פרשת פנאן דועכת, פה ושם עוד יידלקו מדורות אקראיות, וזה זמנה של תקשורת הספורט לחזור להתפלש במיץ של תחתית השקית. בית"ר ירושלים הפכה ביומיים האחרונים לשקית, ויצחק שום לשק. שק חבטות. בית"ר נוצחה 3:0 בנתניה, ויותר משהעיתונות הדגישה את שמחת המנצחים, היא שמחה להבליט את בעיות המנוצחים. בקושי מחזור תשיעי, אבל לפי ההתלהמות והכותרות הדרמטיות, העונה כבר הסתיימה ובית"ר ירדה ליגה.

המאמן המפסיד, יצחק שום, לא נותר אדיש לתקשורת חסרת הרחמים והפתיע ביום ראשון עם קמפיין תקשורתי מסיבי שבו הגן על המוניטין שלו ולא היסס להיכנס במבקריו. בתוכנית הספורט של רדיו-ללא-הפסקה הוא האשים את "ידיעות אחרונות" ברדיפה, ואף נקב בשם: אמיר אפרת. פרשן "ידיעות", מצדו, שלח תגובה במהלך השידור ולפיה הפרשנות שלו מקצועית בלבד.

אם הפרשנות של אפרת אכן מקצועית, צרם מאוד לקרוא את הביקורת שלו ביום שני על אלי גוטמן, מאמן הפועל תל-אביב. אפרת טען שגוטמן לא מתאים לנבחרת, וזו זכותו. אבל לכתוב על מאמן הקבוצה הלוהטת ביותר בשבועות האחרונים בליגה הישראלית והאירופית שהוא חסר מעוף ומשעמם, זה קשקוש שמנותק מהמציאות. מה שמעורר את המחשבה שאולי שום בכל זאת צודק.

יום ראשון הגדול של שום כלל ראיונות בתוכניות רדיו ועוד אחד בתוכנית סיכום המחזור בערוץ הספורט. מלבד זאת התראיין שום גם לספורט "מעריב" ול"וואלה", וכיכב בכתבת השער של "הארץ" (ביום שני), שם סיפר: "מה שהתקשורת עושה לי עובר כל גבול. מאחורי העליהום עומד מסע מתוכנן של עיתון אחד, יחד עם עיתונאים ופרשנים שהחליטו כי זו הדרך לעצור אותי ולמנוע ממני להתמנות למאמן הנבחרת, כדי שאיל ברקוביץ' יהיה המאמן".

שום מרגיש קדוש מעונה, והתחושה היא שיותר משהוא צודק הוא מתבכיין. אבל דבריו אינם לגמרי מנותקים. אפשר להבין אותו גם למראה השער של ספורט "ידיעות אחרונות" ביום שני, שצעק "סיר לחץ". כותרת המשנה פירטה שלל בעיות בבית"ר ירושלים: "הכוכבים איבדו את ההתלהבות, המאמן מתעמת עם הצעירים, ההגנה לא מתפקדת, הספונסר מדבר על הליכה לפירוק". הרושם הוא שהקבוצה ממש מתחסלת. דרמה אמיתית? תחקיר אמיץ? הכתבה עצמה התפרשה בקושי על חצי עמוד, כולל טור פרשנות של אלי אוחנה, שדווקא הרגיע וטען שהמצב לא כזה נורא.

זה היה אחד השערים הפופוליסטיים והרדודים בחודשים האחרונים: כל כולו ניסיון נבוב לחולל מהומה. יפה שמנסים בכוח לגרוף רייטינג, אבל קצת כבוד לאינטליגנציה. לא היו בכתבה הזו לא תחכום, לא עומק, לא תובנה, לא שום דבר חדש שאוהד בית"ר בן 15 וצפונה לא יודע. עם כתבה טרחנית שנראתה והריחה כמו סתימת חלל שנפער בעמ' 2, לא פלא שמאמן בליגה מרגיש איך רגליו נושאות אותו מאליהן מאולפן לאולפן, משיחה לשיחה, כדי לבזבז שעות על מגננה והסברה.

