קסאם שנפל בשדרות, אתמול (צילום: פלאש 90)

קסאם שנפל בשדרות, אתמול (צילום: פלאש 90)

טילים היום על שערי כל העיתונים: הרקטות של חיזבאללה ב"מעריב" ומתקפת הקאסמים מעזה בשאר העיתונים. 20 רקטות נחתו ב"ידיעות אחרונות", 17 ב"ישראל היום", 16 ב"מעריב" ו-15 ב"הארץ". קראתם "הארץ"? הרווחתם.

טילים, רקטות וקסאמים

הכותרת של "מעריב" היום עוסקת במלאי הטילים המתחדש של חיזבאללה, ש"מגיעים עד דימונה", לפי העיתון. על השער פרושה תמונת הכור בדימונה עם הכיתוב "בטווח האש". עמיר רפפורט מביא "הערכות מעודכנות" של מערכת הביטחון, שלפיהן מערך הרקטות של חיזבאללה שוקם והוא מכיל עשרות אלפי רקטות, ובהן טילים עם טווח של עד 300 ק"מ. חיסול הרקטות ארוכות הטווח היה בין ההישגים המוסכמים היחידים של מלחמת לבנון השנייה.

עוד בידיעה, בעמ' 2, מדווח רפפורט כי "גורמים בישראל" מתלוננים כי כוח האו"ם שהוצב בלבנון אינו אפקטיבי ואינו מונע מן החיזבאללה להתחמש. גם כאן התמונה היא של הכור בדימונה, הפעם עם הכיתוב "התפתחות מדאיגה".

הגברת קצב נפילת הקסאמים בדרום תופסת רק רבע מעמ' 3: ירון ששון מדווח על שני פצועים קל ועל כך שפלסטינים ירו אש מקלעים על חקלאים בקיבוץ עין-השלושה. הכותרת היא "ההורים סוככו על התינוק מפני הקסאם". על שני פצועים קל מדווחים גם ב"ידיעות אחרונות" וב"הארץ". ב"ישראל היום" מדווחים בשער על שבעה פצועים קל, אבל בעמ' 3 מתברר כי העורך של השער החליט לקחת את תשעת נפגעי החרדה ולהחסיר מהם את שני הפצועים קל.

ועוד קסאם שנפל אתמול בשדרות (היו לפחות 15 כאלה) (צילום: פלאש 90)

ועוד קסאם שנפל אתמול בשדרות (היו לפחות 15 כאלה) (צילום: פלאש 90)

שיהיה לכם יום ירוק

"ידיעות אחרונות" לובש היום ירוק - מהכותרת ועד מוסף מיוחד, "ירוק בעיר". העילה מוסברת באחת הכותרות בשער, "שעה בלי אור": "תושבי תל-אביב מצטרפים הערב ב-20:00 למפגן הזדהות עולמי למען כדור הארץ: צריך רק לכבות את האור בבית ל-60 דקות". קצת מוזר ולא אופייני ל"ידיעות אחרונות" לפנות לקהל מסוים, ועוד לקהל תל-אביבי, אותה "מדינת גוש דן" שהותקפה כל-כך מעל דפי העיתון באחד מגלי הקסאמים הקודמים.

למוסף המיוחד התגייסו עמיר בן-דוד, גאיה קורן, יונתן גור ואחרים. בראשם עומד יאיר לפיד, שכותב את טור הפתיחה: "דרוש: שריף ירוק". לפיד קובע שהזיהום מגיע מהערים ולא מהאזורים הכפריים (גאוני!) ושצריך להפסיק עם זה (צודק!!). כל הזמן בונים ובונים, די כבר! (הרי ללפיד יש כבר בית). לפיד קורא לכם להשפיע: לא צריך "כל מיני תנועות של עגולי משקפיים שמחבקים עצים", צריך להצביע, צריך לחוקק. תצביעו! דורש לפיד. בעד מה? מה לחוקק? יש ללפיד תשובה: הוא נזכר בסידני שבאוסטרליה ("בונבון של עיר") ואיך שיחק שם פעם ביליארד, ושהעבירו שם חוק שלפיו ימחזרו 63% מהפסולת התעשייתית. בקיצור, אם היו מפסיקים לפרסם טורים של יאיר לפיד, ניתן היה לחסוך את חייהם של כמה אלפי עצים בשנה (ואם הוא היה מפסיק לפרסם ספרים, החיסכון היה גדל עוד יותר).

