עיתונאי "הארץ" אמיר אורן ועורכי-דינו, מיבי מוזר וטל ליבליך, בבית-משפט השלום בתל-אביב, 31.1.13 (צילום: "העין השביעית")

עיתונאי "הארץ" אמיר אורן ועורכי-דינו, מיבי מוזר וטל ליבליך, בבית-משפט השלום בתל-אביב, 31.1.13 (צילום: "העין השביעית")

באי-כוחם של עיתונאי "הארץ" אמיר אורן והשר משה יעלון ינסו לגבש בימים הקרובים פשרה בתביעת הדיבה שהגיש העיתונאי נגד הרמטכ"ל לשעבר. התביעה, שהוגשה לפני למעלה משש שנים באמצעות עו"ד מיבי מוזר ועו"ד טל ליבליך, באה בעקבות פרסום של "מעריב" ולפיו אורן הוא העיתונאי שאיים על יעלון כי אם לא יפעל על-פי דרישתו וימנה את אלעזר שטרן לתפקיד ראש אכ"א, יעביר אותו אורן "מהצד של הטובים לצד של הרעים". אורן הכחיש את ההאשמה בכל תוקף ודרש פיצוי בסך חצי מיליון שקל מ"מעריב", העורך הראשי לשעבר אמנון דנקנר, מחבר הידיעה יניב זך והרמטכ"ל לשעבר יעלון.

לפני כשנה הגיע אורן להסכם גישור עם "מעריב", ובמסגרתו הצהיר העיתון כי הדיווח שבלב המחלוקת "מתבסס כולו על ציטוט ואמירות שהובאו לידיעת העיתון על-ידי מקור עיתונאי, ולא על כל תחקיר עצמאי ואימות מטעמו. מכאן, של'מעריב' אין כל עמדה לגבי תוכן הדברים, כמו גם לגבי אופן פעולתו של מר אמיר אורן בעניין זה, אשר הינו לכל הדעות מהכתבים הבטחוניים המובילים במדינה".

יעלון, וליתר דיוק מדינת ישראל, נותר הנתבע היחיד במשפט. ביום חמישי שעבר נפגשו הצדדים באולמה של שופטת בית-משפט השלום בתל-אביב ריבה ניב לדיון מקדמי, לקראת פתיחת שלב ההוכחות בחודש הבא. "התיק הזה, לטעמי, לא צריך להתנהל", אמרה השופטת לצדדים. "אני חושבת שזה תיק שבאמת צריך להסתיים בגישור".

"נבהלתי עד עמקי נשמתי שככה מתנהלים דברים במדינת ישראל", ציינה השופטת ניב, "שדברים כל-כך חשובים מושפעים מהתקשורת. זה נשמע מפחיד". לדבריה, בהסכם בין הצדדים "לא מוכרחים בכלל להיכנס לשאלה אם זה אמת או לא אמת. אני מנסה למנוע דיון בשאלת השפעת התקשורת".

פרקליטתו של יעלון, עו"ד איילת שלו, הבהירה כי הרמטכ"ל לשעבר עומד על כך שאורן אכן איים עליו והציעה שהתביעה תידחה, עם סעיף שבו מר יעלון יצהיר כי לא הוא המקור לכתבה שהתפרסמה ב"מעריב".

אורן התנגד להצעה, כמו גם לדברי השופטת ניב. "בדברייך על השפעת התקשורת יש כבר קבלה של הטענה שהיא שינתה", אמר. "[...] דברי הרמטכ"ל אינם קדושים, כאן חזרה נציגת ההגנה על ליבת הדיבה. שום דבר שייאמר לגבי מי היה המקור לא ישנה את ההאשמה. מבחינתי יש מוכנות לגישור. לא ייקוב הדין את השר. אני מוכן לנוסח שבו אפילו לא תהיה נסיגה חד-משמעית, אבל לא יכול לקבל מצב שבחלל האוויר תישארנה המלים שנאמרו ושבעיני מוציאות את דיבתי".

עו"ד מוזר, בא-כוחו של אורן, תהה אם ניתן לקבל את הקלטת השיחה שבה כביכול הושמע האיום, שהרי כיום ידוע כי כל השיחות בלשכת הרמטכ"ל מוקלטות. אורן הציע שיעלון יצהיר כי אינו טוען עוד את אשר טען.

