בעלי הון שהשקיעו במיזם מסחרי של שי גולדן, עד לאחרונה עורך בכיר ב"גלובס", מפריכים טענות שהעלה גולדן בתגובה ל"העין השביעית". בכתבה שפורסמה לפני שבועיים באתר "העין השביעית" נחשף כי בזמן שגולדן כיהן בתפקיד עורך המוספים בעיתון העסקים, אנשי עסקים קיבלו פניות מטעם חברה שגולדן הוא אחד מבעליה במטרה לגייס אותם כמשקיעים. בתגובה טען גולדן כי הפניות נעשו לאחר שסיים את עבודתו בעיתון. לטענתו, מדובר ב"מיזם חברתי" למטרות צדקה והוא לא מקבל תשלום על עבודתו בו. "לא תוגמלתי ולו בשקל אחד", הצהיר.

משקיעים בחברה ששוחחו עם "העין השביעית" לאחר פרסום הכתבה חלקו מידע שסותר הצהרות שהשמיע גולדן. מהשיחות עמם עולה כי בניגוד לטענתו של גולדן, הוא היה מעורב אישית בגיוס המשקיעים ואף עשה זאת בעודו מכהן בתפקיד בכיר ב"גלובס". כמו כן, מהשיחות עלה שגולדן, שמכהן כיום כמנכ"ל המיזם, מקבל משכורת עבור עבודתו.

גולדן הקים את המיזם, Paamba, עם שלושה שותפים בקיץ 2019, זמן לא רב לאחר שהתמנה לעורך המוספים של "גלובס". אנשי המיזם החלו לפנות לאנשי עסקים, ובתוך פחות משנה הצליחו לגייס גלריה של משקיעים שנתנו כסף בתמורה למניות: מאיר שמיר, בעל השליטה בחברת ההשקעות מבטח שמיר; זיו אבירם, מנכ"ל מובילאיי לשעבר ואחד ממייסדי החברה; יונתן קולבר, שותף בקרן Viola; יובל רכבי, מבעלי קרן ההשקעות BRM; ואיש העסקים רון בראון. המשקיע הראשון היה ליאון רקנאטי, שהצטרף למיזם מיד לאחר הקמתו אך לאחרונה העביר את מניותיו לידי מקורבת.

לפי מסמך שיווקי שהופץ למשקיעים פוטנציאליים, לחברה יש מועצה מייעצת שכוללת גם היא אישים בעלי פרופיל ציבורי גבוה: הכוכבת ההוליוודית גל גדות ובעלה ירון ורסנו, היזמים ינקי מרגלית וקירה רדינסקי, כלת פרס ישראל עדינה בר-שלום והמשקיעים יובל רכבי וליאון רקנאטי. בשיחה עם "העין השביעית" מסר רקנאטי כי במקביל להעברת המניות שהיו בידיו, הוא גם פרש מהמועצה המייעצת.

במסמך השיווקי הסבירו גולדן ועמיתיו שהם מעוניינים להקים פלטפורמה דיגיטלית שמבוססת על מכירת "חוויות" יוצאות דופן – למשל, פגישה עם סלבריטי – תוך הבטחה שהכסף ייתרם למטרה חברתית. 20% מהסכום אמור להישאר בתקציב החברה, לצורך "כיסוי הוצאות הפקה, צמיחה פיננסית וייצור של עוד חוויות". הרעיון מבוסס על מיזמים דומים שפועלים ברחבי העולם.

מימין לשמאל: אנשי העסקים מאיר שמיר, זיו אבירם וליאון רקנאטי, שרכשו מניות בחברה של גולדן (צילומים: פלאש 90, יונתן זינדל ויוסי זמיר)

מימין לשמאל: אנשי העסקים מאיר שמיר, זיו אבירם וליאון רקנאטי, שרכשו מניות בחברה של גולדן (צילומים: פלאש 90, יונתן זינדל ויוסי זמיר)

לפי התוכנית, בשלב הראשון ביקשה החברה לגייס מהמשקיעים 750 אלף דולר לשם פיתוח הפלטפורמה, שטרם הושקה. משיחות עם כמה מהמשקיעים עולה כי עד כה גייס המיזם לפחות מיליון שקל. לא מדובר בכסף שגויס ממכירת "חוויות", אלא מהשקעות של אנשי העסקים שאמורות לממן את הפיתוח והתפעול, לרבות משכורתו של גולדן.

גולדן, כאמור, טען שהוא לא מקבל גמול כלשהו עבור עבודתו. "אני עושה את זה בהתנדבות", הצהיר כשנשאל על המיזם, "לא הרווחתי בו מעולם שקל אחד, אני גם לא ארוויח בו לעולם שקל". איש העסקים רון בראון, אחד המשקיעים בחברה, קיבל רושם אחר. "הוא קיבל משכורת מהמיזם, בזה אתה צודק", אומר בראון בשיחה עם "העין השביעית", ומחדד: "הוא מקבל משכורת, אז אולי הוא באמת ירוויח". ליאון רקנאטי, בשיחה אחרת, אמר שבניגוד לטענות של גולדן – "יכול להיות" שהוא בעצם כן מקבל משכורת, אם כי להערכתו מדובר במשכורת צנועה.

