רשת הסופרמרקטים ויקטורי ואייל רביד, המנכ"ל ובעל השליטה בה, מאשימים את מערכת "הכל כלול" והמגישה סיון כהן בפרסום חדשות כזב. בתביעת דיבה שהוגשה אתמול (26.8) נדרש בית-המשפט להטיל על כהן וחברת רשת לשלם פיצויים בסך 840 אלף שקל. התביעה הוגשה בעקבות אייטם שבו קופאית בת 18 טענה כי חויבה לשלם קנס שניתן ללקוחה בגין אי-עטיית מסכה להגנה מפני נגיף הקורונה. לאחר מכן, נטען באייטם, פוטרה הקופאית. טרם הוגש כתב הגנה.

בוויקטורי, מנגד, טוענים שלא היו דברים מעולם: לפי גרסת ויקטורי, העובדת לא חויבה לשלם דבר והיא ממשיכה לעבוד ברשת המרכולים עד היום. בכתב התביעה, שעליו דווח לראשונה באתר News1, מונים התובעים תקריות עבר שבהן פרסמה כהן מידע חסר ביסוס וטוענים כי מדובר במקרה נוסף מסוג זה.

הידיעה של "הכל כלול", שסיון כהן הציגה כ"סיפור מרתיח", שודרה בערוץ 13 לפני כשבועיים. "לנו הם אמרו שהם לא יפטרו אותך, ובכל זאת הם פיטרו אותך", אמרה המגישה בראיון עם העובדת הצעירה, מיתר פוגל. ואולם, בכתב התביעה נטען ש"העובדת לא נדרשה וממילא לא חויבה בגין תשלום קנס כלשהו, והיא בוודאי לא פוטרה מעבודתה. למעשה, במועד הגשת תביעה זו, העובדת עודה מועסקת בוויקטורי". בוויקטורי ציינו שהעובדת אמנם זומנה לשימוע משום שנתנה שירות ללקוחה שלא עטתה מסכה – אך הדגישו שהיא לא פוטרה.

התביעה של ויקטורי ורביד הוגשה נגד חברת רשת 13, חברת RGE וסיון כהן עצמה. התובעים טוענים שמערכת "הכל כלול" לא טרחה לוודא את אמיתות המידע, ושידרה את הסיפור הכוזב חרף הכחשות נחרצות שנמסרו לה. מכך הסיקו התובעים שהידיעה שודרה מתוך "מטרה ברורה לפגוע פגיעה קשה בשגרת העסקים של ויקטורי ובאייל רביד באופן אישי".

אייל רביד, המנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של "דה-מרקר")

אייל רביד, המנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של "דה-מרקר")

לחיזוק הטענה שובץ בכתב התביעה ציוץ מחשבון הפייסבוק האישי של סיון כהן, שבו הוטלה האחריות באופן אישי על המנכ"ל והבעלים אייל רביד: "הבעלים של רשת ויקטורי חושב שזה לגיטימי לחייב קופאיות קשות יום בדו"חות שמקבלים לקוחות. לא תשלמי? תלכי הביתה!", נכתב בו. בפוסטים שפורסמו בעמודי פייסבוק שמנהלת רשת 13 נשאלו הגולשים: "מה אתם חושבים? האם זה לגיטימי? האם צריך להמשיך לקנות ברשת שמתנהגת ככה לעובדיה?".

בכתב התביעה, שהוגש לבית-משפט השלום ברמלה, נטען כי הדיווח והפרסומים הנלווים לו הניבו קריאות לחרם על רשת המרכולים וגרם לה "נזק תדמיתי חמור" שפגע בהכנסותיה. "ויקטורי היא חברה ציבורית, אשר קופות הגמל והפנסיה של הציבור מחזיקות שיעור ניכר ממניותיה, כך שכל פגיעה בה מהווה פגיעה ישירה בכספי הציבור. בנוסף, ויקטורי מפרנסת אלפי בתי אב באופן ישיר. תאוות הפרסום והרייטינג של הנתבעות, כמו גם רצונן העז (שמניעיו עלומים) לפגוע בתובעים, סימאה את עיניהן מהאמת".

היועצת המשפטית של חברת ויקטורי, עו"ד נופר טל, מונה בכתב התביעה מקרים קודמים שבהם פרסמה סיון כהן "ידיעות שאינן אמת". במקרה אחד, ציינה עו"ד טל, "פרסמה כהן אגדה אורבנית על אודות חטיפת ילדה בדיסני וורלד כידיעה חדשותית במהדורת החדשות של ערוץ 10". במקרה שני, ציינה, "פרסמה כהן בחדשות 10 ידיעה מופרכת על אודות הרגליה קנייה של נשים". במקרה שלישי פרסמה כהן "פרסום כוזב" על חברת מלם-תים. במקרה רביעי, שאירע לפני כעשרים שנה, הפסידו כהן ו"כל העיר" בתביעת דיבה שהגישה שרה נתניהו בעקבות שתי ידיעות רכילות של כהן שפורסמו במקומון הירושלמי.

"ניתן היה לצפות כי לאור אירועי העבר, ובפרט לאור הפיאסקו באפריל 2012 (הברווז העיתונאי על התקרית בדיסני וורלד; א"ב), תחדל כהן מהפרקטיקה הרשלנית ותטרח לוודא ולאמת ככל הניתן את הידיעות שהיא משדרת בטרם תפרסם פרסומי כזב פוגעניים. חבל שלא כך", כתבה עו"ד טל.

55116-08-20

* * *

לעיון בכתב התביעה

להורדת הקובץ (PDF, 4.2MB)