חברת נובל-אנרג'י הטיסה משלחת עיתונאים לסיור במספנותיה שבטקסס, היכן שבימים אלה נבנית אסדת הגז של מאגר לווייתן. האסדה אמורה להתמקם בעתיד הקרוב במרחק של כעשרה קילומטרים מחוף דור, שם היא תקבל את הגז הגולמי מהקידוח שבעומק הים ותעבד אותו לגז יבש, שחלקו מיועד לייצוא. תהליך העיבוד יוצר דרך קבע כמות עצומה של חומרים רעילים ומסרטנים, ועל כן תושבי הסביבה יצאו במאבק להרחיק את האסדה מחוף הים תוך דרישה כי חלק מהחומרים המסוכנים כלל לא יגיעו לישראל.

היוזמה להוציא משלחת עיתונאים על חשבון נובל-אנרג'י נועדה לסייע לחברה בזירה הציבורית אל מול המחאה נגד הקמת האסדה בסמוך לחוף. עלות הטיסה והשהות בארצות-הברית מוערכת בכמה אלפי דולרים לאדם. העיתונאים במשלחת נחשפו בימי הטיול לא רק לנעשה במספנה, אלא גם למבול של מסרים התומכים בעמדת החברה בעימות מול המפגינים. בנובל-אנרג'י סירבו להשיב לפניית "העין השביעית" ולנקוב בשמות העיתונאים שהטיסו לסיור במפעליהם שבטקסס. תחת זאת העבירו תגובה שכולה שיר הלל לפרויקט לווייתן ולחברה עצמה.

מבדיקת "העין השביעית" עולה כי המשלחת כללה את העיתונאים ערן בר-טל, העורך הכלכלי של "ישראל היום"; סופי שולמן, עורכת מוסף שוק ההון של "כלכליסט"; אלי שמעוני, עורך "ביזפורטל"; רבקי גולדפינגר, עורכת מדור הראיונות "שטח מגזרי" ב"בשבע"; בילי פרנקל, עורכת הנדל"ן של ynet; אריקה שכנא, עורכת המגזין השבועי של ה"ג'רוזלם פוסט"; הדר חורש, פרשן כלכלי ב"מעריב"; וישי הולנדר, עורך המוסף השבועי של "מקור ראשון". הכתב ערן אזרן מ"דה-מרקר", שמכסה דרך קבע את תחום האנרגיה, השתתף גם הוא במשלחת, אך במימון מלא של העיתון.

תוצרי הביקור החלו להתפרסם ביום שישי האחרון בעיתונים "ישראל היום", "מעריב" ו"מקור ראשון". היום פורסמה כתבה נוספת באתר "ביזפורטל" – ללא גילוי נאות כלשהי באשר למימון הביקור בארצות-הברית. במוסף "ישראל השבוע" של "ישראל היום" פרסם העורך הכלכלי ערן בר-טל את רשמיו מהביקור בטקסס. הרשימה של בר-טל נקראת כהודעת יחסי-ציבור רשמית מאת נובל-אנרג'י, וכוללת את עיקרי המסרים שהחברה מבקשת להעביר אל מול המחאה שצמחה נגדה, ואותם בלבד.

במאמר מאת פרופ' עדי וולפסון, פעיל סביבה ומומחה לקיימות, שפורסם השבוע באתר "העין השביעית", מוזכר כי בר-טל נמנע מלתאר כהווייתן את הסכנות הצפויות מהאסדה. תחת זאת טען בר-טל כי נגד האסדה קמו "מחאות המפיצות אמיתות חלקיות", בלי ששיתף את קוראיו בנימוקי המוחים. את העובדה שהיה אורח של חברת נובל-אנרג'י טמן בר-טל בגוף הטקסט, בפסקה הרביעית.