הדברים מתחדדים לנוכח אתרוגו של אבי נמני, גם הוא כרגע מאמן לא מצליח של קבוצה גדולה, שדווקא נהנה משקט תעשייתי. מפתיע? לא עבור מי שמכיר את הנפשות הפועלות בתא הכתבים המסקרים את מכבי תל-אביב. נמני מתמרן כבר שנים את העיתונאים ואת מדורי הספורט, ויצר לעצמו אצלם מעמד-על (כמו יוסי בניון, אבל על כך בפעם אחרת). התקשורת מצדה מתייחסת אליו ביראת כבוד, מהסוג המתרפס והמלחך. במיוחד אמורים הדברים ב"מעריב", שמתחילת העונה מאתרג את המאמן הצעיר. השבוע עטף העיתון את נמני בעוד שכבת דבש וסוכר, כשכתב בהערכה גדולה על דברי העידוד שהרעיף על שחקניו הכושלים: "הכי חשוב לי שתהיו כמו משפחה, אין מקום להטיח האשמות ואין מקום ללכלוכים בתקשורת". כנראה שהכתב הושפע מהדברים, כאילו ישב בעצמו בחדר ההלבשה והינהן למשמע הגבורה, ולכן החליט לחסוך מקוראיו את שפע הבעיות של הקבוצה ושל המאמן.

התנהלות דומה נרשמה גם ב"ידיעות אחרונות", שם הביאו ציטוטים בעילום שם מתוך מכבי תל-אביב: "לא ניגרר לסגנון הרחוב". ב"ידיעות" אכן הקפידו לשמור על כבודו של נמני, אבל לא היססו להיגרר לסגנון הרחוב כלפי מאמן אחר, שמעמדו בתקשורת הספורט רחוק מאוד מלהיות אתרוג. אולי לימון.

נ"ב: לפני כשנה פירסם "ידיעות אחרונות" תחקיר על תופעת מאמני כדורגל ללא תעודה, בניגוד לחוק הספורט. ב"ידיעות" היו חכמים על חלשים, והציגו במערומיהם מאמנים מהליגות הנמוכות. האם אבי נמני, המאמן קבוצת צמרת מליגת-העל ומנהל אותה במשחקים מהספסל, כבר קיבל את התעודה שלו? כנראה שעד שלא יקבל, לא נזכה לקרוא על כך בעיתון של המדינה.

3 קטנות

יש מאמן ויש מאמן. שלמה שרף, פרשן "ישראל היום", ירד על אבי נמני בעקבות התיקו של מכבי תל-אביב מול מכבי פתח-תקווה. באותו טור ממש התייחס לתבוסה הכואבת של בית"ר ירושלים מול מכבי נתניה, שם אי-אפשר היה למצוא מלת ביקורת אחת על תפקודו של המאמן יצחק שום. לא יכול להיות שזה משום שהשניים חברי נפש ושותפים לעסקים.

העיקר הכותרת. "שכטר: 'אלישע לוי יכול לדאוג'". זו היתה הכותרת הראשית באתר ערוץ הספורט, שעה קלה אחרי הניצחון של הפועל על מכבי בדרבי התל-אביבי. איתי שכטר שלח מסר חד לעבר מאמן מכבי חיפה: "אלישע לוי יכול לדאוג". האומנם? בסרטון הווידיאו אפשר לראות את הכתב מוטי פשכצקי מנסה לדובב את שכטר: "אלישע לוי צריך לדאוג?". שכטר: "אני לא נכנס למכבי חיפה, אבל אני בטוח שיהיה מאץ'-אפ עד סוף העונה". הכתב לא מרפה: "הוא צריך לדאוג או לא צריך לדאוג?". שכטר: "הוא לא צריך לדאוג... יהיה בסדר". החלוץ לא נגרר למלכודת של הכתב? אין בעיה. בערוץ הספורט דאגו לסדר כותרת הפוכה לחלוטין מדבריו. לראות ולא להאמין. העיקר שאלישע לוי לא יישן בלילה מרוב דאגה.

קופצים בראש. ONE הזדרזו כהרגלם לקיים את מצוות ה"פרסום ראשון". דווקא נגמר 2:4 לברצלונה, אבל העיקר שהם היו לפני כולם. לא רק הם הזדרזו: ב"ערב הכדורסל של ישראל" בערוץ הספורט דיווחו כי נהריה ניצחה את רמת-גן 58:59. כנראה ששכחו רבע שלם של המשחק, שנגמר 76:80.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il