ברשות השנייה סירבו לפסול תשדירי פרסומת של החברות השותפות במאגר הגז לווייתן בטענה כי התשדירים אינם עוסקים בנושא השנוי במחלוקת ציבורית. ארגון שומרי-הבית, שהגיש את הבקשה לפסילת התשדיר, ערער על החלטת הרשות השנייה והיום (13.8) אף הגיש עתירה לבג"ץ בעניין.

מזה חודשים מתנהל מאבק ציבורי נגד מיקום אסדת הגז של קידוח לווייתן במרחק של כעשרה קילומטרים מחוף דור. המוחים טוענים כי מיקום כה קרוב לחוף עלול להתגלות כאסוני במקרה של דליפה או תקלה, שכן התהליכים שיעבור הגז הגולמי באסדה פולטים דרך קבע כמות גדולה של חומרים רעילים ומסרטנים. לאחרונה החלו החברות השותפות בבעלות על מאגר לווייתן במסע יחסי-ציבור. כדי לשפר את תדמיתה הטיסה חברת נובל-אנרג'י עיתונאים משלל כלי תקשורת לסיור במספנותיה בטקסס. בנוסף הושק קמפיין פרסומי בתקשורת ובשלטי חוצות.

הקמפיין הפרסומי כולל, בין היתר, תשדיר וידיאו שמוגש מטעם החברות השותפות בקידוח לווייתן: נובל-אנרג'י, דלק קידוחים ורציו. התשדיר, שאורכו דקה שלמה, שודר לאחרונה בצמוד לפתיחת מהדורות החדשות המרכזיות בערוצים המסחריים. לפי התשדיר, "האסדה במאגר לווייתן תוכננה לפי תקנים בינלאומיים מחמירים", ו"המערכות המוטמעות באסדת לווייתן פועלות בהצלחה במדינות רבות". מייק גרנטס, מנהל סביבה, בריאות ובטיחות של נובל-אנרג'י בישראל, מופיע בתשדיר ומרגיע את החוששים מפני אפשרות של אירוע חריג שישפיע על הסביבה.

כבר לפני כשבועיים פנה לרשות השנייה ארגון שומרי-הבית, המאגד את המוחים נגד האסדה, בבקשה שלא להעלות את קמפיין הפרסום המתוכנן בכלי התקשורת שתחת פיקוחה. הארגון טען, באמצעות עו"ד מתן גרפינקל, כי הקמפיין המתוכנן יעמוד בניגוד לכללי הרשות, שאוסרים על "תשדיר פרסומת שיש בו העברת מסר בנושא פוליטי, חברתי, ציבורי או כלכלי השנוי במחלוקת".

הרשות דחתה טענה זו. עו"ד מיכל גרוס מהלשכה המשפטית של הרשות השנייה מסרה לאנשי שומרי-הבית כי הכללים אמנם אוסרים על פרסום קמפיין בנושא "השנוי במחלוקת בציבור", אולם לדבריה "הנושא השנוי במחלוקת אינו עצם קיומו של מאגר לווייתן והפקת גז טבעי ממנו לשימוש המשק הישראלי, אלא סוגיית מיקום האסדה ומיקום מתקני החוף". בשלושת תסריטי הקמפיין שהועברו מראש לרשות השנייה, כך הוסבר, לא בא לידי ביטוי נושא המיקום והמרחק. "על פניו, התשדירים הינם תדמיתיים בלבד ואין אפוא יסוד לסווגם כמעבירים מסר בנושא שנוי במחלוקת ציבורית".

בארגון פנו לרשות וביקשו מאנשיה לקיים בחינה חוזרת של הסוגיה. ואולם, מנכ"ל הרשות בפועל, ניר שוויקי, אישר בתחילת החודש את הקמפיין, והוא עלה לאוויר. ארגון שומרי-הבית, בתגובה, הגיש ערר על החלטת מנכ"ל הרשות.