"אנחנו לא יכולים להגיד שלא היה איום. היה", קבעה עו"ד שלו. "להסכמה אם הדברים נאמרו או לא לא נגיע". עו"ד מוזר הציע נוסח אחר להצהרת יעלון בהסכם פשרה: "אני לא אחראי למה ש'מעריב' פירסם, ואשר לדיוק הדברים – אין תגובה". לדברי מוזר, "אם מר יעלון מתעקש שזה מדויק – אין תרופה".

"אני מוכן לפשרה שהתביעה תימחק ללא הוצאות, אבל אני אמרתי אמת", אמר יעלון. "לא הזכרתי את שם הכתב ולא את העיתון. גם לא בשום אירוע פומבי. זה לא עניין אישי, אלא עקרוני. שיתפתי את דוברת צה"ל ואת הפרקליט הצבאי הראשי. איך זה הגיע לעיתון אני יכול לתאר לעצמי. לא יכול להיות שהגיבנת הזו תישאר עלי".

"אני לא מבקש שהגיבנת תישאר", הבהיר אורן בהמשך הדיון, "לא שיגיד ששיקר, אלא אמירה רכה יותר".

השופטת ניב ציינה כי הצדדים קרובים מאוד למציאת נוסח שיהיה מקובל עליהם ויאפשר את סגירת התיק, ושלחה את באי-כוחם של הצדדים להיפגש כדי לנסות להגיע לנוסח פשרה מוסכם.

ת"א 32231-06

הפרקים הקודמים

מצרים על כך / אורן פרסיקו
עיתונאי "הארץ" אמיר אורן ועיתון "מעריב" הסכימו למחוק את התביעות ההדדיות בגין לשון הרע. במסגרת הסכם הגישור הודו ב"מעריב" כי פירסמו מידע ללא בדיקה, ואילו אורן הבהיר כי לא האשים את העיתון בדיווח מוטה בשל התערבות הרמטכ"ל לטובת עופר נמרודי

בסך-הכל רציתי לעזור / אורן פרסיקו
אמיר אורן ומשה יעלון – המאבק המשפטי נמשך. רות ירון, אלכס פישמן, אמנון אברמוביץ', חנוך מרמרי ודייוויד לנדאו נגררים פנימה. יעלון מאשים ב"סחיטה עיתונאית" וניסיון להשפיע על מינויים. אורן מאשים בהוצאת דיבה

לשון נקמנית / אורן פרסיקו
אמיר אורן מימש את איומו כלפי הרמטכ"ל לשעבר יעלון להעבירו "מהטובים לרעים", טוען אמנון דנקנר בתצהיר שהגיש לבית-המשפט

"על מי איימת היום?" / אורן פרסיקו
עיתונאי "הארץ" אמיר אורן על הרמטכ"ל לשעבר בוגי יעלון: "אמר, הפיץ וגרם לפרסום דברי לשון הרע השקריים כי אני הוא העיתונאי שאיים עליו, ואשר פעלתי בשיטות של 'מאפיה'". על "מעריב" ואמנון דנקנר: "כוונה 'לחסל חשבונות' עימי, להזיק לי ולעיתון בו אני כותב"

יחסים פתוחים / אורן פרסיקו
"הידברות ביחס למינוי של קצין זה או אחר בצה"ל לא היתה חריגה במערכת היחסים שניהל הרמטכ"ל לשעבר עימי כעיתונאי", כותב אמיר אורן בתצהיר משפטי, ומוסיף כי יעלון "שאל אותי כיצד הייתי מגיב אילו הציע לי להיות דובר צה"ל"

ידוע כאדם רומנטיקן / אורן פרסיקו
"היחסים בינינו לא היו יחסי תן וקח, אלא סיפור אהבה", תיאר העורך הראשי לשעבר של "מעריב", אמנון דנקנר, את יחסיו עם הרמטכ"ל לשעבר משה יעלון, במסגרת עדותו בתביעת הדיבה נגד עיתונאי "הארץ" אמיר אורן

טרגדיה אנושית / אורן פרסיקו
אמנון דנקנר, לשעבר עורך "מעריב", העיד בבית-המשפט על מערכת יחסיו עם משפחת נמרודי, בעלי העיתון, ועל האופן שבו התערב בסיקור משפטו של עופר נמרודי