סוף העונה יגיע עוד פחות משבוע, החמסינים כבר כאן, עדיין יבש, תודה לאל, אבל מי שמנסה לגרום בכוח לעליית הלחות ולעומס חום כבד הם כרגיל מדורי הספורט. עונת המו"מים, ההחתמות וה"כפי שפורסם אצלנו לראשונה" (להלן עונת המלפפונים) כבר בעיצומה. אותם שמות סביב אותן קבוצות צפויים לככב בחודשיים הקרובים. כמה שיימאס לכם, תקשורת הספורט תמאיס את זה עוד יותר. לצרכנים של מדורי ספורט אין לאן לברוח. האתרים יורים ללא אבחנה, שמות מתחלפים בקצב, והעיתונים צריכים להחליט בסיומו של ערב אם לשלוף למחר איזה ברווז עסיסי להנעת הקוראים, או להעביר עוד יום בשאנטי.

לנסות לחנך את אתרי הספורט זה כמו לקפוץ למים עם משקולת קשורה לרגל ולקוות להינצל מטביעה. ג'ונגל פרוע ללא חוקים, כשעל חיות הטרף מנצח ONE, שמומחה בייצור סערה מדי שעה ונהנה לראות איך כולם רודפים אחרי הברווזים שהוא מייצר. אחרי שעתיים לא נותר אבק מהידיעה, ואז אפשר לעבור לבועת הסבון הבלעדית הבאה. שיעור הפגיעות קטן להפליא, אבל די בו כדי לחגוג ניצחון במשך כמה ימים.

זכרונם הקצר של הקוראים הוא קרש ההצלה של מדורי הספורט. מי זוכר למשל שלפני חודש וחצי פורסמה ב"ספורט ידיעות" כותרת גדולה עם לוגו גדול ואדום, "חשיפת 'ידיעות אחרונות'"? הידיעה הנרגשת סיפרה כי נציגי אוקלהומה מה-NBA יגיעו לפיינל-פור הישראלי כדי לצפות בעומרי כספי ממכבי תל-אביב. כמו כל עם ישראל ספרתי לאחור את הימים והשעות שנותרו לגמר-סל, שבעקבותיו עשוי כספי להפוך לישראלי הראשון בליגת החלומות. לשווא הפכתי ב"ספורט ידיעות" למחרת הזכייה של מכבי באליפות. לא מצאתי שום אזכור לנוכחות האמריקאים ביציע. אוקלהומה? NBA? ב"ידיעות" של יום שישי ידעו לספר שכספי קרוב לסגור דווקא בטאו ויטוריה הספרדית. זו הפעם הראשונה שידיעה מוגדרת כחשיפה עוד לפני שהתממשה. פטנט בלעדי מבית "ידיעות".

כמו שהיו בטוחים דיים למכור לקוראים סיפור שהתברר כצ'יזבט נחמד, למה שב"ידיעות" לא ייצאו גדולים ויפרסמו את צילום הכותרת ההיא בתוספת התנצלות? כמו כשקורה כשלקוח קונה מוצר מקולקל ומתלונן בפני החברה: היצרנית תזדרז להחליף לו את הפריט, תבקש סליחה ואפילו תפצה אותו. מה לא עושים בשביל לשמור על הלקוחות מרוצים. אז מדוע לא גם בעיתון של המדינה?

זו דוגמה לגבעת כזבים שמתרוממת בהדרגה ואמורה להפוך בסוף אוגוסט לחתיכת הר. בקטיגוריית ברווזי עונת המלפפונים, "ידיעות" הוא המנצח הבלתי מעורער בגזרת העיתונים. כיוון שמדובר בקיץ ללא אירועי ספורט גדולים (מלבד אליפות אירופה בכדורסל), החמאם הטורקי ברחוב מוזס צפוי להעלות עשן ברמות זיהום לא מבוטלות. זה טבעו של צהובון.

"הארץ" ו"ישראל היום" המצומקים יעשו זאת במינון נמוך ובדרגת ברווז בינונית. השאלה איך ייראה הקיץ ספורט "מעריב", שבצד היותו כיום הטוב מבין העיתונים, גם הוא רוצה להעניק את ליטרת הבשר היומית לאוהדי הכדורגל של בתי-הקפה. מה שאומר לפחות שני עמודי כדורגל מדי יום במהלך חודשיים של שיממון כמעט מוחלט.