ישי הולנדר על מספנות נובל-אנרג'י, שער "מקור ראשון", 29.7.2018

ישי הולנדר על מספנות נובל-אנרג'י, שער "מקור ראשון", 29.7.2018

בשער "מקור ראשון" פורסמה ביום שישי האחרון כתבתו של ישי הולנדר על הנעשה בטקסס. עצם ההחלטה של "מקור ראשון" לשלוח את הולנדר לסקר את אסדת נובל-אנרג'י בעייתית ומשחקת לידיו של המסוקר המממן. הולנדר הוא עורך מוסף "יומן" בעיתון. הוא אינו כתב כלכלי ב"מקור ראשון", ואף לא מכסה את תחום האנרגיה או איכות הסביבה. בחירה בעורך של מוסף פוליטי למשלחת אל מספנות חברת אנרגיה מעידה על כך שמדובר בצ'ופר, ובכל מקרה לא בסיור מקצועי. לכתב שאינו בקי בתחום האנרגיה אין יכולת להתמודד באופן ביקורתי ורציני עם המסרים שאליהם בוחרת החברה המממנת לחשוף אותו. הבחירה של "בשבע" וה"ג'רוזלם פוסט" לשלוח עיתונאיות שאינן מכסות את התחום בעייתית באותה מידה. וכשמדובר בתחום מורכב ועתיר פרטים כמו זה של הגז הטבעי, בעייתית באופן דומה היא גם הבחירה של ynet, "כלכליסט" ו"ביזפורטל" לשלוח עיתונאים כלכליים אך לא כאלה שמכסים דרך קבע את התחום.

כבר בפתח הכתבה ב"מקור ראשון" שיבח הולנדר את הרקורד הבטיחותי של חברת נובל-אנרג'י, איתות הרגעה לקוראים מפני החשש לתאונה אפשרית באסדה, תוך שהוא מתעלם מהעובדה שבעבר דלפו מזהמים ממתקן אמריקאי של החברה והיא אולצה לשדרג את מערכותיה בכ-60 מיליון דולר ולשלם עוד 13.5 מיליון דולר כקנס וכתרומה לפרויקטים סביבתיים.

לזכותו של הולנדר יצוין כי בניגוד לבר-טל הוא הזכיר במפורש כמה מנימוקי המתנגדים לאסדה ("המוחים טוענים שהקמת האסדה במרחק 10 ‬ק"מ משמורת חוף יפה עלולה לייצר נזק סביבתי, הן בגלל פליטת גז הבנזן מתהליך ההפקה והן בגלל השאיפה להעביר ליבשה קונדנסט, נפט גולמי שהוא תוצר לוואי מתהליך עיבוד והפקת הגז").

עם זאת, מיד לאחר מכן הביא הולנדר את תגובת החברה מפי ביני זומר, סגן נשיא נובל-אנרג'י לעניינים אזוריים: "בנובל דוחים את הטענות. לגרסתם, פליטת הבנזין הצפויה תהיה בסדר גודל של כ-200 ק"ג בשנה, שווה ערך לפעילות של חמש תחנות דלק. 'בתמר היו חריגות מסוימות מהיעדים, והשקענו 30 ‬מיליון דולר כדי לצמצם את הבנזן', מסביר זומר. באשר לקונדנסט, סגן הנשיא לעניינים אזוריים מסביר שחייבים למצוא לו פתרון: 'נוכל להפיק 1,500 חביות ביום, שיוזרמו ישר לבתי-הזיקוק'".

בכך סיים הולנדר את הדיון במיקום האסדה והסכנות הצפויות ממנה. בנוסף, הביא הולנדר ציטוט מפי זומר שהסביר לו שהאסדה נבנית באופן שמותאם ספציפית לאזור שבו היא אמורה להתמקם, כעשרה קילומטרים מחוף דור, ולכן ממילא "אי-אפשר להזיז או לשנות מיקום". כמו בר-טל ב"ישראל היום", גם הולנדר ציין את העובדה שהגיע כאורח החברה בתוככי הכתבה, בפסקה הרביעית.

