בית-המשפט דחה ביום חמישי האחרון (13.8) תביעת דיבה שהגישה הקרן החדשה לישראל נגד "ישראל היום" (גילוי נאות: "העין השביעית" זוכה לתמיכת הקרן החדשה לישראל).

השופט נמרוד אשכול פסק כי הפרסומים של "ישראל היום" אינם עולים לכדי לשון הרע או שהם זוכים להגנה הקבועה בחוק, בין היתר בשל זכות התגובה שניתנה לקרן החדשה בשניים משלושת הפרסומים שבלב התביעה. עוד קבע השופט כי אף שהיו אי-דיוקים בידיעות, הן היו בגבול הסביר, ועל אף שהיתה גם טעות עובדתית אחת, היא אינה משנה את מהות הפרסום.

לפני כשנתיים פורסמה ב"ישראל היום" ידיעה מאת יאיר אלטמן תחת הכותרת "'מופע הפרידה' של גטאס – בתמיכת הקרן החדשה לישראל". בידיעה נטען כי "הקרן החדשה לישראל סייעה לפרסם את 'כנס הפרידה' מחבר-הכנסת לשעבר באסל גטאס". למחרת פורסמה בעיתון ידיעה עוקבת תחת הכותרת "רגב נגד הקרן החדשה: 'סייעה להאדרת מחבלים'". בידיעה זו, אף היא מאת אלטמן, חזרה הטענה כי "הקרן החדשה סייעה לפרסם את אירוע הפרידה של ח"כ לשעבר באסל גטאס טרם כניסתו לכלא".

ההפניה לידיעה בשער "ישראל היום", 9.7.2017 (פרט)

כחודש לאחר מכן פרסם אלטמן ידיעה נוספת, הפעם על פגישה בין השרה מירי רגב ליועץ המשפטי לממשלה לצורך דיון על יישום "חוק הנכבה". בין היתר הוזכר בידיעה כי "הפגישה נערכה לבקשת השרה רגב בעקבות הפרסום ב'ישראל היום' אודות אירוע הפרידה שנערך לח"כ לשעבר באסל גטאס בתיאטרון יפו, שפרסומו מומן בסיועה של הקרן החדשה לישראל".

בעקבות הפרסומים הגישה הקרן תביעה בסך 75 אלף שקל באמצעות עו"ד ישי שנידור. בקרן טענו כי הפרסומים "שקריים, מסיתים ודיבתיים", שכן לא ידעו כלל על קיומו של אירוע הפרידה לגטאס, שנערך בכפר ראמה, וכי בסך הכל היו שותפים במימון אתר בשם "50 סוף", שקידם אירוע אחר בתיאטרון יפו, שאמנם אף בו נטל חלק גטאס – אך באופן שולי, ובכל מקרה לא היתה זו "חגיגת הפרידה" מחבר-הכנסת לשעבר טרם כניסתו לכלא. עוד טענו כי התצלום שהוצמד לידיעה נלקח מאירוע הפרידה בכפר ראמה אך הוצג כאילו צולם ביפו, באירוע שקודם באתר בתמיכת הקרן.

ב"ישראל היום" טענו להגנתם, באמצעות עו"ד עיינה נוימן ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות', כי הדיווח של אלטמן היה "דיווח חדשותי, אינפורמטיבי, המבוסס על עובדות שנבדקו עובר לפרסום, תוך שתגובת הקרן החדשה לדברים הובאה והוצגה בדיווח באופן מלא". לפי "ישראל היום", ובניגוד לטענת הקרן, שמו של גטאס נכלל ברשימת הדוברים באירוע. עוד הוסיפו כי שיבוץ התצלום של גטאס מכפר ראמה בצמוד לדיווח על דבריו ביפו נעשה "לשם הצגה ויזואלית שלו גרידא".

השופט נמרוד אשכול מבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו קיבל את עמדת "ישראל היום".

לגבי הכותרת בשער העיתון, שהפנתה לידיעה הראשונה, קבע השופט אשכול כי כלל לא מדובר בלשון הרע. הטענה לפיה הקרן תמכה בכנס התבררה כנכונה ו"הסגנון בו בחרו הנתבעים לתאר את התמיכה, הוא בגבולות הסביר", קבע השופט.

אשר לטענה כי בניגוד לתיאור בעיתון כלל לא היתה זו "מסיבת פרידה" מגטאס, השופט קבע ש"לעיתון יש שיקול דעת רחב ביותר בשימוש במילים כדי לתאר אירוע, גם כאשר מדובר באירוע עובדתי, אף תוך שימוש בדימויים ציוריים בכותרות הכתבה, אשר מטרתם למשוך את הקורא לקרוא את הכתבה, ולא בכדי לפרסם לשון הרע. לכן, השימוש במילים 'חגיגה' ו'מסיבת פרידה' הוא בגבולות הסביר, בנסיבות העניין".

לפי השופט, "ניסיון להגדיר לעיתונאי לתאר מילים במדויק משל היה מדובר בתיאור אדריכלי של בית, פוגעת בחופש הביטוי והיצירה של העורך [...] השימוש במילים 'מסיבת פרידה' אמנם אינו מדויק, אך אי אפשר לומר שהופעתו של גטאס באירוע נעשתה ללא קשר לכניסתו לכלא, ובכך יש למעשה סוג של פרידה מגטאס בפני הקהל הספציפי. לכן, גם מטעם זה, אין באמרה זו לשון הרע".

אשר לצירוף תצלומו של גטאס מאירוע אחד לדיווח על השתתפותו באירוע אחר, השופט אשכול קבע כי "מדובר בטעות של הנתבעים" אולם "אין בהצגת התמונה האמורה שינוי כלשהו אשר משפיע על מהות הכתבה – פרסום על תמיכת הקרן החדשה באירוע האמור".

לפי השופט, הקרן החדשה "לא הוכיחה כיצד התמונה השגויה פוגעת בה וגורמת לה ללשון הרע, ולא עמדה בנטלים המוטלים עליה להוכיח לשון הרע בהקשר זה, לרבות טענתה כי ציבור קוראים אשר מכירים את האירוע בכפר ראמה יקשרו אותה לאירוע זה".

גם ידיעת ההמשך והפרסום שהופיע כעבור חודש אינם לשון הרע, הוסיף השופט אשכול, שכן אין בהם חידוש משמעותי מעבר לפרסום הראשון. אמנם בפרסום כעבור חודש לא הופיעה תגובת הקרן, אך לפי השופט די היה בעובדה כי תגובה הופיעה בצילום גזיר העיתון של הפרסום הראשון שצורף לידיעת ההמשך.

על אף שקבע כי הפרסומים אינם לשון הרע התייחס השופט אשכול מעבר לנדרש גם לטענות נוספות שעלו בהליך. במסגרת זו דחה את טענת הקרן החדשה כאילו לא הוכח שגטאס היה דמות מרכזית באירוע שעליו דווח. ב"ישראל היום", פסק, "הוכיחו מעל לכל ספק סביר כי טרם האירוע האמור הופצו פרסומים שונים בתקשורת הישראלית ביחס לאירוע, בדגש על השתתפותו של גאטס כנואם באירוע. [...] די בכך כדי להוכיח כי מדובר בדובר מרכזי".

לאור כל זאת דחה השופט אשכול את התביעה. עם זאת, השופט לא הטיל על הקרן החדשה לשלם ל"ישראל היום" הוצאות משפט.

29154-09-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 618KB)