הבסיס של "מעריב" בעיתוניו בתקופת הפגרה צריך להיות סיפורי מגזין, פרויקטים מיוחדים, ראיונות. זו גם הזדמנות טובה לכמה תחקירים על הכדורגל הישראלי. יתרונו הגדול של "מעריב" על פני "ידיעות" הוא במספר הכותבים האיכותיים. זה הזמן לנצל זאת. אפשר לתת לברווזים לחיות בטור צד, באמת שלא צריך יותר. לא כל חלוץ בינוני שנמצא בדרך לקבוצת שוליים שווה כותרת. ממילא האתרים משיגים את העיתונים בחצי יום, ושמועות נטחנות בלי הפסקה בפורומי האוהדים. מומלץ בחום להביא לידי ביטוי את כושר הכתיבה, ולהתרחק מהשלולית העכורה, שלא מביאה כבוד גדול לעיתונות הספורט.

מה לנורית דאבוש ולכדורסל

שבוע אחרון לשידורים ישירים ב-5 פלוס לייב, לפני שמועצת הכבלים והלוויין סוגרת את הברז. אחרי שבשבוע שעבר שידר ערוץ התשלום את גמר גביע המדינה לנוער, התאהבו מנהליו לפתע בז'אנר וקיבלו אישור מההתאחדות לכדורגל להעביר בשידור ישיר גם את משחק האליפות של צעירי מכבי חיפה (בשבת האחרונה). עכשיו יוכלו בערוץ לספר לכל העולם שגם הספורטאים הצעירים ייפגעו מכך שלא יוכלו להעביר שם שידורים ישירים. ושאלת עז להתאחדות: האם היתר לשדר משחקי נוער בערוץ בתשלום (או פתוח) לא אמור לעבור דרך מכרז?

ובאותו עניין: בתוכנית "חמישיות" האחרונה, שסיכמה את חצי גמר הפיינל-פור הישראלי, שודרה בסיום כתבה על נורית דאבוש, יו"ר מועצת הרשות השנייה. מה לדאבוש ולתוכנית כדורסל רצינית? מתברר שבצעירותה היתה דאבוש מדריכת כדורסל של תלמידי תיכון, מה שסיפק את התירוץ העלוב למדי להכין עליה אייטם. במסגרת הכתבה דאגו לא להשמיט קטע שבו היא עוקצת את מועצת הכבלים והלוויין ואומרת שבניגוד לגופים אחרים, היא כיו"ר הרשות לא מפריעה לאף אחד להתפתח. לא יכול להיות שמלקקים לדאבוש כדי שתעזור להם להפוך את החלטתו של ניצן חן ולאפשר לחמש פלוס לייב שידור משחקים ישירים.

4 קטנות

כבוד ותהילה. למרות החריקות הקלות, מחיאות כפיים לפרויקט "היכל התהילה" (בחירת כדורגלני ישראל הגדולים בכל הזמנים), שבשבועות האחרונים מילא יפה את התוכן של חמש פלוס גולד ונתן כבוד לשחקני העבר.

כבוד ל"הארץ". ספורט "הארץ" לא בולט בדרך כלל בהפצת ברווזים; לעומת זאת הוא בולט לא פעם בהגשת תוכן שמייצר חדשות בספורט. כך היה בשבוע שעבר, כשראיון לוהט במיוחד עם סמואל יבואה, חלוץ הפועל תל-אביב (מאת יניב קובוביץ'), הביא להשעיית השחקן מהקבוצה. כך עושים זאת נכון.


כל הכבוד לאתר ספורט 5: משחק שהסתיים ב-0:0 נגמר אצלם עם שני שערים. שמות הכובשים לא צוינו, משום מה.

ONE שילמו עבור תקצירים ממשחקי הכדורסל בארץ, וסוף-סוף יש להם תוכן אמיתי ממשחקים. אבל מה עושים כשאת המשחקים מצלם ומשדר ערוץ הספורט, שיש לו לוגו קבוע בצד ימין למעלה של המסך? ל-ONE אין בעיה: עולים עם הלוגו שלהם, מכסים את זה של היריב, ומנכסים לעצמם את הצילום ללא קרדיט. שוד זכויות לאור המסך. 

לתגובות: yegerm9@walla.co.il