בעיתון עצמו כותב שלמה ארצי: "אזרח כדור הארץ אני, אחכה הערב לרגע ההחשכה. אצביע עם היד שלי בעד עולם חדש".

ימין קיצוני ומין קיצוני פחות

"מעריב" מביא על השער סיפור מחברון: "לנגד עיני חייליו ההמומים התנפלו צעירים מחברון על סא"ל ציון, מפקד גדוד 50 של הנח"ל, והטיחו בו 'בוגד, משתף פעולה'" (אמיר בוחבוט). בידיעה עצמה, בעמ' 6, הצעירים הופכים לצעיר אחד שהתנפל על הקצין, כנראה משום שזה דיווח למשטרה שתקף פלסטינים. אחד הלוחמים בגדוד: "שיבוא מתנחל, יהודי, וככה יתנהג למג"ד בצה"ל?".

ועוד ב"מעריב": רבה של צפת, שמואל אליהו, קורא למדינת ישראל לנקום את הפיגוע במרכז-הרב. אלא שבכותרת נעלמו המלים "מדינת ישראל", ומשתמע ממנה כאילו אליהו קורא לכל המעוניין בכך לנקום בעצמו (אושרת נגר-לויט ואבישי בן-חיים).

פסק דין תקדימי בנושא הטרדה מינית מגיע לשער "ישראל היום": "יחסי מין בהסכמה בין ממונה לעובדת - הטרדה מינית", "שופטת בית-הדין לעבודה בפסיקה תקדימית: 'זה מדיף ריח רע של ניצול'. פסקה 35 אלף שקלים לעובדת שהתלוננה נגד מעביד". גם ב"ידיעות אחרונות" מכסים את העניין בחציה העליון של כפולת עמודים. הכותרת היא "בוסים במלכודת". מה יש להגיד על כותרת כזו? גאיה קורן כותבת טור שנפתח כך: "בנות, הכינו את הרעלות. גברים, לכו סרסו את עצמכם". בעז אוקון כותב גם הוא טור: "קצב הבא, וגם קלינטון הבא, כבר לא יוכלו לומר 'לא ידענו'". ב"מעריב" הנושא מסוקר בידיעה קטנטונת בעמ' 15 (מרב דוד).

פולארד והמבקר, אולמרט מואשם בספין

"מעריב" ו"ישראל היום" אוספים את הסיפור של "ידיעות אחרונות" מאתמול, על טיפול קלוקל, לטענת "ידיעות אחרונות", של המבקר מיכה לינדנשטראוס בתיק הקשור לג'ונתן פולארד. הרוח שנושבת במפרשים היא זו של המבקר, עם הכותרת ב"מעריב": "לינדנשטראוס מאשים: הביקורת נגדי הזויה", וכותרת שער ב"ישראל היום": "המבקר: הביקורת עלי בעניין פולארד היא משהו הזוי". דן מרגלית כותב: "במהלך הנראה כהתקף חרדה פסיכוטי השתלחה סביבתו של אהוד אולמרט במבקר המדינה, העושה מלאכתו נאמנה". האם אין סימנים של התקף חרדה בשורות האלה?

ב"מעריב" מביאים שמואל מיטלמן ואריק בנדר את דבריו החריפים באמת של יו"ר ועדת הביקורת של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב: "אני מצטער שראש הממשלה אולמרט עשה ספין מכוער על גבו של פולארד ועל הפקרתו. גורלו של פולארד מוטל על כף המאזניים, ואולמרט ממשיך במלחמות אישיות נגד המבקר ובמסע של דה-לגיטימציה. הקמפיין הזה הוא פגיעה בכנסת ובוועדה לביקורת המדינה".

לפי "מעריב", גם אסתר פולארד, אשתו של ג'ונתן פולארד, "דחתה אתמול את הטענות כאילו חקירת מבקר המדינה בנושא עלולה לטרפד את המאמצים לשחרורו של בעלה, וקראה למבקר להמשיך ולחקור את הנושא".

