ליהיא לפיד, הכותבת טור קבוע במקומונים של "ידיעות אחרונות", טוענת כי פוטרה לאחר 15 שנות כתיבה "בשיחת טלפון. בגלל בעלי". לפיד לא מפרטת כיצד הקשר שלה ליאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש-עתיד ואחד הפוליטיקאים המקורבים ל"ידיעות אחרונות", גרם לפיטוריה דווקא עכשיו, שבע שנים אחרי שעבר מהתקשורת לפוליטיקה.

מ"ידיעות אחרונות" או מ"ידיעות תקשורת", המפעילה את המקומונים של "ידיעות אחרונות", לא נמסרה תגובה ל"עין השביעית", אך בערוץ רשת 13 פרסמו תגובה של "ידיעות אחרונות" לפיה לפיד כלל לא פוטרה: "לפיד לא פוטרה עדיין ולא התקבלה החלטה סופית, אבל לקראת חזרתה לעבודה הועלתה בפניה על ידי מעסיקיה הבעייתיות שבפעילות שלה בקמפיין מפלגת כחול לבן. היא מיהרה לפרש זאת כפיטורים".

ההודעה של לפיד, שפורסמה היום (11.5) בעמוד הפייסבוק שלה, מעוררת עניין מכמה סיבות. קבוצת "ידיעות אחרונות", הנתונה למרותו של המו"ל והעורך האחראי ארנון (נוני) מוזס, ידועה במשטר הצנזורה הנהוג בה ובשימוש שנעשה בתוכן העיתונאי לשם קידום אינטרסים זרים, אך גם בקשר השתיקה של העובדים בה, המופר רק לעתים נדירות. לפיד מסגירה בפוסט שכתבה כי "לא מעט פעמים צינזרתי את עצמי בעיתון. תמיד מחקתי כל מה שביקשו בלי שום ויכוח – רק שהכל יהיה בסדר. שאף אחד לא יגיד כלום".

מרוח הדברים, יש לציין, נראה כי לפיד אינה מוצאת פסול בצִנזור ומחיקה של תכנים מסיבות לא ענייניות, ומספרת על היענותה לכך כעל דבר חיובי. אילו דברים נפיצים כללה לפיד בטיוטות של "טור אישי נשי", כפי שהיא מגדירה את טורה? זאת לא נדע.

כידוע, מוזס עומד בפני כתב אישום באשמת שוחד בשל עסקה מושחתת שניסה לכרות עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשם הטיית הסיקור בקבוצת התקשורת תמורת חקיקה נגד המתחרה "ישראל היום" ("תיק 2000"). גם על רקע זה מעניינת כל עדות נוספת על אופן הפעולה של המערכות בקבוצת "ידיעות אחרונות".

ארנון מוזס לבנימין נתניהו: "תביא מישהו שיכתוב מחר בבוקר מאמרים, נו תביא. כבר מחר בבוקר, בלי קשר לכלום, לפני החוק, לפני הכל. מנסה להראות לך רצון טוב. תביא" (צילום מסך מתוך שידורי חדשות ערוץ 2)

ארנון מוזס לבנימין נתניהו: "תביא מישהו שיכתוב מחר בבוקר מאמרים, נו תביא. כבר מחר בבוקר, בלי קשר לכלום, לפני החוק, לפני הכל. מנסה להראות לך רצון טוב. תביא" (צילום מסך מתוך שידורי חדשות ערוץ 2)

ההודעה של לפיד מעניינת גם על רקע הקשר בין "ידיעות אחרונות" למפלגת יש-עתיד. יאיר לפיד היה בעבר בעל הטור הפופולרי ביותר ב"ידיעות אחרונות" ומקורב למו"ל מוזס. קבוצת "ידיעות אחרונות" העניקה רוח גבית ליש-עתיד, המפלגה שהקים לפיד בעודו עובד כמגיש חדשות ובעל טור. שרי יש-עתיד, בזמן שהיתה בממשלה, חתמו על כמה עסקאות תוכן שיווקי עם קבוצת "ידיעות אחרונות" בהיקף של מיליוני שקלים.

מאז ההפסד של יו"ר העבודה לשעבר יצחק הרצוג בבחירות 2015 וההפסד של לפיד בבחירות האחרונות, וביתר שאת מאז חשיפת פרשת "תיק 2000", ניכר שינוי ביחס של קבוצת "ידיעות אחרונות" לנתניהו. ככל שההודעה של ליהיא לפיד מדויקת והיא אכן פוטרה משום שהיא בת הזוג של פוליטיקאי בכיר, הרי שייתכן והדבר מעיד על התרחקות של מוזס מיש-עתיד וממפלגות אופוזיציה אחרות שמוזס תמך בהן בתקווה שיביסו את נתניהו.

