שני דו"חות שיצאו לאור לאחרונה משרטטים את אתגרי חופש העיתונות שעומדים בפני פלסטינים החיים בשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה. לפי דו"ח MADA, חופש העיתונות בשטחי הגדה המערבית לקוי ביותר, ועוד יותר ברצועת עזה. המדד המשוקלל מצביע על מצב "רגיש", שהוא בין "משביע רצון" ל"גרוע".

לפי דו"ח ארגון "חאמלה", זכויותיהם הדיגיטליות של פלסטינים מופרות תדיר בידי מדינת ישראל, הרשות הפלסטינית וחמאס באמצעות חקיקה ואכיפה בעייתיות, ועל-ידי חברות ריגול ישראליות פרטיות. כמו כן מתאר הדו"ח תופעה נרחבת של הטרדות ברשתות החברתיות, בעיקר נגד נשים, ושיתוף פעולה של פייסבוק עם בקשות לצנזורה מצד ממשלת ישראל.

MADA, ארגון פלסטיני לא-ממשלתי ללא כוונת רווח הפועל מרמאללה ועוקב אחר הפרת זכויותיהם של עיתונאים פלסטינים, פרסם לאחרונה את מדד חופש העיתונות הפלסטינית לשנת 2018, המתמקד בהפרות זכויותיהם של כלי התקשורת מצד הרשות הפלסטינית ושלטון חמאס, ובלא קשר לכיבוש הישראלי.

לפי דו"ח MADA, שמומן מכספי האיחוד האירופי, מצבה של העיתונות בשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה בעייתי ביותר: בסולם של 0 עד 1,000, כשאפס מייצג היעדר מוחלט של חופש עיתונות ו-1,000 מייצג חופש עיתונות מלא, זכו שטחי הגדה והרצועה לציון משוקלל של 484 בלבד. במדד הצנזורה העצמית קיבלו העיתונאים העובדים ברשות הפלסטינית ציון נמוך של 56 נקודות מתוך 125, ואלו שפועלים תחת שלטון חמאס בעזה קיבלו ציון נמוך עוד יותר של 38 נקודות מתוך 125.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו-מאזן) (צילום: פלאש 90)

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו-מאזן) (צילום: פלאש 90)

בין ההמלצות המרכזיות של הדו"ח ניתן למנות קריאה לרשויות בגדה המערבית וברצועת עזה "לזנוח את המדיניות שמערבת עיתונאים בסוגיות הפוליטיות שנתונות במחלוקת, להימנע מלעצור ולכלוא עיתונאים על בסיס עבודתם ולבדוק ברצינות תלונות של עיתונאים על פגיעה בזכויותיהם". הרחבה על דו"ח MADA ניתן לקרוא כאן.

"חאמלה", המרכז הערבי לפיתוח המדיה החברתית, עמותה ללא כוונת רווח הפועלת מחיפה להגנה על זכויותיהם של פלסטינים בעולם המקוון, פרסם דו"ח תחת הכותרת "האשטאג פלסטין", הסוקר את הפרת הזכויות הדיגיטליות של פלסטינים בשנת 2018.

הדו"ח מזכיר יוזמות חקיקה ישראליות כגון "חוק הפייסבוק" ואיסור צילום חיילים, את פעילותה של יחידת הסייבר בפרקליטות המדינה ואת הפער בתשתיות דיגיטליות בשטחים כתוצאה מהמדיניות הישראלית. הדו"ח קובע כי ישראל משתמשת בחוק ההסתה כדי לצנזר התבטאויות לגיטימיות של אזרחים, ומאשים באכיפה בררנית כלפי הסתה נגד ערבים. עוד מציין הדו"ח את הפעילות של ארגונים ישראליים כגון הארגון הממלכתי למחצה קלע-שלמה וחברות הריגול הפרטיות בלאק-קיוב, סיי-גרופ ו-NSO נגד פעילי רשת מחוץ לגבולות ישראל.

הדו"ח מותח ביקורת גם על הרשות הפלסטינית, המאפשרת למספר רחב של גופים רשמיים לפקח על תוכן מקוון לפי חוק, לחסום אתרים ולעצור פלסטינים בשטחי הגדה המערבית ללא צו בית-משפט. לפי הדו"ח, גם חמאס המשיך בשנה שעברה לעצור פעילי אופוזיציה או פלסטינים שמתחו עליו ביקורת, באשמת "שימוש לא ראוי בטכנולוגיה".

דו"ח "חאמלה" יוצא גם נגד ענקיות האינטרנט העולמיות, ובעיקר פייסבוק, בשל שיתוף הפעולה הצמוד שלה עם ממשלת ישראל בצנזורה של תכנים; ונגד שירות גוגל מפות בשל האופן שבו הוא מציג את מפת ישראל. הדו"ח מפנה ביקורת גם אל תוך החברה הפלסטינית, וזאת בגין השכיחות של התנכלות מקוונת על רקע מגדרי. הרחבה על דו"ח "חאמלה" ניתן לקרוא כאן.

* * *

לעיון בדו"ח MADA על חופש העיתונות בשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה

להורדת הקובץ (PDF, 952KB)

לעיון בדו"ח "חאמלה" על פגיעה בזכויות הדיגיטליות של פלסטינים

להורדת הקובץ (PDF, 1.12MB)