שי גולדן, עד לאחרונה עורך בכיר ב"גלובס", עסק במקביל לעבודתו בעיתון בגיוס משקיעים למיזם מסחרי שבו הוא שותף. המיזם הוקם ב-2019, זמן לא רב אחרי מינויו של גולדן לתפקיד עורך המוספים והפרויקטים המיוחדים של העיתון הכלכלי. גולדן החזיק בתפקיד כשנה, אך הוא ממשיך לפרסם טורים בעיתון גם כעת. מבדיקת "העין השביעית" עולה כי לאורך כהונתו כעורך בכיר, חברה מסחרית שגולדן ייסד פנתה לאנשי עסקים מוכרים כדי לגייס מהם כסף.

בין בעלי ההון שהשתכנעו והשקיעו בחברה של גולדן בולט שמו של ליאון רקנאטי, שרכש כ-6% ממניות החברה יחד עם אביבה אבישי-מנשה, עובדת בכירה בקרן גלנרוק שבבעלותו. לצדם נכנסו כשותפים מאיר שמיר, בעל השליטה בחברת ההשקעות הגדולה מבטח שמיר; זיו אבירם, מנכ"ל מובילאיי לשעבר ואחד ממייסדי החברה, שהונו נאמד במיליארדים לאחר מכירתה לאינטל; יונתן קולבר, שותף בקרן Viola; יובל רכבי, מבעלי קרן ההשקעות BRM; ואיש העסקים רון בראון.

רוב המשקיעים שגייסה החברה מסוקרים באופן קבוע ב"גלובס", עובדה ששמה אותו בניגוד עניינים מובהק. גולדן סירב למסור את שמותיהם של משקיעים פוטנציאליים שהתבקשו לתת כסף למיזם אך השיבו בשלילה. מ"גלובס" נמסר כי גולדן לא עידכן את המערכת בדבר מעורבותו במיזם, ושכעת ייבדק אם הפר את הקוד האתי של העיתון. גולדן עצמו טוען כי לא פעל בניגוד עניינים. עם זאת, כמה טענות שמסר בתגובה לפניית "העין השביעית" התבררו ככזבים.

בהתחלה הכחיש גולדן לגמרי שהוא מעורב במיזם עסקי. אחר-כך שינה את גרסתו והודה שהוא מעורב במיזם, אך טען שמעורבותו נפסקה. בהמשך הודה שהוא עדיין מעורב במיזם, אך טען שהוא עושה זאת בהתנדבות וכי מדובר במיזם פילנתרופי. לאחר מכן הודה שמדובר בחברה בע"מ, אך טען שהיא נרשמה כך לצורכי מיסוי בלבד. במציאות, גולדן הוא שותף מייסד ופעיל במיזם, וכיום אף מכהן בו כמנכ"ל.

המיזם המסחרי נולד בקיץ 2019. גולדן הקים אותו עם שלושה שותפים: אנשי התקשורת יגאל רזניק ואורן גרינמן; וצחי רייכנשטיין, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת הטכנולוגיה מטריקס. הארבעה רצו לפתח בארץ שירות שכבר קיים בחו"ל: אתר מכירות פומביות של "חוויות" יוצאות דופן – למשל, פגישה עם סלבריטי – תוך הבטחה שהכספים ייתרמו למטרה חברתית, בדומה למודל שמפעיל מיזם אמריקאי בשם CharityBuzz. השם שנבחר למיזם של גולדן הוא Paamba – קיצור של "פעם בחיים".

החברה של גולדן ועמיתיו, RSG טכנולוגיות בע"מ, החלה לגייס משקיעים זמן קצר לאחר הקמתה. המשקיע הראשון, שרכש נתח ממניות החברה כבר באוגוסט 2019, היה רקנאטי. המשקיעים שמיר, קולבר, אבירם, רכבי, בראון ומנשה הצטרפו רשמית בחודשיים האחרונים. גולדן מחזיק כיום בכ-43% ממניות החברה, וכך גם דנה רייכנשטיין, אשתו של צחי רייכנשטיין, שמכהן כדירקטור ו"נושא משרה" בחברה.

מימין לשמאל: אנשי העסקים מאיר שמיר, זיו אבירם וליאון רקנאטי, שרכשו מניות בחברה של גולדן (צילומים: פלאש 90, יונתן זינדל ויוסי זמיר)

מימין לשמאל: אנשי העסקים מאיר שמיר, זיו אבירם וליאון רקנאטי, שרכשו מניות בחברה של גולדן (צילומים: פלאש 90, יונתן זינדל ויוסי זמיר)

לפי מסמך שיווקי שהופץ למשקיעים פוטנציאליים, לחברה יש מועצה מייעצת שכוללת את הכוכבת ההוליוודית גל גדות ובעלה ירון ורסנו, היזמים ינקי מרגלית וקירה רדינסקי, כלת פרס ישראל עדינה בר-שלום והמשקיעים ליאון רקנאטי ויובל רכבי. בשיחה עם "העין השביעית" מסר רקנאטי כי הוא כבר לא מחזיק במניות או יושב במועצה המייעצת של Paamba. לדבריו, "יכול להיות" שהמניות שהיו ברשותו עברו לידי אביבה אבישי-מנשה, שממלאת כאמור תפקיד בכיר בעסקיו הפרטיים.