ליהיא לפיד, כפי שניכר מההודעה שכתבה, אינה חברה בהתארגנות העובדים, אינה נוטלת חלק במאבק, וספק אם היא בכלל מודעת לו

בתגובה שמסר יאיר לפיד לאיתי שטרן מ"הארץ", שפירסם ידיעה בעניין, יוצא לפיד במתקפה חזיתית על עיתון הבית שלו: "אני עדיין מתקשה להאמין שפיטרו את ליהיא רק כי היא אשתי, אבל אלה הזמנים שבהם אנחנו חיים. זה חלק מההתקפה על כל הערכים שפעם נראו לנו ברורים מאליהם. זה חלק מהקמפיין נגדנו שחצה את כל הגבולות. אנחנו חזקים ואוהבים ונעמוד בכל התקפה, אבל זה מה שקורה כשעיתון מתחיל לפחד מהשלטון".

בהודעה עצמה טוענת לפיד, כאמור, כי פוטרה בשל היותה נשואה לח"כ לפיד. סביר להניח כי הסיבה פרוזאית יותר: הקיצוצים במקומוני הקבוצה. ב"ידיעות אחרונות" מעוניינים לקצץ באופן דרמטי או אף לסגור כליל את רשת המקומונים, ונתונים כעת במאבק חריף מול עובדי הרשת המאוגדים בארגון העיתונאים. ליהיא לפיד, כפי שניכר מההודעה שכתבה, אינה חברה בהתארגנות העובדים, אינה נוטלת חלק במאבק, וספק אם היא בכלל מודעת לו.

לפיד מציינת בטרוניה כי "לא העלו את שכרי 15 שנה", אולם אם שכרה אכן נותר כפי שהיה בדמדומי תור הזהב של המקומונים בישראל, סביר להניח שהוא הגבוה ביותר הניתן כיום לכל כותב אחר ברשת של "ידיעות אחרונות" (או בכל רשת מקומונים אחרת בישראל).

הפוסט של ליהיא לפיד (צילום מסך)

הפוסט של ליהיא לפיד (צילום מסך)

עוד לפיד טוענת כי לא ייתכן שעבודתו של אדם תושפע מזהותו של בן זוגו, אולם מדובר בסוגיה שהיא לכל הפחות מורכבת. לפי לפיד, העורכת שהודיעה לה כי לא תמשיך לכתוב ברשת אמרה לה: "את לא חושבת שזה בעייתי שתחזרי לכתוב בעיתון?" (לפיד הפסיקה את כתיבת הטור בדצמבר 2018, לקראת הבחירות, הפסקה שהיתה אמורה להיות זמנית בלבד), ולפיד ענתה: "לא, אני לא חושבת שזה בעייתי שאני כותבת מדור אישי נשי בעיתון – גם אם בעלי פוליטיקאי. ואני בעיקר לא חושבת שבשנת 2019 במדינת ישראל אפשר לפטר אדם בגלל העבודה של בן זוגו".

לפיד אף טוענת כי הפסקת הטור שלה היא "השתקה" – לא פחות – ומשווה את עצמה במשתמע למתנגדות משטר ולוחמות זכויות שהושתקו בשל דעותיהן. לפיד לא מציינת אילו תכנים בטור שכתבה היו בעלי משקל סגולי שיצדיק את השימוש במלה "השתקה" לגבי הפסקת פרסומם, אולם בכל מקרה, בניגוד למה שכתבה, עבודה של בן או בת זוג של פוליטיקאי בתחום התקשורת טומנת בחובה ניגוד עניינים פוטנציאלי שיכול אף להביא לכדי צורך בסיום עבודתו של אחד מבני הזוג.

דוגמה טרייה לכך היא הפסקת עבודתה של גאולה אבן כמגישת חדשות עם חזרתו הרשמית של בן זוגה, ח"כ גדעון סער, לפוליטיקה הישראלית. לפיד צריכה להכיר דוגמה זו, מאחר שבירכה ברוב עם את אבן על פרישתה. "כל הכבוד לגאולה. זו יושרה עיתונאית", כתבה לפיד בדף הפייסבוק שלה.

ליהיא לפיד מברכת את גאולה אבן על פרישתה בשל עיסוקו הפוליטי של בעלה ומודיעה כי תנהג באופן דומה (צילום מסך)

ליהיא לפיד מברכת את גאולה אבן על פרישתה בשל עיסוקו הפוליטי של בעלה ומודיעה כי תנהג באופן דומה (צילום מסך)