מלבד רקנאטי, כל המשקיעים במיזם של גולדן ועמיתיו קיבלו את המניות שלהם בחודשים מאי ויוני 2020, כשגולדן כבר לא כיהן בפועל כעורך המוספים של "גלובס" (אף שבחלק מהזמן עדיין הוצג כך מעל גבי העיתון). גולדן, בתגובה לכתבה הקודמת, התעקש שכל המשקיעים חוץ מרקנאטי גויסו לאחר סיום תפקידו וסירב להשיב לשאלה האם היה מעורב אישית בגיוסם.

משיחות עם משקיעים ועם כמה מחברי המועצה המייעצת עולה שתהליך הגיוס שלהם החל זמן ניכר לפני פרישתו של גולדן מהתפקיד. מאיר שמיר, מהמשקיעים הבולטים במיזם, אמר בשיחה עם "העין השביעית" שתקופת החיזור של גולדן ועמיתיו החלה לפני משבר הקורונה, כלומר לפני חודש מרץ. עם זאת, אומר שמיר, הוא לא זוכר את התאריך המדויק שבו פנו אליו לראשונה. "זה לא כמו לקנות תחנת כוח בשני מיליארד שקל, כן? הם דיברו איתי, היתה הפסקה בתקופת הקורונה, וכשנגמר הסגר והם חזרו לעבוד הם חזרו אלי".

כששמיר נשאל כמה כסף בדיוק השקיע במיזם, הוא אומר שמדובר ב"כסף קטן".

מה זה כסף קטן בעיניך?

"כסף קטן בעיני זה כמה מאות אלפי שקלים".

זה מה ששמת בחברה?

"כן".

מבחינת רון בראון, שי גולדן הוא הפנים והרוח החיה של המיזם: "שי הוא שי. הוא יודע לעשות דברים, הוא דוהר, הוא מקדיש את עצמו ב-200% לזה, הביא אנשים טובים סביבו, גם המשקיעים. עליו מוטלת האחריות לעשות מכרזים ולגייס כסף. בשביל שנוכל לתרום כסף צריך להרוויח אותו קודם, וזו עדיין דרך ארוכה".

לדברי בראון, הוא מכיר את הפרויקט כבר כחצי שנה, כלומר הרבה לפני פרישתו של גולדן מתפקידו הבכיר ב"גלובס". "הוא נדנד לי כמה פעמים עם זה, ובסוף על כוס ויסקי נשברתי... סתם, אבל משהו כזה, כן. בצחוק", אומר בראון. "זה גם נראה לי מיזם ראוי. אני לא נוהג להשקיע בדברים כאלה, אבל זה נראה לי מעניין. הם עוד צריכים להעלות את האתר לאוויר, ואז הוא יקבל ממני עוד משהו. זה ההסכם".

בראון, שמיר ושאר המשקיעים מחזיקים כ-14.5% ממניות RSG טכנולוגיות, החברה שאמורה להפעיל את המיזם בתום תהליך הפיתוח. שאר המניות מוחזקות על-ידי גולדן ודנה רייכנשטיין, אשתו של צחי רייכנשטיין, דירקטור בחברה ואחד ממייסדיה. בחודש מאי פרשו שני המייסדים האחרים, אורן גרינמן ויגאל רזניק, שבעבר עבדו עם גולדן במערכת התוכנית "סוגר עניין" בערוץ 13.

אחת הטענות שהעלה גולדן היא שהמיזם אינו מסחרי בשום צורה ונועד אך ורק לגייס כסף לצדקה. משיחות עם המשקיעים ועם חברי המועצה המייעצת עולה כי המיזם אמנם הוצג להם כפרויקט חברתי, אבל כזה שאם יצליח יוכל גם להשיא רווחים לבעליו. "להרוויח זה מצווה, זה לא עונש. הבושה זה להפסיד, לא להרוויח", אומר מאיר שמיר בהקשר זה. "אני חושב שמי שמסתכל על הפרויקט הזה ובודק את זה דרך עיניים של 'כמה אני ארוויח', הוא כנראה לא המשקיע הנכון לפרויקט הזה. זו דעתי האישית".

"האלמנט המסחרי הוא מאוד קטן", מוסיף רון בראון. "אני והאחרים שמנו את הכסף על בסיס תרומה, אנחנו לא מחכים לראות מזה מניות או רווחים". עם זאת, בראון מאשר שתמורת הכסף הוא קיבל מניות במיזם, ושאם העסק יצליח – הוא יוכל גם לחלק רווחים.

שי גולדן: "אין תגובה"

בחודש שעבר, אחרי חשיפת הסיפור באתר "העין השביעית", הודיעו ב"גלובס" כי המערכת תבדוק האם גולדן הפר את הקוד האתי של העיתון. למרות זאת, כעת, בתגובה לפנייה נוספת, ב"גלובס" העדיפו שלא להתייחס לכך. עם זאת, המו"לית אלונה בר-און מסרה כי אף שבהתחלה סוכם שגולדן ימשיך לפרסם טורים בעיתון, הוא יחדל מכך. "לאחר שסיים את תפקידו כעורך המגזינים, שי בחר שלא להמשיך ככותב ב'גלובס'. נפרדנו בידידות ובהערכה הדדית, ואנחנו מאחלים לו הצלחה בהמשך", מסרה בר-און.

גולדן עצמו העדיף לא להתייחס למידע החדש, שכאמור סותר את הצהרותיו הקודמות, והסתפק במסר בן ארבע מלים: "אין תגובה, רק בריאות".