חברי-הכנסת שילמו בשנת 2018 קרוב ל-66 אלף שקל לסוכנות הצילום פלאש 90 בגין שימוש אסור בתצלומי הסוכנות, כך עולה מנתוני תקציב הקשר עם הבוחר. תומר אביטל מכלי התקשורת הציבורי שקוף מפרסם מדי שנה את ההוצאות המלאות של חברי הכנסת - שלא מופיעות באתר הכנסת. הנתונים נותחו בסיוע המתנדב יוגב שרביט ובקרוב יופיעו במלואם באתר שקוף.

בין כנסת ישראל ופלאש 90 (המספקת תצלומים גם לאתר "העין השביעית") התגלע בשנים האחרונות סכסוך מתמשך. בסוכנות הצילום איתרו עשרות רבות של מקרים שבהם חברי-כנסת העלו לאתר האישי ועמודי הפייסבוק שלהם תצלומים של הסוכנות ללא רשות וללא תשלום. בעקבות זאת נפתחו הליכים משפטיים ונשלחו מכתבי התראה לפני פתיחת הליכים משפטיים לחברי-כנסת רבים. ברוב המקרים הסתיים העניין בפשרה. בתגובה, כמה חברי-כנסת פעלו לשינוי חוק זכויות היוצרים כך שיגביל את היכולת של צלמים לקבל פיצוי במקרה שמשתמשים בצילומיהם ללא רשות ובלי לשלם.

לקראת סוף 2018 הגיעו הכנסת וסוכנות הצילום להסכם המסדיר את השימוש של חברי-הכנסת בתצלומיה, ובמהלך השליש הראשון של השנה שעברה הסתיימו כעשר תביעות בהסכמי פשרה שכללו פיצוי בסך אלפי שקלים כל אחת. מדובר בסכום גבוה בהרבה לעומת השנה שקדמה לה, 2017, אז שילמו חברי-הכנסת 22 אלף שקל מתקציב הקשר עם הבוחר במסגרת פשרות עם פלאש 90. כך או כך, מדובר בסכומים גבוהים פי כמה וכמה מתשלום עבור שימוש בצילומים, תשלום שממנו חשבו חברי-הכנסת להימנע.

על-פי נתוני הקשר עם הבוחר, עמר בר-לב (מפלגת העבודה) שילם בשני הליכים נפרדים סך של 12 אלף שקל במסגרת פשרות עם פלאש 90; השר יריב לוין (הליכוד) שילם 8,190 שקל במסגרת בהסכם פשרה עם סוכנות הצילומים; השרה איילת שקד (הבית-היהודי) שילמה 8,000 שקל; ענת ברקו (הליכוד), מאיר כהן (יש-עתיד) ויואל חסון (התנועה) שילמו 7,000 שקל כל אחד; מירב בן-ארי (כולנו) שילמה 6,500 שקל; יצחק הרצוג (מפלגת העבודה) שילם 4,680 שקל; ואילו קסניה סבטלובה (התנועה) שילמה 4,000 שקל.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שילם 1,500 שקל מתקציב הקשר עם הבוחר כהוצאות בגין תביעה שהגישה נגדו פלאש 90 (התביעה נדחתה בעקבות ההסדר של הכנסת עם הסוכנות).

איילת שקד מסרה בתגובה: "מדובר בטעות אנוש שקרתה בתום לב ובחוסר ידיעה. בדומה לח"כים רבים נוספים שאליהם נעשתה פנייה דומה, העניין נגמר בפשרה. צוותה של השרה לשעבר שקד הפיק לקחים בהתאם כדי למנוע מקרים מעין זה בעתיד".

יואל חסון מסר בתגובה: "ההסדר שלי ושל ח"כים נוספים עם פלאש 90 היה בגיבוי המחלקה המשפטית של הכנסת ופעלתי על-פי הנחיותיהם. חשוב להגיד שכל השימושים שלי בתמונות היו למטרות ציבוריות ועבור פעילותי הציבורית, ופלאש 90 בחרה בעצם לפעול נגד ח"כים באופן אגרסיבי ולא תמים".

ענת ברקו מסרה: "פלאש 90 החתימו שרים וח"כים על שמירת סודיות בנוגע לפשרה שהושגה. היועץ המשפטי של הכנסת היה מודע לעניין, וכל הליך היה באישורו".

עמר בר-לב מסר בתגובה: "הנ"ל אירע בעקבות צירוף צילום שלי לפוסט שלי שהעלו בשמי המתנדבים שלי בלשכה. הם נתנו קרדיט לצלם ולא ידעו שיש צורך להגיע להסדר עם החברה שמטעמה פעל הצלם".

מירב בן-ארי וקסניה סבטלובה אישרו את הפרטים. יתר חברי-הכנסת טרם הגיבו.