אייל רביד ורשת המרכולים שבבעלותו, ויקטורי, מנסים להכפיש את מגישת הטלוויזיה סיון כהן כדי להרתיעה מסיקור ביקורתי – כך טוענות כהן וחברת הטלוויזיה רשת במענה לתביעת דיבה שהוגשה נגדן. רביד ורשת ויקטורי דורשים פיצויים בגובה 840 אלף שקל בעקבות אייטם ששודר בתוכנית "הכל כלול".

באייטם של "הכל כלול" נטען שרשת ויקטורי פיטרה קופאית צעירה שנתנה שירות לאשה שלא עטתה מסכה נגד קורונה – וסירבה לשלם קנס בסך אלף שקל שהוטל על הסניף שבו עבדה. לפי כתב התביעה, העובדת לא נדרשה לשלם את הקנס מכיסה, וכלל לא פוטרה – אלא רק זומנה לשימוע. "העובדת לא נדרשה וממילא לא חויבה בגין תשלום קנס כלשהו, והיא בוודאי לא פוטרה מעבודתה. למעשה, במועד הגשת תביעה זו, העובדת עודה מועסקת בוויקטורי", טענו ברשת המרכולים.

בכתב הגנה שהוגש מטעם סיון כהן וחברת רשת לא חולקים על הקביעה הזאת – שכאמור, סותרת את הדיווח של "הכל כלול" – אך טוענים שאין לכך משמעות. השימוש במונח "פיטורים", נטען בכתב ההגנה, "שיקף נאמנה את הודעת רשת ויקטורי ואת כוונותיה. בעיני הצופה הסביר, שאינו מדקדק דקדוקי עניות משפטיים ומקצועיים מתחום דיני העבודה, האבחנה בין המונח 'פיטורים' לבין המושג 'שימוע לפני פיטורים' חסרת משמעות. [...] כעובדה, ויקטורי חייבה עובדת לשלם קנס בגין התנהגות של לקוחה ואיימה לפטרה בגין כך שהתראיינה לתקשורת בנושא".

אייל רביד, המנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של "דה-מרקר")

אייל רביד, המנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של "דה-מרקר")

כתב ההגנה של כהן וחברת רשת הוגש לאחרונה לבית-משפט השלום ברמלה באמצעות עו"ד שירה בריק-חיימוביץ' ממשרד ליבליך-מוזר-גליק (חברת RGE, שנכללה בתביעה במקור, הוסרה ממנה לאחר שהובהר כי אינה מעורבת כיום בשידורי ערוץ 13). לדברי הנתבעות, המידע שדווח ב"הכל כלול" משתלב עם התנהלות "שיטתית" ו"סדרתית" של פגיעה בזכויות עובדים מצד הנהלת ויקטורי. לחיזוק הקביעה הזאת צורפו לכתב ההגנה דיווחים עיתונאיים על כתב אישום שהוגש נגד רשת המרכולים בחודש דצמבר.

סיון כהן וחברת רשת מבקשות מהשופט, זכריה ימיני, למחוק מכתב ההגנה סעיפים שהציגו שורה של מקרים מהעבר שבהם דיווחים של כהן התבררו כבדותות. במקרה שזכה לתהודה הגדולה ביותר, כהן נחשפה לאגדה אורבנית על ילדה שנחטפה בפארק השעשועים דיסני וורלד ודיווחה על כך במהדורה המרכזית של ערוץ 10 כאילו מדובר בסיפור אמיתי. במקרה מהשבוע שעבר, שלא נכלל בכתב התביעה, כהן דיווחה ב"הכל כלול" שחבר-הכנסת משה גפני לקה בלבו לאחר שקיבל חיסון נגד קורונה, אף שלמידע לא היה כל בסיס.

בוויקטורי טוענים שדיווחי כזב מסוג זה אמורים היו לגרום לכהן לבדוק טוב יותר את המידע שהיא מפרסמת בטרם שידורו. כהן וחברת רשת, מנגד, טוענים שדיווחי הכזב שמוזכרים בכתב התביעה אינם רלבנטיים להליך, ונועדו רק כדי "להבאיש את ריחה" של כהן ו"להרתיעה מעיסוק ביקורתי ולגיטימי" בחברת ויקטורי.

