עמית סגל, שבשבוע החולף זכה להרבה תשומת לב מעיתון "הארץ", אוהב לפצח את חידת נצחונו של נתניהו בבחירות. כפרשן חדשות 12 הוא הסביר שהסוד הוא בשימוש מסיבי בטכנולוגיה ישנה: הודעות סמס. "ביום הבחירות לבדו נשלחו חמישה מיליון מסרונים ועוד מיליון טלפונים מוקלטים לבוחרי הימין. זה עלה שמונה מיליון שקל יותר מהמתוכנן, אבל היה שווה לליכוד כל גרוש", קבע. בשבתו כפרשן "ידיעות אחרונות" קבע סגל שמדובר בכלל בהסבר אחר: שידור לייב בפייסבוק.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו, כתב סגל בטורו ב"מוסף לשבת" של "ידיעות", הציע לנתניהו לשדר את עצמו בשידור חי באמצעות הפייסבוק. נתניהו, כותב סגל, התבשל עם הרעיון במשך שבוע. ביום הבחירות, "כשאחוזי ההצבעה במעוזי הליכוד היו באמת בשפל" (משפט שאיתו פתח נתניהו את השידור שלו כשהוא מייחס אותו – הפתעה, הפתעה – לעמית סגל), התיישב נתניהו מול הטלפון הסלולרי בחדר העבודה בבלפור ושידר את עצמו במשך קרוב ל-90 דקות. "למעלה מרבע מיליון איש צפו בנתניהו... זה עבד", כתב סגל.

הנה כי כן, סגל עשה זאת שנית. הוא פיצח פעם נוספת את האופן שבו נתניהו, האיש שלא יודע לתפעל מחשב, משתמש באופן גאוני, חדשני ומקורי בטכנולוגיות דיגיטליות וכך עוקף בסיבוב את שאר המתחרים שלו.

יש רק בעיה אחת: ההנחה שלמעלה מרבע מיליון איש צפו בנתניהו היא ככל הנראה מופרכת ומוגזמת, והיא מפמפמת את אחד השקרים הגדולים ביותר שהעידן הדיגיטלי מאפשר לפוליטיקאים דוגמת נתניהו לספר. הכוונה לשקר שלפיו עוקבים אחריהם המוני אנשים. הנה ההסבר.

ההנחה שלמעלה מרבע מיליון איש צפו בנתניהו היא ככל הנראה מופרכת ומוגזמת, והיא מפמפמת את אחד השקרים הגדולים ביותר שהעידן הדיגיטלי מאפשר לפוליטיקאים דוגמת נתניהו לספר

פייסבוק קובעת שאחרי חשבון הפייסבוק של נתניהו עוקבים כ-2.4 מיליון בני אדם. היא מדווחת שבקטע וידיאו אחד של נתניהו, ששודר בשידור חי, צפו כ-246 אלף בני אדם, ושבקטע וידיאו אחר צפו כ-301 אלף בני אדם. עד כאן הכל טוב ויפה, אבל מי הם אותם "בני אדם" שצפו בקטעים? האם אנחנו יכולים בכלל לדעת שמדובר, אכן, בבני אדם?

פייסבוק לא מספקת מידע על אותם 2.4 מיליון משתמשים שעוקבים אחר החשבון של נתניהו. למעשה, רק מנהלי העמוד יכולים לדעת מיהם אותם עוקבים נאמנים, וגם הם לא יכולים לדעת אם מדובר בחשבון אמיתי. אבל לא צריך להיות בקיא בהלכות העולם הדיגיטלי כדי לדעת שהיום אתה יכול לשלם כדי שעשרות עד מאות אלפי חשבונות פיקטיביים יתחילו לעקוב אחריך, יצפו בסרטונים שלך או יאזינו למוזיקה שלך, ילחצו על כפתור "לייק" ויביעו את תמיכתם הבלתי מסויגת בך תוך שהם יוצרים מצג שווא שלפיו "למעלה מרבע מיליון איש" צפו בך.

כידוע, הצוות הדיגיטלי שמלווה את ראש הממשלה משתמש לא רק בפייסבוק כדי להפיץ את מסריו החשובים, אלא גם בטוויטר. אחרי חשבון הטוויטר של נתניהו עוקבים קצת יותר ממיליון וחצי בני אדם. ראשית, אופתע אם בכל ישראל יש 1.5 מיליון אנשים שמשתמשים בטוויטר. בשנת 2014 היו בישראל כ-800 אלף משתמשים, והם גדלו בקצב של כמאה אלף משתמשים חדשים בשנה עד שהתייצבו בשנת 2016 על כמיליון משתמשים.