גם ב"ידיעות אחרונות" יש התייחסות לפולארד: "המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד, שניצב במוקד החקירה החדשה של מבקר המדינה, מאשים את לשכת ראש הממשלה בכך שהיא מועלת בכספים שהיו אמורים להגיע אליו ואל משפחתו" (צבי זינגר). בסוף הידיעה מצטטים גם את מבקר המדינה, שמגיב על ההאשמות שהואשם בהן אתמול ב"ידיעות אחרונות".

אולמרט, אורלב ולינדנשטראוס בישיבה של ועדת הביקורת, יולי 2007 (צילום: פלאש 90)

אולמרט, אורלב ולינדנשטראוס בישיבה של ועדת הביקורת, יולי 2007 (צילום: פלאש 90)

זרם חינוך חדש

הכותרת הראשית של "הארץ" היא "יוקם זרם חינוך חדש: חילוני-דתי". שחר אילן מביא את הסיפור: "אחרי 55 שנה: בתמיכת שרת החינוך, אושרה טרומית הצעת חוק להקמת זרם ממלכתי חדש. היוזם, מלכיאור: חילונים ודתיים יגדלו יחד". "לדברי השרה תמיר, הצעת החוק נועדה לאפשר 'הקמת בתי-ספר מעורבים, אשר יוצרים זרם דתי מתון, פתוח, דמוקרטי וסובלני'". ב"מעריב" מכסים את הנושא אריק בנדר ואפרת זמר בידיעה קטנה בעמ' 19.

שליט תוקף את אולמרט

נועם שליט, אביו של החייל החטוף גלעד שליט, מתח אתמול ביקורת על ראש הממשלה אהוד אולמרט. "למה גלעד צריך להיות הפראייר היחיד שמשלם את המחיר?", "ראש הממשלה מהסס ודוחה הכרעות - בניגוד לקודמיו שלקחו החלטות והכריעו", ועוד. את הדברים אמר שליט בעצרת הזדהות באוניברסיטת בר-אילן, ומביאים אותם מיכל שפירא ב"מעריב" (עמ' 3), תמר טרבלסי-חדד ב"ידיעות אחרונות" (עמ '11), ויהודה שלזינגר ודניאל סיריוטי ב"ישראל היום" (חצי מעמ' 2). ב"הארץ" - יוק.

פרשת מפעל הפיס

עו"ד יעקב ברדוגו, תזכרו את השם, נראה שאתם הולכים לשמוע אותו הרבה בזמן הקרוב. ברדוגו היה מנכ"ל מפעל הפיס ונחשד שלקח שוחד ממתמודדים על זכיונות אזוריים. עמי בן דוד מדווח בעמ' 15 ב"מעריב": "פרשת השוחד בפיס: המשטרה עימתה בין המנכ"ל לבין מזכירתו לשעבר חן אורן, שמאשימה אותו במעשה מגונה. השוטרים נאלצו לקטוע את העימות". הכותרת היא "העימות התפוצץ: ברדוגו קרא למזכירתו 'כלבה'". ידיעה בעניין מופיעה גם בעמ' 31 של "ידיעות אחרונות" (אורון מאירי).

תאונות ואלימות אחרת

הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" היום היא: "מלכודת מוות על הכביש". "מאות מכוניות עם ליקויי בטיחות חמורים השיגו אישורי רישוי". אורון מאירי מביא סיפור על סוכן משטרתי שחשף 65 חשודים במכוני בדיקת רכב שהעבירו מכוניות טסט תמורת שוחד.

ירון ששון ב"מעריב" מדווח על תושב הנגב שמאושפז כשהוא בתרדמת ועם שברים בגולגולת לאחר מפגש עם שוטרים לפני שבוע. המשטרה: החשוד בהחזקת סמים היכה את הבלש בפניו. מח"ש חוקרת.

ועמי בן-דוד מדווח ב"מעריב" כי עו"ד אורי מסר, שותפו לשעבר של ראש הממשלה אהוד אולמרט, התאושש מהפציעה בתאונת דרכים וכעת הוא כשיר להיחקר בפרשת מרכז-ההשקעות, שבה נחשד אולמרט בניגוד עניינים.

פרשיות ההתעללות בילדים נערמות זו על זו ומסתבכות זו בזו ומפרישות מיני סיפורים על כיתות ועדויות סותרות ודיווחים הולכים ומזוויעים.