סיון כהן וחברת רשת: "סכומי התביעה מופרכים, מנופחים ונועדו להשתיק את הנתבעות מלטפל בעניינים חשובים שגם רשויות אכיפת החוק במדינת ישראל ראו בהם ובדומים להם עניין לטיפול"

בכתב ההגנה של כהן ורשת נטען שהאייטם ששודר ב"הכל כלול" חוסה תחת הגנת "אמת דיברתי" גם אם מקבלים את הטענה שלפיה העובדת לא פוטרה ולא אולצה לשלם את הקנס. השתלשלות התקרית, טוענים שם, אינה שונה בהרבה מהדיווח ששודר בתוכנית.

במרכז האייטם של "הכל כלול", ששודר באוגוסט 2020, עמד ראיון עם הקופאית, מיתר פוגל. לפי כתב ההגנה, פוגל אכן נדרשה לשלם קנס שהוטל על מקום העבודה שלה, סניף ויקטורי בלוד. כחיזוק לכך הוצגה לבית-המשפט הודעת ווטסאפ שנשלחה לקופאים ולקופאיות על-ידי גורם בלתי מזוהה, ולפיה "הקופאית תשלם את הקנס וכך כל קופאית שלא תעיר ללקוחות שלא שמים מסיכה על הפנים, כולל האף".

לפי כתב ההגנה של כהן ורשת, הראיון ב"הכל כלול" הוא הסיבה לכך שהקופאית זומנה לשימוע. בכתב ההגנה לא מוסבר כיצד מתיישבת הטענה הזאת עם טענה אחרת שמופיעה בו, שלפיה הזימון לשימוע נשלח יממה לפני שידור הראיון.

לפי כתב ההגנה, ביום השימוע שלחה הנהלת ויקטורי לקופאית "מכתב התראה מאיים" שבו נאמר לה שעליה לפרסם התנצלות בעיתון יומי נפוץ – וכי אם לא תעשה זאת תוגש נגדה תביעת דיבה בגובה 140 אלף שקל. "לא ידוע לנתבעות אם מומש האיום ואם התביעה נגד העובדת הוגשה", נכתב בכתב ההגנה. "אין אלא לשער שככל שהעובדת לא פוטרה – היה זה בשל התערבות התוכנית ודאגתה לשקיפותו של הנושא".

סיון כהן, בציוץ שנכלל בכתב התביעה של ויקטורי. טוויטר, 11.8.2020

סיון כהן, בציוץ שנכלל בכתב התביעה של ויקטורי. טוויטר, 11.8.2020

לטענת כהן וחברת רשת, ההחלטה לא לפטר את הקופאית נבעה ממניעים זרים: "האופן שבו התנהל השימוע מלמד לכאורה על כך שהעובדת ככל הנראה עודנה מועסקת בוויקטורי באופן ציני לצורך ניהול תביעה זו", נטען בכתב ההגנה. כהן ורשת לא מציגות בפירוט את השתלשלות שיחת השימוע, ומסתפקות בקביעה שלפיה הקופאית זומנה לשיחה בשל מה שהוגדר כ"התרשלות ואי-ציות לנהלים", אך בשיחה דנו עמה בעיקר בראיון שהעניקה ל"הכל כלול".

חלק אחר בכתב ההגנה עוסק בגובה הפיצויים שדורשים אייל רביד ורשת ויקטורי. "סכומי התביעה מופרכים, מנופחים ונועדו להשתיק את הנתבעות מלטפל בעניינים חשובים שגם רשויות אכיפת החוק במדינת ישראל ראו בהם ובדומים להם עניין לטיפול", נטען בכתב ההגנה. הסכום, 840 אלף שקל, מבוסס על הטענה שלפיה האייטם של "הכל כלול" פורסם חמש פעמים: בטלוויזיה, באתר של חברת רשת וברשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר. כהן ורשת מבקשות מבית-המשפט להתייחס לכך כאל פרסום אחד בלבד, שעלה במקביל בכמה פלטפורמות.

55116-08-20

* * *

לעיון בכתב ההגנה

להורדת הקובץ (PDF, 4.33MB)