למשקיעים ולמשקיעים הפוטנציאליים הוצג המיזם כסטארט-אפ עם מודל עסקי פשוט: מכל סכום שיגויס באמצעות מכירת ה"חוויות", 20% יישאר בידי החברה, שתשתמש בכסף ל"כיסוי הוצאות הפקה, צמיחה פיננסית וייצור של עוד חוויות". בשלב הראשון ביקשו גולדן ועמיתיו לגייס 750 אלף דולר, שישמשו לפיתוח הפלטפורמה, משכורות, שיווק ועוד. יצוין כי פלטפורמות גיוס כספים אחרות – למשל "הדסטארט" – גובות עמלה נמוכה בהרבה.

עד כה, הפלטפורמה של גולדן ועמיתיו טרם הושקה. לפי התוכנית, החל מהשנה השנייה לקיומה אמורה היתה החברה להתחיל בהתרחבות לשווקים זרים – ובראשם בריטניה ואוסטרליה. מהדיווחים שנמסרו לרשם החברות עולה כי מוקדם יותר החודש עזבו אותה שניים מהמייסדים, גרינמן ורזניק, ומניותיהם עברו לגולדן ודנה רייכנשטיין. זמן קצר לפני העזיבה, בסוף מאי, הודיעה החברה על מינוי גולדן לתפקיד המנכ"ל.

המגעים עם בעלי ההון – המשקיעים והמשקיעים הפוטנציאליים של גולדן ועמיתיו – לא פורסמו באופן יזום. "גלובס", כעיתון כלכלי, מסקר ומבקר את העסקים שלהם באופן קבוע. כפי שנחשף כאן, לכל אורך עבודתו של גולדן בתפקיד בכיר בעיתון, חברה שבה הוא שותף פנתה לבעלי הון וביקשה מהם לרכוש נתח ממיזם עסקי. גם אם גולדן שמר בקנאות על הפרדה בין שני תפקידיו, כפי שהוא טוען בתוקף, עצם העובדה שעורך בכיר בעיתון עסקים מעורב בגיוס כספים מאנשי עסקים בולטים מציבה אותו בניגוד עניינים.

גולדן בתגובה: סתירות, התחמקויות והצטדקויות

האם גולדן דאג לעדכן את הממונים עליו ב"גלובס" בנוגע למעורבותו במיזם, והאם יש לכך קשר להפסקת עבודתו בתפקיד הבכיר? גולדן הכחיש שעזיבתו קשורה למיזם, אך סירב למסור האם הודיע ל"גלובס" על העיסוק הצדדי שלו. לפי "גלובס", התשובה שלילית. "האירוע האמור לא היה ידוע לנו טרם פנייתך, ומכאן שגם לא יכולנו לקבל עד כה החלטות לפיו", נמסר מהעיתון במענה לפניית "העין השביעית". "אנחנו מודים על הפנייה ונבדוק אותה על-פי הקוד האתי של 'גלובס'".

כאמור, הניסיון לקבל תגובה מגולדן הניב תשובות מתחמקות ורצופות סתירות. בשיחה עמו, כשנשאל לראשונה האם הוא מעורב במיזם העסקי, גולדן הכחיש. אחרי שנשאל על כך שוב, הוא אמר שהיה מעורב במיזם בעבר. ואולם, כאמור, מבדיקת "העין השביעית" עולה שגולדן הוא שותף פעיל במיזם גם כיום, ואף מכהן בו כמנכ"ל.

תגובתו המלאה של שי גולדן (לחצו להגדלה)

תגובתו המלאה של שי גולדן (לחצו להגדלה)

למרות שבתחילת השיחה עמו טען גולדן שהוא כבר אינו מעורב במיזם, בהמשך דבריו הוא הציג את מעורבותו כדבר שעוד מתרחש. "אני עושה את זה בהתנדבות, לא הרווחתי בו מעולם שקל אחד, אני גם לא ארוויח בו לעולם שקל", טען. "זו פעילות צדקה אמיתית לכל דבר ועניין". מבדיקת מסמכי החברה עולה כי גם זו קביעה כוזבת: RSG טכנולוגיות נרשמה כחברה בע"מ שרשאית לחלק דיבידנדים לבעליה, והוצגה למשקיעים כמיזם מסחרי עם "מודל עסקי" לכל דבר. אחרי שנשאל גולדן כיצד מתיישבת העובדה הזאת עם הטענה שלפיה מדובר ב"מיזם חברתי", הוא טען שהוחלט לרשום את המיזם כחברה בע"מ לצורכי מיסוי בלבד, "וגם כדי לאפשר לו היתכנות פיננסית שתבטיח את פעילותו". גולדן סירב לפרט מה עומד מאחורי הסבר זה – שכאמור, סותר את המודל שהוצג למשקיעים ולרשם החברות.