בהנחה שזה קצב גידול המשתמשים בטוויטר בישראל, יש כיום במדינה כ-1.3 מיליון משתמשי טוויטר בסך הכל. נתניהו הוא מנהיג בקנה מידה בינלאומי, ולכן סביר להניח שאחרי החשבון שלו עוקבים גם אזרחים ממדינות זרות. העניין הוא שבחשבון הזה "נתניהו" מצייץ כמעט רק בשפת הקודש, הפחות שגורה על לשונם של אנשים מחוץ לישראל.

בניגוד לפייסבוק, שאינה מאפשרת להתממשק לנתונים שלה, ישנם אתרים המציעים שירותים שבוחנים את סוג העוקבים שעוקבים אחר חשבון טוויטר מסוים. אתר SparkToro, לדוגמה, מציע שירות שכזה (אתרים אחרים, כמו Twitter Audit, מוגבלים לחשבונות קטנים יותר). הוא דוגם כאלפיים עוקבים אקראיים שעוקבים אחר חשבון הטוויטר הנדרש, ואז מבצע הערכה כמה מהם מזויפים.

כאשר מנתחים את החשבון של נתניהו באמצעות SparkToro מגלים שכשליש מכלל העוקבים שלו, כלומר כ-530 אלף עוקבים, הם מזויפים, כלומר בוטים, כלומר מאחורי החשבונות אין בכלל אנשים אמיתיים (או שמדובר בחשבונות שנסגרו זה מכבר). כך למשל נראה חשבון מזויף, ולנתניהו יש המוני עוקבים כאלה.

שיעור העוקבים המזויפים של חשבון הטוויטר של בנימין נתניהו, לפי SparkToro (לחצו להגדלה)

שיעור העוקבים המזויפים של חשבון הטוויטר של בנימין נתניהו, לפי SparkToro (לחצו להגדלה)

זה המצב בטוויטר. אם שיעור דומה מקרב עוקביו של נתניהו בפייסבוק הם מזויפים, הרי שמדובר ביותר מ-800 אלף משתמשים שכלל לא קיימים, שהם פיקציה, הזיה דיגיטלית שכל מטרתה ללכוד אנשים דוגמת סגל, שמחבבים מספרים גדולים ושבעיניהם הם מסבירים משהו.

בקיצור, סגל לא יודע כמה מתוך אותם "רבע מיליון איש" שצפו בנתניהו הם אנשים אמיתיים וכמה לא. האם ייתכן שכל אותם רבע מיליון איש הם אנשים אמיתיים? ייתכן. אבל באותה מידה ייתכן גם שכולם היו בוטים. אז מהי התשובה? אין לדעת, וזו בדיוק הסיבה שההסבר של סגל לא שווה את הנייר שעליו הוא הודפס. למעשה, ההסבר של סגל הוא המשך התעמולה של נתניהו באמצעים אחרים. הוא משתמש בנתון מופרך (רבע מיליון אנשים) שייתכן שהוא נתון אמיתי או ריק, או ריק בחלקו, כדי להסביר בדיעבד את השפעתו המאגית של נתניהו על הקהל.

האנקדוטה שסגל שילב בטורו, שלפיה אשה אחת נעמדה ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים וגררה בצעקות 18 איש להצביע מחל, כדרך להראות עד כמה השידור החי של נתניהו השפיע על המצביעים, היא כבר ממש בדיחה. היא תואמת את סגנונו הצבעוני של סגל, שנוהג לשלב סיפורים קטנטנים מהסוג הזה כדי לאשש תיאוריה גדולה בהרבה. הדוגמה במקרה הזה מעניינת, אבל עיתונאות היא לא.

שיעור העוקבים המזויפים של חשבון הטוויטר של עמית סגל, לפי SparkToro (לחצו להגדלה)

שיעור העוקבים המזויפים של חשבון הטוויטר של עמית סגל, לפי SparkToro (לחצו להגדלה)

אגב, בעיית העוקבים המזויפים בטוויטר אינה ייחודית לנתניהו. שירות SparkToro מעריך שכ-73% מכלל העוקבים אחר חשבון הטוויטר שלי הם מזויפים. הסיבה לכך היא שבשלב מסוים טוויטר המליצה לכל משתמש חדש בישראל לעקוב אחר חשבון הטוויטר שלי, ומשום כך כל אלו שפתחו חשבונות מזויפים החלו לעקוב אחרי. זה נפסק לפני כחצי שנה.

לא פחות מעניין הוא המקרה של עמית סגל. לסגל יש כ-425 אלף עוקבים, והוא נחשב לאחד העיתונאים הישראלים הפעילים ביותר בטוויטר. פעילותו זיכתה אותו לפני כמה שנים בפרס Digit לעיתונות דיגיטלית. SparkToro מעריך ש-82% מעוקביו, כמעט 350 אלף עוקבים, הם מזויפים. רק כ-2% מכלל העוקבים אחריו מוגדרים כעוקבים "באיכות גבוהה".