אין שמחה כמו שמחת הפריפריות. כשקבוצה קטנה מרימה ראש מול אחת הגדולות, הרומנטיקה נשפכת בעיתונות הספורט, שקופצת על עגלת האפליה המתקנת ומקצה לסינדרלה התורנית שטחי נייר וזמן מסך. כך עם הפועל קריית-שמונה בליגת-העל בכדורגל, המדורגת בשבועות האחרונים בצמרת הגבוהה, וכך עם הפועל עכו, שבשבת הפתיעה בניצחון סוחף על מכבי תל-אביב העשירה.

שערי מדורי הספורט מלאו ביום ראשון בתצלומים חגיגיים של שחקני עכו, אבל היה עיתון אחד שלא הסתפק בתשואות, אלא גלש אל מחוזות הפטרונות המתנשאת. ב"ידיעות אחרונות" של יום ראשון, בעמ' 3, השמור בדרך כלל לטוריהם של פרשנים מקצועיים, הופיע שמעון לנקרי, שתחת הכותרת "הספורט ככלי חינוכי" הפליג בשבחי העיר עכו. מי הוא זה שבחר להאפיל באמצעות מלים כמו "ערכים תרבותיים" על הביצועים של החלוץ העכואי המצוין ערפאת ג'אקו? מי שדילג על נאום הבחירות היחצני גילה בסוף הטור ש"הכותב הוא ראש עיריית עכו".

שמעון לנקרי שיחק אותה ללא ספק, "ידיעות" הרבה פחות. בין טור של אמיר אפרת, שכתב על הבעיות של מכבי תל-אביב, לטור של יהונתן משעל, שעסק במשבר של בית"ר ירושלים, התנחל מדושן עונג ראש עיריית עכו, שהרוויח על הדרך גם תצלום קטן, סיפר על תנופת הפיתוח הספורטיבית בעירו, שירבט על הכדורגל שהוא "משחק פשוט" וסיים בתודות לחבורה שהביאה כבוד לעיר (ואותו למקום המכובד במדור הספורט הנקרא במדינה).

ספורט "ידיעות אחרונות", עמ' 3, 14.11.10

ספורט "ידיעות אחרונות", עמ' 3, 14.11.10

במקום ניתוח ענייני של הניצחון המפתיע, נתקענו עם לנקרי הטופח על שכמו: "כראש עיריית עכו אני רואה בספורט – כמו במוזיקה ובאמנות – כלי חינוכי, שיכול לעזור לילד לבטא את עצמו ואת היכולות שלו ולגשר על הפער מאלה שיש להם יותר אפשרויות, גם אם הוא גר בעיר פריפריאלית [...] עכו היא העירייה שמשקיעה הכי הרבה בקבוצות כדורגל בליגת-העל, כולל תחזוקה של המתקנים והקמת האצטדיון החדש בעיר".

כשפרשן מסביר מדוע קבוצה ניצחה או הפסידה, הוא נותן לה כבוד מקצועי ובעיקר ממקם את ההישג בהקשר הרלבנטי שלו. כשאת מקומו תופס ראש העיר של הקבוצה, הוא מגמד את הניצחון הספורטיבי והופך אותו להישג מתנ"סי בחסות אגף הספורט. האם ב"ידיעות" התקשו למצוא פרשן להישגה של הקבוצה הקטנה עד כדי כך שהחליטו שרק ראש העיר מסוגל להסביר איך קרה שטעוני הטיפוח הרימו ראש? אם בני-יהודה, קבוצת השכונה התל-אביבית, היתה מדורגת במקום הראשון, האם היו מזעיקים לדגל את רון חולדאי?

במוסף "הארץ", להבדיל, התפרסמה ביום שישי האחרון כתבה על הצלחתה של הפועל קריית-שמונה. מהכתבה נעדרו כמעט לגמרי הסטיגמות השחוקות של עיירת גבול, קטיושות וכל הבבל"ת, וניתן מקום מכובד לסיבות המקצועיות שהביאו את הקבוצה למקום הראשון. גם הבחירה לפרסם את הכתבה בספינת הדגל של העיתון ולא במדור הספורט משמחת במיוחד. טקסט על כדורגל נטו, שפונה אל כלל הקוראים ולא רק לקהל היעד המסומן.

לא מפליא שעמ' 3 בספורט "ידיעות" נפתח בקריקטורה שבה נראה אבי נמני, מנג'ר מכבי תל-אביב, אוכל במסעדת "חומוס ג'אקו עכו". הסטיגמות עבדו שעות נוספות. ב"ידיעות" יכלו להתייחס לקבוצה שולית כאל גורם מרכזי במקום לחזק סטריאוטיפ המנציח עיר עם סיפורי נפוליאון ומסעדות, ושרק לראש העיר שלה יש התובנות להסביר את הנס הספורטיבי שאירע לה.

עוד באותו עניין

באתר ערוץ הספורט, עוד אחד שסופר בעיקר את הגדולות, קבעו שהניצחון של מכבי חיפה ברמת-גן יעלה אותה למקום הראשון, אף שבמקביל למשחק הזה הוליכה קריית-שמונה 0:3 על נתניה והפרש שעריה טוב פי שניים מזה של חיפה.

5 קטנות

טוב מראה עיניים? גם העובדה של"ידיעות אחרונות" יש כתב בלונדון (מודי קרייטמן) לא מנעה טעות בדיווח על תוצאות משחק. בדיווח מיום חמישי, שעליו חתום קרייטמן, נכתב כי בולטון ניצחה בחוץ את אברטון, בעוד שהמשחק הסתיים ב-1:1. אנשי דסק העולם בשלושת העיתונים האחרים אמנם לא שהו באנגליה, אבל לא פיספסו. אז בשביל מה להתהדר בכתב בלונדון? אגב, למחרת התפרסמה ב"ידיעות" ידיעה שעסקה באברטון, אבל העיתון לא טרח להכניס שורת תיקון.

נשים בראש. אתר nrg היה היחיד שהעביר ביום חמישי דיווח חי ממשחק הנשים של אליצור רמלה ביורוקאפ. יתר האתרים לא טרחו לבזבז זמן בעת המשחק, כולל ONE, הבית החדש של כדורסל הנשים. ובהזדמנות זו זר פרחים לערוץ הראשון, שלא נבהל ממשחקה של מכבי תל-אביב מול חימקי מוסקבה, ששודר במקביל בערוץ 10, והעביר את משחק הנשים. התאבדות טלוויזיונית כזו יכולה להתרחש רק בערוץ הציבורי.

הפועל רמת-גן תעלה בהרכב התקפי לקראת מכבי תל-אביב. גם שעה אחרי שהידיעה הזו התפרסמה, עדיין לא היה אף אחד ב-ynet שטרח לתקן את הטעות.

לכתוב נח בשבע שגיאות קצת קשה, אבל ב-ONE הצליחו לדחוס שתי שגיאות בשתי מלים: "עכו צימק". קודם כל, מי שצימק(ה) היתה מכבי תל-אביב, שכבשה שער בהפסד 3:1. ולמה קבוצה הופכת לזכר כשחמש שורות למעלה נכתב "מתפרקת" על מכבי תל-אביב?

ועוד מ-ONE: גיא גודס (עוזר מאמן מכבי תל-אביב) הוא מאמן הפועל ירושלים.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il