בערר, שהוגש באמצעות עורכי-הדין מתן גרפינקל ואפרת ולנסי, נכתב כי בעבר יצאו שותפויות הגז בקמפיינים פרסומיים אך ורק בעת מחאות ציבוריות נגדן. כך, למשל, בשנת 2011, בסמוך למתן המלצות ועדת ששינסקי הראשונה, השקיעה נובל-אנרג'י בפרסום כ-18 מיליון שקל בחודש אחד. כשנתיים אחר-כך, כשוועדת צמח פעלה, השקיעה החברה כ-33 מיליון שקל בפרסום. שנתיים לאחר מכן, במקביל לדיונים על גיבוש מתווה הגז, נובל-אנרג'י השקיעה בפרסום עוד 32 מיליון שקל.

"בשעה שלא היתה מחלוקת ציבורית בשנת 2012", מציינים בארגון, "לא הוציאה נובל-אנרג'י אפילו לא שקל אחד כהוצאות פרסום במדיה". על רקע זה הסיקו אנשי הארגון כי "שותפויות הגז אינן מעלות קמפיין פרסומת אלא כאשר קיים מצדן חשש להתעוררות מחאה ציבורית לגיטימית שבה הן מבקשות להיאבק, או בשעה שמונחות החלטות כבדות משקל בעניינן אל פתחה של ממשלת ישראל".

גם כעת, טוענים בארגון, התשדיר אינו אלא תגובה למחאה הגוברת נגד האסדה, בניסיון להשפיע על דעת הקהל.

להלן תמליל התשדיר המלא כפי שהוא מצוטט בערר:

לווייתן, פרויקט האנרגיה הלאומי של ישראל, משנה את העתיד של כולם. האסדה תוכננה לפי תקנים בינלאומיים מחמירים והיא משמשת מערכת סגורה להפקת גז טבעי. בתהליך הקמת האסדה נשמרת הסביבה האקולוגית. מתחת לאסדה יש חיי ים שוקקים, דגים אוהבים מאוד לבוא לשם, לכן כל שינוי מפריע להם. אם היו לנו מים מרוכזים יותר, הם היו בורחים, פשוט בורחים מהאזור. המערכות המוטמעות באסדת לווייתן מוטמעות באסדות הפועלות בהצלחה במדינות רבות, למשל בנורבגיה, בהולנד ובארצות-הברית. תהליך הפקת הגז הטבעי נמצא במעקב ומנוטר בכל רגע נתון כדי לזהות כל פעילות חריגה. יש לנו מערכת בלווייתן שמיועדת לניטור גז, כך שאם אחד הגלאים במתקן יצא מהטווח, אפילו קצת, המתקן כולו ייסגר. לווייתן, הפרויקט הלאומי. למידע נוסף חפשו 'פרויקט לווייתן' בגוגל. מוגש מטעם נובל-אנרג'י, דלק קידוחים ורציו".

"צפייה בתשדיר", טוענים בארגון, "אינה מותירה מקום לספק שאין מדובר בפרסומת. מסרי ה'תשדיר' הינם מסרים המתעמתים חזיתית עם המסרים במאבק הציבורי רחב ההיקף!". לפי הערר, "התשדיר מתעמת באופן חזיתי עם המחלוקות העיקריות הקיימות במאבק הציבורי כנגד מתווה הפיתוח של פרויקט לווייתן. [...] במקום לנהל דיון ציבורי ער ונוקב בחשיפה ציבורית שווה באמצעי התקשורת המשפיע ביותר קנו שותפויות הגז את זמן השידור בכסף, ובדרך זו הן מבקשות להיאבק במאבק הציבורי".

בארגון שומרי הבית טוענים כי התשדיר מטעם שותפויות הגז כלל אינו פרסומת אלא "שידור אסור", העומד בניגוד לסעיף 47 בחוק הרשות השנייה, שקובע כי יש להבטיח ש"בשידור בענייני היום שלתוכנו יש משמעות ציבורית יהיה ביטוי נאות לדעות שונות הרווחות בציבור".

