, שהופצו באמצעות ווטסאפ, ונמנעו מלספק לבית-המשפט תמונה עובדתית מלאה של התפקיד שלכאורה מילא הארגון בסערה התקשורתית. יתרה מכך, ציינה עו"ד בריק-חיימוביץ', מאז המקרה של הסדרה "מגידו" יצאו פעילי "אם תרצו" לקמפיינים אחרים נגד סרטים וסדרות בעלי זיהוי שמאלני – למשל הסדרה "הנערים" שהתמקדה במעשה הרצח של הנער מוחמד אבו-חדיר, והסרטים התיעודיים "לאה צמל, עורכת-דין" ו"נולד בדיר-יאסין".

ב"ידיעות אחרונות" מכירים בכך שכתבי העיתון פרסמו עובדות שגויות, אך טוענים שהכתבים פעלו באופן אחראי ובתום לב – ולפיכך ראוי היה להימנע מלהטיל על העיתון לפצות את "אם תרצו", או להסתפק בפיצוי סמלי בסך שקל אחד בלבד.

עמדת "אם תרצו" טרם הוגשה לבית-המשפט.

20727-09-20
25638-05-17

* * *

לעיון בכתב הערעור

להורדת הקובץ (PDF, 6.47MB)