הנהלת חברת רשת 13, בראשות המנכ"ל אבי בן-טל, קיצצה את תקציב "המקור". תוכנית התחקירים הוותיקה ועטורת הפרסים, בהובלת רביב דרוקר והעורך עידו תמרי, משודרת כבר למעלה מעשור ואחראית לכמה חשיפות מהדהדות על ראש הממשלה בנימין נתניהו וסביבתו הקרובה: מערכת "המקור" חשפה את פרשת הצוללות ואת פרשת "ביביטורס", פרסמה תחקיר עומק על "ישראל היום", ובשבוע שעבר שידרה "משפט פומבי" ב"תיק 4000".

המידע על הקיצוץ בתקציב "המקור" פורסם היום (24.5) על-ידי ועד עיתונאי חדשות 13, שמצוי בסכסוך עבודה עם ההנהלה לנוכח תוכנית קיצוצים מרחיקת לכת שמקדמים המנכ"ל בן-טל ויו"ר החברה נדב טופולסקי.

הרקע להודעה היה ניסיון של המנכ"ל בן-טל להוציא מידי העיתונאים את סיקור פתיחת משפטם של נתניהו, ושל המו"לים ארנון (נוני) מוזס ובני הזוג אלוביץ'. בן-טל, שכיהן עד 2019 כמנכ"ל ynet של מוזס, ניסה לנצל את המשבר בערוץ 13 כדי למנוע מעובדי חברת החדשות לסקר את המשפט. לפי התוכנית, הסיקור אמור היה להימסר לידי עובדים של חברת רשת. העיתונאים עתרו לבג"ץ, והמהלך של בן-טל נחסם.

אבי בן-טל (צילום: אורן פרסיקו)

מנכ"ל רשת 13, אבי בן-טל (צילום: אורן פרסיקו)

אלמלא העתירה, ייתכן שהשידור היה נמסר לשרון גל, המשדר תוכנית אקטואליה יומית בשעה 16:50 – רצועה שלאחרונה יצאה מחזקת חברת החדשות (שידורי המשפט נפתחו שעות אחדות קודם לכן). "נתניהו מגיע היום לפתיחת משפטו כמנצח", צייץ גל היום, והזמין את הגולשים לצפות ב"משדר מיוחד" שיוקדש למשפט.

בחודשים האחרונים, במקביל להחרפת המשבר בין העיתונאים להנהלה, התרבו השמועות על כך שדרוקר, ואולי גם מערכת "המקור", יעזבו את הערוץ. דרוקר ניהל משא-ומתן על מעבר לתאגיד השידור הישראלי, ובערוץ 13, מנגד, ביקשו לבצע קיצוץ בתקציבה של תוכנית התחקירים. גורמים בערוץ 13 אמרו ל"העין השביעית" כי בתום המשא-ומתן בין הצדדים הוסכם שהתוכנית תישאר בערוץ המסחרי עד תום השנה, אך תספוג קיצוץ בתקציב. לדברי אותם גורמים, הקיצוץ מסתכם ב-10 עד 15 אחוזים מתקציבה המקורי של התוכנית.

המנכ"ל בן-טל, במכתב שהפיץ בתפוצה רחבה, ניסה לנצל את המהלך כדי לשנות את תדמית מחריב העיתונות שדבקה בו. "עדות לחשיבות הרבה שאני מייחס לעיתונאים עצמאיים ורציניים היא פעולותי הרבות לשם שמירתו של רביב דרוקר אצלנו בערוץ, למרות הצעה אטרקטיבית שקיבל מהתאגיד", כתב בן-טל. "לי, כמנכ"ל החברה, יש מחויבות עמוקה לחופש העיתונות של כתבי, פרשני ועורכי חדשות 13. חופש העיתונות והעצמאות העיתונאית הם סוד הקסם של חדשות 13, ובכוונתי לעשות הכל על מנת שחופש זה יישמר באופן מלא ומוחלט".

ועד עיתונאי חדשות 13 בתגובה למנכ"ל, אבי בן-טל: "קשה שלא לתמוה על הזמן הרב שנדרש לרשת להודיע כי תקיים את החוזה שכבר נחתם עם מערכת 'המקור', עד סוף 2020, תוך קיצוץ תקציבי במשאבי התוכנית"

בוועד העיתונאים, מנגד, מותחים ביקורת על כך שההנהלה העניקה למערכת "המקור" אופק קצר יחסית – רק עד סוף השנה. "אנו מברכים על התפתחות זו, שהינה לכל הדעות אסטרטגית בשימור עוצמתה העיתונאית של החברה, ושמחים מאוד על ההחלטה שקיבל רביב", נמסר בהודעת הוועד. "עם זאת, קשה שלא לתמוה על הזמן הרב שנדרש לרשת להודיע כי תקיים את החוזה שכבר נחתם עם מערכת 'המקור', עד סוף 2020, תוך קיצוץ תקציבי במשאבי התוכנית.

"גם לאחר העיכוב הניכר, שכמעט והסתיים על-פי הפרסומים בעזיבה של נבחרת התחקירים הטובה בישראל, אין לתוכנית עדיין חוזה לשנה הבאה. אנו מצפים כי 'המקור', שזקוקה מטבעה לאופק ארוך טווח על מנת למצות את יכולותיה, תזכה מכאן ואילך לוודאות ולתקופת התקשרות התואמים את הצרכים הללו".

בהנהלת רשת 13 בחרו שלא לענות לשאלות על הקיצוץ בתקציב "המקור", ובכלל זה השאלה מדוע הוחלט לקצץ דווקא את תוכנית התחקירים של הערוץ. קרן ברוזה, אחראית יחסי-הציבור של רשת 13, מסרה בתגובה: "'המקור' היא התוכנית היחידה של רשת 13 שקיבלה עד כה הסכם להמשך הפקה, זאת לאור החשיבות הרבה שאנו רואים בתוכנית זו. הנהלת רשת תמשיך לפעול להצלת הערוץ, והיא סבורה כי איתנות כלכלית היא ערובה הטובה ביותר לשידור חופשי ועמיד ללחצים".