דו"ח חדש קובע כי מצב חופש העיתונות של עיתונאים פלסטיניים הוא "רגיש", ומעניק לו ציון של 484 מתוך 1,000. MADA, ארגון פלסטיני לא-ממשלתי ללא כוונת רווח הפועל מרמאללה ועוקב אחר הפרת זכויותיהם של עיתונאים פלסטינים, פרסם לאחרונה את מדד חופש העיתונות הפלסטינית לשנת 2018, המתמקד בהפרות זכויותיהם של כלי התקשורת מצד הרשות הפלסטינית ושלטון חמאס.

דו"ח אחר, של "חאמלה", המרכז הערבי לפיתוח המדיה החברתית, בדק את הפרת זכויותיהם הדיגיטליות של פלסטינים ב-2018. ניתן לקרוא עליו בהרחבה כאן.

לפי דו"ח MADA, שמומן מכספי האיחוד האירופי, חופש העיתונות בשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה לקוי ביותר. בסולם של 0 עד 1,000, כשאפס מסמל היעדר מוחלט של חופש עיתונות ו-1,000 מסמל חופש עיתונות מלא, הגיעו שטחי הגדה והרצועה לציון משוקלל של 484 בלבד (כשהמצב בשטחי הרשות מעט טוב יותר מאשר ברצועת עזה, שנתונה תחת שלטון חמאס).

ציון נמוך במיוחד, הן בשטחי הרשות והן ברצועה, ניתן במדד למצב אמצעי ההגנה המשפטיים על חופש העיתונות. מידת עצמאות התקשורת, לעומת זאת, זכתה לציון מעט גבוה יותר, אף כי גם הוא רחוק מהרצוי.

"אחד הגורמים שהשפיעו לרעה על מידת חופש העיתונות הוא העובדה שעיתונאים אינם נוהגים להגיש תלונות על תקיפתם והפרת זכויותיהם, ושרק מספר מצומצם מהתלונות אכן נבדקות"

הדו"ח מונה אינדיקטורים רבים שמהם מורכב המדד המשוקלל. מתוכם, שלושה קיבלו ציון של אפס: הפנמה של חקיקה בינלאומית לשמירה על חופש העיתונות לאחר חתימת הרשות על אמנות בינלאומיות, חקיקה נגד הסתה של גורמים ממשלתיים נגד עיתונאים וזימון לחקירה של עיתונאים על-ידי כוחות הביטחון או הממשלה במקרים שבהם החקירה נובעת מעבודתם העיתונאית.

"אחד הגורמים שהשפיעו לרעה על מידת חופש העיתונות הוא העובדה שעיתונאים אינם נוהגים להגיש תלונות על תקיפתם והפרת זכויותיהם, ושרק מספר מצומצם מהתלונות אכן נבדקות", נכתב בדו"ח. "שלא לדבר על כך שקורבנות התקיפות לא זוכים לפיצוי בגין הנזק שנגרם להם והתוקפים אינם נתונים לאמצעי ענישה כלשהם".

משתנה נוסף שהשפיע לרעה על הציון הכללי הוא היקף הצנזורה העצמית. במבחן זה כשלו הן הרשות הפלסטינית, שקיבלה ציון נמוך של 56 נקודות מתוך 125, והן שלטון חמאס בעזה, שקיבל ציון נמוך עוד יותר של 38 נקודות מתוך 125. הדו"ח מציין לרעה גם את רמת השקיפות והגישה למידע בגדה וברצועה, זאת בעיקר בשל היעדר חוק המבטיח גישה למידע.

בין ההמלצות המרכזיות בדו"ח ניתן למנות קריאה לרשויות בגדה המערבית וברצועת עזה "לזנוח את המדיניות שמערבת עיתונאים בסוגיות הפוליטיות שנתונות במחלוקת", להימנע מלעצור ולכלוא עיתונאים על בסיס עבודתם ולבדוק ברצינות תלונות של עיתונאים על פגיעה בזכויותיהם.

* * *

לעיון בדו"ח MADA על חופש העיתונות בשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה

להורדת הקובץ (PDF, 952KB)