סוהיל כראם, מאנשי התקשורת הבולטים בחברה הערבית בישראל, חשוד בדיווח כוזב על עסקת נדל"ן שביצע במטרה לחמוק מתשלום מס, כך הותר לפרסום ביום רביעי האחרון (5.8). לפי החשד, כראם ובת-זוגו אמאל חשודים כי דיווחו על רכישת דירה בסכום של 4.4 מיליון שקל בעוד שבפועל שילמו עבורה 5.4 מיליון שקל. ההפרש, כך לפי החשד, שולם במזומן במטרה לחמוק ממס.

באתר "פוסטה", שם דיווח על החשד לראשונה זיו קריסטל, הביאו את גרסת בני הזוג כראם מפי עורך-דינם אלי סרור: לפיה ההפרש במחיר מוסבר בכך שהמחיר הגבוה סוכם עבור רכישת הבית על תכולתו, וקניית התכולה אינה חייבת בדיווח או במס רכישה. בנוסף, היא גם לא בוצעה בסופו של דבר: "מדובר בעסקה פרטית שבסופו של יום נמצאת בהליכי ביטול".

כראם, יליד 1954, הוא המנהל והבעלים של תחנת הרדיו האזורי א-שמס, התחנה הוותיקה מבין השתיים שמשדרות כיום בשפה הערבית תחת הפיקוח של הרשות השנייה. בתחילת השנה קיבלה התחנה, שנוסדה בשנת 2003, זיכיון מחודש להפעלת שידוריה. כראם ביקש מבית-המשפט השלום בחיפה להאריך את איסור הפרסום על פרטי החשדות נגדו, אך נדחה. הוא ערער לבית-משפט המחוזי, אולם גם שם הושב ריקם, וזאת לנוכח עוצמת הראיות בתיק החקירה.

בעברו של כראם נרשמו כבר כמה הליכים משפטיים שהסתיימו בקביעות בעייתיות מבחינתו. בשנת 2014 קבע בית-הדין לעבודה, "ברמה גבוהה של סבירות", כי כראם הגיש לבית-הדין מסמך מזויף כדי לתמוך בגרסתו אל מול עובדת לשעבר שהגישה תביעה נגד התחנה. כחצי שנה לאחר מכן העלה בית-משפט השלום בחיפה ספקות של ממש ביחס לגרסה שהציג כראם בהליך אחר, שאף הוא היה קשור לחשבוניות וכספים. מכראם נמסר אז ל"העין השביעית" כי מדובר בבעייה בהנהלת החשבונות של תחנת הרדיו, וכי הוא פועל לתיקונה. בשנת 2017 הורשעו ונקנסו כראם והתחנה בגין הפרת זכויות עובדי הרדיו וניכוי סכומים משכרם שלא כדין. בהמשך התקבל חלקית ערעור שהגישו והקנס צומצם, אך ההרשעה נותרה בעינה.

הפעם אין, ככל הנראה, קשר בין תחנת הרדיו בניהולו ובבעלותו של כראם לבין העבירה שבה הוא חשוד.

לפני כחודש, ב-13.7, הגיעו חוקרי רשות המסים לביתם של כראם ובת זוגו בנצרת ולמשרדי תחנת רדיו א-שמס וערכו חיפוש. כראם ובת-זוגו נעצרו והובאו לחקירה ברשות המסים בחיפה בחשד להונאת מס. על פי החשד, בני-הזוג הגישו למשרדי מיסוי מקרקעין בחיפה דיווח לפיו רכשו דירה בחיפה בתחילת השנה בסכום העומד על 4.4 מיליון שקל אך על פי מסמכים שנתפסו השניים רכשו את הדירה תמורת סך של 5.4 מיליון שקל. סכום העסקה האמיתי, כך לטענת חוקרי רשות המסים, נמצא בזיכרון דברים שערך כראם בכתב יד עם המוכרים.