עורך "מקור ראשון" חגי סגל התעלם מבקשות התגובה של "העין השביעית", שנשלחה אליו בדואר אלקטרוני ובווטסאפ, זאת אף שלאור התעלמות דומה בעבר התבקש במפורש כי גם אם אינו מעוניין להגיב יאשר במסר חוזר שקיבל את הפנייה. לשיחת הטלפון של "העין השביעית" ענה ואמר כי אינו מעוניין להגיב. כשהתבקש לכתוב להבא שאינו מעוניין להגיב, אמר: "גם את זה אני לא חש צורך לעשות".

שער "מעריב עסקים", 27.7.2018

שער "מעריב עסקים", 27.7.2018

בכתבה שהתפרסמה ב"מעריב", מאת העיתונאי הכלכלי הדר חורש, דווקא הושם דגש על הוויכוח הציבורי סביב הקמת האסדה. למעשה, חורש פתח את כתבתו בחשש של תושבי חוף הכרמל מפני הקמת האסדה ובקשר בין המחאה שלהם לבין הטסת העיתונאים לטקסס.

"ביום שלישי, מול מגדל ענק של צינורות ויציקות פלדה, התברר חששה של חברת האנרגיה נובל לנוכח כמה מאות מפגינים הנחושים לעצור את פרויקט הענק שלה בישראל", כתב חורש בפתח כתבתו. בהמשך תיאר בפירוט את הסכנות, ואף טען שהמחאה עשויה לנצח את נובל-אנרג'י ולאלצה לשנות את תוכניותיה. בנוסף, בסיום הכתבה צוין בשורה נפרדת ובגופן מודגש כי חורש "היה אורח חברת נובל-אנרג'י". גולן בר-יוסף, עורך "מעריב", הבהיר בתשובה לפניית "העין השביעית" כי "נסיבות נסיעתו של הכתב מצוינות בבירור גם בגוף הכתבה וגם בהבהרה מטעם המערכת".

בכלי תקשורת אחרים ששלחו עיתונאים מטעמם לא הגיבו לדברים. גורם באחד מהם טען בעילום שם כי הביקור במספנות נובל-אנרג'י הוא ביקור מקצועי מן המעלה הראשונה, משום שהוא מאפשר לעיתונאים להיפגש עם בכירים בחברה שלא מגיעים לישראל ולהתרשם באופן בלתי אמצעי מהנעשה במספנות, כמו גם בקידוחים בלב ים.

למרות זאת, היו כלי תקשורת שבחרו לסרב להצעה לשלוח כתב מטעמם לטקסס על חשבון נובל-אנרג'י. ב"גלובס", למשל העדיפו להימנע מכך. עורכת "גלובס" נעמה סיקולר מסרה כי הסירוב נעשה "בהתאם לכללי האתיקה ב'גלובס', ובין היתר כיוון שלהבנתנו האסדה ממילא תגיע בקרוב לישראל".

גם בחדשות ערוץ עשר העדיפו שלא לשלוח כתב מטעמם. מנכ"ל חברת החדשות של הערוץ, גולן יוכפז, מסר ל"עין השביעית" כי הסירוב להצעת נובל-אנרג'י נבע "מטעמים אתיים". גם בחברת החדשות לא שלחו כתב לטקסס, אך בתשובה לפניית "העין השביעית" סירבו להתייחס לשאלה האם קיבלו הזמנה להצטרף למשלחת.

מחברת נובל-אנרג'י נמסרו הדברים הבאים: "פרויקט לווייתן הוא פרויקט האנרגיה והתשתיות הגדול ביותר של מדינת ישראל. לקראת ההשקה של אסדת לווייתן והבאתה ארצה, כש-60% מפרויקט לווייתן כבר הושלם, ומאחר והמדובר בפרויקט בעל חשיבות לאומית שיבטיח ביטחון אנרגטי למדינת ישראל, ולאור חשיבותו הלאומית, האנרגטית, ותרומתו המשמעותית לאיכות הסביבה, משלחת של עיתונאים הגיעה לסייר במספנות שבהן הולכת ומושלמת בניית האסדה. הפרויקט שם את ישראל על המפה העולמית כספק גז טבעי למדינות האזור ויבטיח את הביטחון האנרגטי לדורות הבאים".