הנה סיפור מרגיז שעבר מתחת לרדאר: לפני 3 שנים "הצל", יואב אליאסי, עודד את אלפי עוקביו לצאת נגד עסק קטן של קונדיטורית עצמאית מהצפון כי היא כתבה בעמוד הפרטי שלה שאלאור אזריה ומשפחתו הם "טינופת" והיא אינה רוצה להיות "חברת פייסבוק" של מי שתומך בהם. אזריה, כזכור, הורשע בהריגה לאחר שירה בראשו של מחבל פצוע ששכב על הארץ.

אליאסי קרא לעוקביו לגלוש לעמוד הפייסבוק של הקונדיטורית ולתת לה "תגובה מהלב וכוכב בודד" כדי שידעו "מי עומד מאחורי האוכל שהיא מוכרת". עשרות מעוקביו של "הצל" פרסמו בעמוד הפייסבוק ביקורות שליליות ושלל טינופים:

"אוכל מזוויע לחלוטין! בקיצור אל תנסו זווועה של אוכל!!!!!", "ידיים מטונפות של אשה מטונפת המנועה משנאה עצמית ומשנאת חינם", "האוכל ממש מגעיל. מציע להתרחק. הכל מקולקל ולא טרי", "אישה דוחה שירות דוחה" ועוד ועוד. בעקבות המתקפה המתוזמנת נאלצה הקונדיטורית לסגור את העמוד העסקי שלה.

בתגובה תבעה בעלת העסק את המגיבים, את אליאסי ואת פייסבוק והשבוע פורסם כי זכתה בפיצויים של 53 אלף שקל בגין לשון הרע. אלא מה? מי שהוטל עליו לשלם את הפיצויים היו רק העוקבים של אליאסי. לאליאסי עצמו, שיזם את מתקפת התגובות, נקבע כי אין אחריות על הדיבה. גם לא לפייסבוק, הרשת החברתית שסיפקה את הפלטפורמה לאלימות הציבורית הזאת.

פסק הדין הזה לא זכה לחשיפה תקשורתית נרחבת, אבל היה מי שדיווח עליו כעל ניצחון של אליאסי, כאילו מדובר בתביעת שווא. טיפול עיתונאי אחראי יותר היה מבליט צדדים אחרים של הפסיקה. אמנם בעלת העסק זכתה לפיצוי, אבל מי שיזמו ואיפשרו את המתקפה, וזכו בשל כך למוניטין ("הצל") והכנסות (פייסבוק) יצאו בלא כלום.

אחד העדים המומחים אמר כי בית המשפט "התחשב בחלק מהרקע של האנשים, חלק מהם קטינים, חלק מהם במצב כלכלי קשה". אם כך, דווקא הנתבעים החלשים משלמים מחיר, ואילו האדם שהשפיע עליהם - לא. אני לא משפטן, אך נראה כי במקרה הזה הצדק לא נעשה.

ומה לגבי פייסבוק? לא רק שהיא לא חויבה בדין, היא אפילו זכתה לכך שייפסקו הוצאות לטובתה. בעלת העסק העידה כי התלוננה בפני פייסבוק על המתקפה שהיא עוברת, אך בפייסבוק טענו ש"אין אצלם רישום" לפניות.

פייסבוק חזרה גם במשפט הזה על העמדה העקרונית שלה לפיה אין לה אחריות לפרסומים של הגולשים. כדאי שתזכרו זאת בפעם הבאה שתפתחו עמוד עסקי בפייסבוק. כמו בתחום הפוליטי, גם בתחום המסחרי אפשר לעשות שימוש לרעה בפלטפורמה הזאת וביכולות שהיא מציעה. אם זה יקרה, פייסבוק כנראה לא תהיה שם כדי לעזור לכם, ומאוד יכול שגם החוק לא יהיה לצידכם.

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 185KB)