"הדיון האם אסדת לווייתן הינה בטוחה (כתפיסת המדינה והמשיבות) או שמא מסוכנת ועלולה להביא להחרבת חופי ישראל (כתפיסת המוחים), האם האסדה הינה ירוקה ותורמת למאבק בזיהום האוויר או שמא עתידה להביא לזיהום אוויר קשה כדוגמת אסדת תמר, הינו דיון שאותו יש מקום לערוך באופן הגון ומאוזן", טוענים בארגון.

לפי הערר, ברור לכל עיתונאי שאם היו שותפויות הגז מבקשות להעביר את אותם מסרים בדיוק בתוכנית טלוויזיה המשודרת בערוץ שנתון לפיקוח הרשות השנייה, מערכת התוכנית היתה חייבת להציג באופן הוגן את עמדות שני הצדדים. לדברי הארגון, "ההשפעה על הציבור הרחב, בדרך של קביעת סדר היום הציבורי באמצעות הממון הרב, הינה חסרת תקדים ואין להסכין עימה".

כאמור, גם אם ברשות יקבעו כי אכן מדובר בפרסומת, הרי שלפי שומרי-הבית הפרסומת פסולה על-פי כללי האתיקה של הרשות, משום שהיא עוסקת בעניין ששנוי במחלוקת ציבורית.

שומרי-הבית: "קיים חשש כבד שמא מבקשות שותפויות הגז, באמצעות קמפיין פרסומי עתיר תקציבים, להשפיע על כלי התקשורת הנתונים לפיקוחה של הרשות השנייה"

לפי הארגון, יש לקחת בחשבון את מועד עליית הקמפיין, על רקע המחאה הגוברת, ואת העובדה שהקמפיין הטלוויזיוני הוא חלק ממסע פרסום נרחב שכולל שלטי חוצות המתמקדים במיקום האסדה. עוד הזכירו בארגון כי בניגוד לרוב המפרסמים בישראל, שותפויות הגז אינן מוכרות לציבור כל מוצר או שירות, ועל כן סביר שהמטרה היא "הטיית דעת הקהל בעניין ציבורי השנוי במחלוקת חריפה", כלומר מיקום האסדה.

בנוסף טוענים בארגון כי "קיים חשש כבד שמא מבקשות שותפויות הגז, באמצעות קיום קמפיין פרסומי עתיר תקציבים, להשפיע על כלי התקשורת הנתונים לפיקוחה של הרשות השנייה. החשש הוא כי אמצעי המדיה בישראל, המצויים במצב פיננסי קשה, ייטו להעניק סיקור אוהד לשותפוית הגז גם ביתר השידורים בשעה שאלו מעבירות אליהן תקציבי פרסום גדולים".

"לא יעלה על הדעת", נכתב בערר, שהרשות השנייה תאפשר לשותפויות הגז "לשלם מהונן הרב על מנת להציג באופן חד-צדדי וללא הצורך להתעמת עם נימוקי הצד שכנגד את עמדתה השנויה במחלוקת בפני הציבור, בכלי התקשורת הנתונים לפיקוחה. לא זו אף זו, נזכיר כי הונן של שותפויות הגז עבור פרויקט לווייתן גויס רובו ככולו מהציבור הרחב, וכעת משמש למאבק בציבור הרחב".

עדכון, 13.8: הבוקר הגיש ארגון שומרי-הבית עתירה לבג"ץ נגד הרשות השנייה בדרישה כי תבטל את החלטתה לאשר את הקמפיין. העתירה הוגשה לנוכח העובדה כי הדיון שתקיים הרשות בערעור על החלטתה יתקיים ככל הנראה רק בחודש ספטמבר, ואילו הקמפיין הפרסומי משודר בימים אלה ממש.