ארגון שומרי-הבית, שנאבק להרחקת אסדת הגז של קידוח לווייתן מאזור חוף הכרמל, טוען כי הוא סובל מצנזורה בשלל כלי תקשורת. בעתירה שהגיש השבוע הארגון לבג"ץ נגד הרשות השנייה נטען כי ב"ג'רוזלם פוסט" נכנעו ללחץ של בכירי חברת נובל-אנרג'י והסירו מהאתר ידיעה שלא היתה נוחה לחברה, וכי בכלי תקשורת אחרים סבל הארגון מסיקור מוטה. נובל-אנרג'י צפויה להגיש תגובה לטענות בשבוע הבא.

"דרכו של הארגון לקבלת חשיפה וסיקור תקשורתי למאבק הינה דרך חתחתים", נטען בעתירה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין מתן גרפינקל ואפרת ולנסי. "כתבות בעניין פעילותו נכתבות תדיר במגוון כלי תקשורת, ואולם נחסמות בעריכה".

המקרה הבולט ביותר שמוזכר בעתירה אירע בשנה שעברה: לטענת הארגון, ה"ג'רוזלם פוסט" נכנע ללחצי חברת נובל-אנרג'י, אחת השותפות במאגר לווייתן, והסיר מאתרו ידיעה על מחאה נגד מיקום האסדה. לצד העתירה הוגש תצהיר מטעם יהודה ברונר, מפעילי הארגון ומשתתפי ההפגנה, שטוען כי כתב ה"ג'רוזלם פוסט" הודה בפניו שהכתבה הוסרה בשל לחץ מצד חברת הגז. ב"ג'רוזלם פוסט" מודים כי הכתבה הוסרה: בתגובה שנמסרה באמצעות הדובר רונן שמיר נאמר כי "לאור מידע נוסף שהגיע למערכת לאחר פרסום הכתבה בעיתון הוחלט להסיר את הכתבה מהאתר".

בתצהיר כותב ברונר כי בחודש אוקטובר שעבר יצר איתו קשר כתב ה"ג'רוזלם פוסט" מקס שינדלר לשם עריכת ראיון טלפוני בעקבות הפגנה שהתקיימה בירושלים נגד מיקום אסדת הגז. הכתבה אכן הופיעה בעיתון "ג'רוזלם פוסט", תחת הכותרת "תושבי זכרון-יעקב צעדו לירושלים במחאה על אסדות הגז של נובל-אנרג'י", ופורטו בה עיקר הטענות של המפגינים נגד מיקום אסדת הגז. "אנו מפגינים נגד הנזק לסביבה", צוטט בה ברונר, ובהמשך הוסיף: "יהיו אנשים שיעשו מיליארדים מהקונדנסט [אחד החומרים הרעילים ביותר שיופקו באסדה], והאנשים האלה יודעים היטב כיצד להתנהל בזירה הפוליטית".

לפי התצהיר של ברונר, הכתבה על ההפגנה הופיעה הן בגיליון המודפס של ה"ג'רוזלם פוסט" והן באתר המקוון, אולם יום לאחר פרסומה באתר היא הוסרה. "באותו היום התקשרתי לכתב ושאלתי אותו מדוע הוסרה הכתבה", מצהיר ברונר בפני בג"ץ. "תשובתו היתה שמנהל נובל-אנרג'י התקשר לעורך ודרש ממנו להסיר את הכתבה תוך איום להמשך הקשרים העסקיים בין החברה לעיתון". לדברי ברונר, למרות חיפושים רבים שערך מאז במנועי חיפוש ואתרים שמארכבים עמודי אינטרנט, הוא לא הצליח לאתר את הגרסה המקוונת של הכתבה.

מלבד הטענות כלפי ה"ג'רוזלם פוסט" נטען בעתירת ארגון שומרי-הבית כי "הארגון חש בסיקור חלקי ולעתים מוטה בפרט בכלי התקשורת הקשורים לערוץ השני (רשת, קשת), ערוץ כאן ו'ישראל היום', ואכן עיון בזהות בעלי השליטה בכלי תקשורת אלו אינו משאיר פתח למקריות בהקשר זה". עם זאת, בעתירה לא מוזכרים מקרים ספציפיים של סיקור מוטה באף אחד מכלי התקשורת הללו. קשת, רשת, חברת החדשות (לשעבר חדשות 2, שבבעלות רשת וקשת), תאגיד השידור הציבורי כאן ו"ישראל היום" לא היו מעוניינים להגיב לפניית "העין השביעית" בנוגע לטענות שומרי-הבית.

בתשובה לפניית "העין השביעית" הבהיר בא-כוח הארגון, עו"ד גרפינקל, כי "מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית מכתיבה אינטרסים מאוד ברורים". לדבריו, "משפחת עופר, הבעלים של בז"ן ומי שייהנו במקרה של הכנסת הקונדנסט ארצה מאסדה בקרבת החוף, מחזיקה ב 51% מערוץ רשת; גל נאור, בתו של יצחק תשובה, אחד השותפים הבכירים במונופול תמר, מחזיקה ב-20% מערוץ קשת; תאגיד השידור כאן הוא בבעלות ממלכתית; ו'ישראל היום' הוא בבעלות איל ההון שלדון אדלסון, הנחשב למקורבו של ראש הממשלה נתניהו. ממבט על מפת הבעלויות נקל להבין את טענתנו לסיקור מוטה בערוצים אלו".

יצוין כי בעבר פורסם ב"הארץ" כי אדלסון פנה לנתניהו, תחת כובעו כראש ארגון שבו חברה נובל-אנרג'י, בבקשה להשפיע על הרגולציה בשוק הגז.

בג"ץ 5964/18