ב"ידיעות אחרונות" מקדישים כפולת עמודים לאם המתעללת מבית-שמש, החברה בכת דתית, "כת קטנה ומוזרה של נשים המטיפות לצניעות קיצונית", כותב דוד רגב. הכת באמת מוזרה, והיא נחשפה ב"הארץ" לפני כמה וכמה חודשים וקיבלה סיקור נרחב אחר-כך גם ב"מעריב". בתצלום נראית האם כשהיא מובלת למעצר, עטויה שכבות על גבי שכבות של בגדים (צילם גיא אסיאג).

האם החשודה בהתעללות מובלת לבית משפט השלום בירושלים, שלשום (צילום: פלאש 90)

האם החשודה בהתעללות מובלת לבית משפט השלום בירושלים, שלשום (צילום: פלאש 90)

בידיעה עצמה נטען כי כמה מילדי המשפחה אנסו את אחיהם. במסגרת מובאים דבריו של אחד מ-12 ילדי המשפחה שטוען: "לא היתה אלימות מינית". "גורמי רווחה" מצוטטים כאומרים "יש מלחמת עולם בין כל האחים והגרסאות סותרות. המשטרה תצטרך לבדוק את כל הגרסאות" (מתן צורי, ירון דורון, דוד רגב וניסן שטראוכלר).

"לפני שאמא חזרה בתשובה החיים שלנו היו נורמליים לחלוטין", מצוטט אחד האחים. ידידיה מאיר כותב טור עם הכותרת "אין אלוקים בלבם": "פעמיים נחרדתי השבוע בגלל ההתעללות בבית-שמש. בפעם הראשונה כשנחשפתי לפרשה האיומה הזאת, ובפעם השנייה כאשר העורך טילפן אלי וביקש שאכתוב כמה מלים על הפרשה. משום שאני חובש כיפה, כמובן. אתם מבינים? אני צריך עכשיו לשבת ולהתנצל...".

גם פרשת ההתעללות בירושלים מקבלת עמוד ב"ידיעות אחרונות": "החשוד שנעצר עם האמא המתעללת מירושלים מדבר לראשונה". תמונתו מופיעה לאורך העמוד: גבר חרדי עם הגב למצלמה. על גבו מודפס לוגו עם הכיתוב "אמא'לה! ירושלים". החשוד מכחיש כל קשר לפרשה. עוד בעמוד מסגרת קטנה עם הכותרת "ידיעות אחרונות החליט לא לפרסם תמונות ההתעללות". במסגרת מתוארות תמונות של ילדים כוויים; "התמונות המזעזעות ממחישות היטב את ההתעללות שעברו הילדים". עוד נכתב שם כי העיתון החליט כי לפי הצילומים, מדובר בהתעללות ולא בתאונה.

עוד עניינים

עוד עניינים צבאיים: אמיר בוחבוט מדווח ב"מעריב" כי חיל האוויר מקפיא קבלה של 18 מטוסי F-16 מחברת לוקהיד-מרטין האמריקאית עד שיימצא מקור החומר המסרטן בתא הטייס. עמיר רפפורט מביא את תלונת "מערכת הביטחון" על כך שתקציב הביטחון קטן מדי. בכמה כסף מדובר? בכותרת המשנה - 52 מיליארד שקל, בגוף הידיעה 51 מיליארד. צריך להמליץ למערכת הביטחון לא לקרוא את הידיעה, וכך להרוויח מיליארד שקל.

"מעריב" ממשיך לפמפם את הסיפור על עברו של מדליק המשואה המיועד יוסי שדה (שיפורסם מחר במוסף "סופשבוע"). לפי אורי יבלונקה, יובל גורן ואפרת זמר, "גורמים בוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות" מתחרטים על הבחירה.

עמיר פרץ הצליח להעביר חוק שכר מינימום לחיילים בקריאה טרומית, למרות התנגדותו של יו"ר המפלגה, אהוד ברק.

ובמצרים פירסם עורך העיתון "א-דוסתור" כי מובארכ חולה - ונשלח לחצי שנת מאסר משום שהפרסום "עורר בהלה והפיל את הבורסה בקהיר" (ג'קי חוגי, "מעריב").