בקבוצת "ידיעות אחרונות" הוציאו אתמול והיום 300 עובדים לחופשה ללא תשלום, מתוכם 30 עיתונאים, כך הודיעה הנהלת הקבוצה לבית-הדין לעבודה. ההודעה באה בעקבות פניית ארגון העיתונאים לבית-הדין כדי שיוציא צווים למניעת מהלכים חד-צדדיים בתקופת משבר נגיף הקורונה.

"כלל העובדים שהוצאו לחל"ת על ידי המשיבות הינם עובדים אשר עבודתם איננה חיונית במצב הדברים הנוכחי ואפילו מיותרת לחלוטין - אין להם עבודה לבצע ואין להם כתבות לכתוב", מסרה הנהלת קבוצת "ידיעות אחרונות" בשם העיתון, אתר ynet ורשת המקומונים.

"מוספים נסגרו, מדורים צומצמו, העיתון על מוספיו לרבות המקומונים צמצם את מספר העמודים [...] וישנם עיתונאים אשר נותרו באפס מעשה, אין להם כל עבודה לבצע, ואין כל צורך בעבודתם. על כן הוציאו המשיבות עובדים בלתי חיוניים לחל"ת", הובהר.

בארגון העיתונאים טענו כי ההנהלה מבצעת צעדים מרחיקי לכת באופן חד-צדדי אך בהנהלת העיתון טענו אמש מנגד, באמצעות עו"ד אריאל שמר, כי הצעדים ננקטו "לאחר קיום היוועצות" עם ארגון העיתונאים. בארגון הגיבו בהכחשה נחרצת: "לא קוימה כל היוועצות עם המבקשים, גם לא בקירוב, ולא בכדי לא הביאו המשיבות כל אסמכתא לכך".

כך או אחרת, בהנהלת "ידיעות אחרונות" מאשימים את הארגון ב"התנהגות לעומתית הכרוכה בגרירת רגליים תוך גרימת נזקים כבדים". לפי תאגיד התקשורת, הוא "נוקט בפעולות מצילות חיים, מוציא לחל"ת עובדים בלתי חיוניים ואפילו מיותרים לחלוטין באופן זמני, והמבקש [ארגון העיתונאים] דורש מבית הדין לעצור את הפעולות כדי לדרוש הפרשות פנסיוניות בתקופת החל"ת!". בעיתון הדגישו עוד כי "כל יום שעובר ללא יישום הצעדים המתחייבים רק מוסיף לנזק הקטסטרופלי שנגרם למשיבות ורק מחמיר את המצב בו ייוותר מקום העבודה בסיום משבר הקורונה".

הבוקר התקיים דיון בפני השופטת הדס יהלום, ולאור הנסיבות החריגות הוא נערך כשהשופטת והקלדניות יושבות באולם אחד, באי-כוח הארגון ונציגיו באולם שני ואילו בא-כוח "ידיעות אחרונות" נמצא בביתו.

לפי פרוטוקול הדיון, כבר בפתחו הבהיר עו"ד שמר, מטעם קבוצת "ידיעות אחרונות", כי הם מוכנים לנהל עם הארגון משא ומתן על שליחת העובדים לחופשה ללא תשלום. עם זאת, הוסיף: "עד היום אנחנו בכל הסקטורים חוץ מהעיתונאים הפחתנו משרות, בעיתונאים עדיין לא נגענו. אבל בגלל שאין פעילות ספורט ואין פעילות רווחה ופנאי וחלק מהנפחים שהעיתון תופס לא קיימים היום, וכשזה לא קיים - להחזיק את כל העיתונאים זה מהווה טרגדיה"

לאור דרישות שהעלתה עו"ד סבוראי מטעם ארגון העיתונאים התחייב עו"ד שמר כי "לא נעשה צעד אחד מבלי שהוועדים יידעו", וכן כי במשא ומתן לא יעסקו רק בהוצאת העובדים לחופשה ללא תשלום אלא גם בצעדים אחרים הנובעים ממשבר הקורונה.

עוד הבהיר עו"ד שמר בדיון כי אף שהוא מסרב להכיר בשם הנהלת "ידיעות אחרונות" ביציגות הוועדים, זאת בעקבות המעבר מההסתדרות הכללית לעמותה חדשה, אין בדבר כדי למנוע משא-ומתן.

בסיום הדיון הסכימו הצדדים "לנהל משא ומתן בכל הנוגע להשלכות של הוצאת העובדים לחל"ת והשלכות של צעדים אחרים, ככל שיהיו כאלה, הנובעים ממשבר הקורונה" ולעדכן את בית-הדין בתחילת השבוע הבא.

שמר, יש לציין, מנהל תביעת דיבה נגד חבר ועד לשעבר ב"כלכליסט", העיתון הכלכלי של קבוצת "ידיעות אחרונות", בשל דברים שכתב עליו במסגרת ההתנהלות בין הוועד לבין הנהלת העיתון. חבר הוועד לשעבר, שפוטר מהעיתון בשל הדברים, טען בפני בית המשפט כי מדובר בתביעת השתקה.

38307-03-20