למחרת הובאו בני-הזוג כראם לבית-משפט השלום בחיפה שם הוחלט לשחררם בערבות כוללת של 550 אלף שקל ובתנאים מגבילים. באמצעות באי-כוחם, עורכי הדין אלי סרור וקייס נאסר, ביקשו בני-הזוג כראם לאסור פרסום כל פרט מפרטי הפרשה, וזאת לאור העובדה שכראם הוא "אישיות ציבורית מוכרת במגזר הערבי" וכיוון שנסיבות החקירה אינן קשורות בפעילותו הציבורית אלא בעסקה פרטית. השופטת טל תדמור-זמיר נענתה לבקשתם והורתה על איסור פרסום למשך 14 יום.

כעבור שבועיים פנו בני-הזוג כראם בבקשה להאריך את תוקף צו איסור הפרסום. השניים טענו כי אין ממש בחשדות נגדם, שנולדו מ"תלונת סרק" של האדם שמכר להם את הדירה ואשר ניסה להתחמק מתשלום פיצויים בגין הפרת הסכם המכר עימם. פרסום הפרשה, טענו, "יהיה פגיעה חמורה ובלתי מידתית בשמם הטוב". בני-הזוג כראם שבו על הטענה כי מדובר בפרשה פרטית שאינה קשורה לפעילותם הציבורית, והוסיפו כי לא השתנה דבר מאז ניתנה ההחלטה הראשונה לאיסור פרסום וכי ממילא החשדות עדיין נבדקים וטרם הוחלט על הגשת כתב אישום.

"לא יעלה על הדעת כי אדם, כמו המבקשים, יבנה את שמו הטוב עשרות בשנים, ולפתע פתאום לפגוע בשם טוב זה רק בשל תלונה כוזבת וקנטרנית שנולדה בשל סכסוך כספי בעניין פרטי של מכר דירה", טענו בפני בית-המשפט. חוקרי רשות המסים התנגדו להארכת איסור הפרסום וטענו כי העבירה המיוחסת היא עבירה חמורה מסוג פשע וכי בידיהם "ראיות לכאורה המאששות את קיומה של העבירה המיוחסת לחשודים וכי הראיות שנאספו בימים האחרונים אף מחזקות ומבססות חשדות אלה".

השופטת תדמור-זמיר דחתה את הבקשה להאריך את איסור הפרסום. "לא הוכח כי אכן ייגרם להם נזק כבד במיוחד אם העניין יפורסם", קבעה. בני-הזוג כראם פנו לבית-המשפט המחוזי בערעור וטענו כי החלטת השלום שגויה שכן פרסום הפרשה לא יפגע רק בשמם הטוב אלא גם בעסקיהם. עוד טענו כי רשות המסים מעוניינת בפרסום הפרשה כדי לפגוע בשמם ולהפעיל עליהם לחץ להסכים לסיום הפרשה בתנאיה. לטענתם, גם אם יוכחו החשדות נגדם מדובר בסך הכל בהפרש של 50 אלף שקל מס רכישה, סכום שאינו מצדיק פגיעה כה קשה בשמם ובעסקיהם.

גם כראם עצמו התבטא בפני בית-המשפט המחוזי. "אני ביום יום, אני כמעט קובע את מה שקורה בחברה הערבית מבחינת המדיה", אמר וטען כי פרסום הפרשה יגרום לו "נזק כביר".

ברשות המסים מחו על הטענות למניעים זרים בהתנהלותם וטענו כי לפרסום הפרשה יהיה "לא רק אפקט מכתים לכאורה אלא גם אפקט מטהר". עוד טענו ברשות המסים כי הפרשה לא נולדה מתלונה כוזבת של מוכר הנכס אלא מבדיקה עצמאית שערכו על סמך חשד לאי-תקינות העסקה. לגבי הטענה כי סכום המס שחסכו לעצמם בני-הזוג, כך לפי החשד, אינו מצדיק פגיעה כה קשה בשמם הטוב, ברשות המסים הבהירו כי הם "שוקלים בהמשך להתפתחות התיק לחקור גם בנוגע לחשדות אחרים".

נשיא בית-המשפט המחוזי בחיפה, השופט רון שפירא, דחה את הערעור. לדבריו לאחר שעיין בתיק החקירה מצא כי החשד בה מבוסס, וכי הוא כולל "ראיות הסותרות את גרסת" בני-הזוג כראם בכל הקשור לעסקת הנדל"ן ול"ניקיון כפיהם". על כן התיר את פרסום פרטי הפרשה.

29258-07-20
70106-07-20