אף שהחברה של גולדן גייסה כסף שנועד בין היתר לתשלום משכורות, לטענת גולדן – שכזכור מכהן כיום כמנכ"ל – הוא אינו מקבל משכורת. "לא תוגמלתי ולו בשקל אחד במהלך פעילותי במיזם, וכל זמני ומרצי נתרמו בהתנדבות ומתוך כוונה להיטיב ולעורר שינוי חברתי בישראל", טוען גולדן. "יותר מכך, השקעתי בו מכספי סכום לא מבוטל, מתוך רצון לראותו מצליח ומשגשג ומגייס כספים לעשיית הטוב". ליאון רקנאטי, בשיחה עם "העין השביעית", טען גם הוא כי מדובר במיזם ללא כוונות רווח, אך אמר ש"יכול להיות" שגולדן בעצם כן מקבל משכורת ("צנועה", לדברי רקנאטי).

האם ייתכן שגולדן, בשיחות עם משקיעים ומשקיעים פוטנציאליים, קשר בין תפקידו ב"גלובס" לכדאיות ההשקעה במיזם? גולדן מכחיש בתוקף. "התשובה היא חד-משמעית לא, וכל ניסיון לרמוז על כך יהווה לשון הרע", מסר. "אין ולא היתה כל נגיעה לעבודתי ב'גלובס' בשנה האחרונה, קל וחומר אזכור, נגיעה או התייחסות ברמז אפילו למי מהאנשים שהוזכרו", הוסיף. "לא הייתי מסכן את העיתון אם הייתי סבור שיש בהקמת מיזם חברתי עניין בעייתי".

לדברי גולדן, מלבד רקנאטי, כל השותפים בחברה הצטרפו אחרי שעזב את תפקידו ב"גלובס". מבדיקת "העין השביעית" עלה שהשותפים קיבלו את המניות בחודשים מאי ויוני. ב-3 ביוני נשאל גולדן על-ידי "העין השביעית" האם חל שינוי במעמדו ב"גלובס", אך השיב בשלילה. גורמים בעיתון מסרו אז שגולדן הפסיק לשמש עורך מוספים – ואכן, בגיליון שראה אור למחרת הוסר שמו מרשימת הקרדיטים.

כעת גולדן טוען שעזב את התפקיד כבר ב"אמצע אפריל". "להוציא מר רקנאטי (שאינו בעל מניות בחברה עוד), כל האחרים גויסו לאחר סיום תפקידי כעורך המוספים של 'גלובס' לפני כחודשיים", מסר גולדן כעת. "במהלך הפגישות עימם הובהר להם כי אינני נושא במשרה ניהולית ב'גלובס'". גולדן נשאל האם היה מעורב אישית בגיוס המשקיעים, אך סירב להשיב.

תגובה כתובה שמסר גולדן כללה רצף של השמצות כלפי "העין השביעית", כולל איום להגיש תלונות למועצת העיתונות ולמכון הישראלי לדמוקרטיה (גוף שאינו מחזיק באתר זה מאז שנת 2015). בין השאר טוען גולדן כי פרסום זה נובע מ"סכסוך אישי ארוך שנים" בינו לבין עורך "העין השביעית" שוקי טאוסיג. בקשר לכך מוסר טאוסיג כי הוא כלל לא מכיר אישית את גולדן, וכי למיטב זכרונו מעולם לא פגש אותו. לדברי טאוסיג, הוא כלל לא זוכר אם אי פעם שוחח עם גולדן, ואם התקיימה שיחה שכזאת היא לא הותירה עליו רושם כלשהו.

בתגובתו המלאה של גולדן ניתן לעיין כאן.

* * *

מיד אחרי פרסום הכתבה יצרו שי גולדן וצחי רייכנשטיין קשר עם "העין השביעית". גולדן ביקש למסור כי כשהכחיש את מעורבותו במיזם, התכוון לכך שהוא אינו מעורב במיזם עם רקנאטי (כאמור, רקנאטי מסר ש"יכול להיות" שהעביר לאחרונה את מניותיו למנהלת באחת מחברותיו). רייכנשטיין, שסירב לשוחח עם "העין השביעית" לפני פרסום הכתבה, מסר כי הוא אינו בעל מניות בחברה, וכי הוא מבקש לא להיות מוזכר בכתבה. מי שכן מחזיקה מניות בחברה היא כאמור אשתו, דנה רייכנשטיין; צחי רייכנשטיין רשום בחברה כ"נושא משרה" ודירקטור.