גורמים בלתי ידועים מפעילים רשת של חשבונות מזויפים בטוויטר ומקדמים באמצעותם מסרים פוליטיים מהצד הימני של המפה – כך טוען הבלוגר ואיש ההייטק נעם רותם. בפוסט שפורסם היום (5.8) בבלוג "לפני האיתחול" מתאר רותם כיצד איתר את רשת הבוטים, ואילו מסרים ודעות מופצים באמצעותה. לדבריו, חרף האוריינטציה הפוליטית המובהקת של החשבונות שמרכיבים את הרשת, בשלב זה טרם הצליח לגלות מי מפעיל אותה.

"הצייצנים שחלק מציוציהם נשלחים דרך הפלטפורמה הזו עוקבים כולם זה אחרי זה, מפברטים (עושים לייק, לצעירים מביניכם) ומרטווטים זה את ציוציו של זה", כותב רותם. מלבד הקשרים ההדדיים שהחשבונות מקיימים זה עם זה, נראה שהם מופעלים על-ידי כתובת מייל אחת ועל-ידי פלטפורמה זהה לניהול נוכחות ברשתות החברתיות.

לדברי רותם, קשת התכנים שבהם עוסקים הבוטים רחבה למדי, אך הרוב המוחלט של התוכן הפוליטי נוטה לימין. "למען ההגינות אציין שהבוטים לא מצטטים רק אנשי ימין מובהקים", הוא מוסיף, "אבל למיטב מציאתי כן מהדהדים רק מסרים שנוחים לימין. חשבונות אחרים מהללים את ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו, ושמים את תמונתו כתמונת הרקע שלהם".

באחד הציוצים המובאים בפוסט, משתמש בשם "אילן דוד" מכנה את נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, "משיח" – ומצטט סקר שלפיו "מעל 90 אחוזים מהיהודים האורתודוקסים" מרוצים מאוד מתפקודו. "עוד מהדהדים החשבונות תקיפה על רקע גזעני, ואת הטענה (שנשמעת גם מדפי מסרים 'רשמיים' יותר) שלפיה 'השמאל' מממן את המחאות השונות סטייל הפרוטוקולים של זקני ציון", כותב רותם.

לדברי רותם, רוב החשבונות המזויפים מוצגים כחשבונות של משתמשות ישראליות צעירות, ש"בין ציוץ פוליטי אחד למשנהו עוסקות בפרסום תמונות מנופי ארצנו וברכות שבת שלום מושקעות"

כמה מהחשבונות, הוא מוסיף, מעתיקים מלה במלה ציוצים של צייצנים אמיתיים המזוהים עם הימין, ומפרסמים אותם מחדש כאילו היו תובנות משל עצמם. במקרים אחרים, הם פשוט משתפים את הציוצים המקוריים. "אני לא יודע אם לאותם אנשי ימין יש קשר לרשת הזו, אבל המסרים שלהם זוכים להפצה על-ידיה", כותב רותם.

מעיון בכמה מהחשבונות המזויפים עולה כי בשבועות האחרונים – אולי בעקבות עדכוניו של רותם על ההתקדמות במאמצי חשיפת הרשת, ואולי מסיבה אחרת – כמה מהצייצנים הממוכנים מהדהדים גם מסרים מטעם פוליטיקאים ממפלגת העבודה, וגם דברי ביקורת על נתניהו והימין שמתפרסמים בכלי תקשורת ובחשבונות של פעילי שמאל.

בהקשר זה ראוי לציין את שיטת הפעולה של קמפיין התעמולה הסמויה שמיוחס לממשלת רוסיה בבחירות האחרונות לנשיאות ארצות-הברית. ממצאים שפורסמו בעיתונות האמריקאית מעלים כי הטרולים הרוסים לא הסתפקו בהפצת מסרים שסייעו לטראמפ, המועמד הרפובליקאי – אלא הידהדו גם פרסומים של פעילים מהשוליים השמאליים של המפלגה הדמוקרטית, במה שנראה כמו ניסיון לייצר חיכוכים בין הצדדים.

ראש הממשלה נתניהו בציוץ של המשתמשת "דניאל ליאור", 5.8.2018. לדברי נעם רותם, מדובר בחשבון מזויף (צילום מסך)

ראש הממשלה נתניהו בציוץ של המשתמשת "דניאל ליאור", 5.8.2018. לדברי נעם רותם, מדובר בחשבון מזויף (צילום מסך)

לדברי רותם, נושא אחר שמעסיק את מפעיל הבוטים הוא מונדיאל 2022 בקטאר – שסוחט מרשת הבוטים ביקורת חריפה ועקבית. לטענתו, באופן מפתיע התגלו ברשת הבוטים גם ציוצים שמתייחסים "באופן חיובי משהו" לאיראן, ורשתות אחרות – שאותן הוא עדיין מנתח – "פועלות גם הן באותו מרחב איראני-סעודי, ונראה שמושקעים בהן משאבים רציניים יותר מברשת הזו".

לטענת רותם, ברשת הבוטים התגלו גם ציוצים שמתייחסים "באופן חיובי משהו" לאיראן, ורשתות אחרות – שאותן הוא עדיין מנתח – "פועלות גם הן באותו מרחב איראני-סעודי"

בציוץ משל עצמו הוסיף רותם כי הוא הצליח לזהות עד כה "עשרות" חשבונות שבהם נעשה שימוש במסגרת הרשת שעליה דיווח, אם כי לא מן הנמנע שהרשת רחבה יותר. לדבריו, רוב החשבונות המזויפים מוצגים כחשבונות של משתמשות ישראליות צעירות, חלקן חיילות, ש"בין ציוץ פוליטי אחד למשנהו עוסקות בפרסום תמונות מנופי ארצנו וברכות שבת שלום מושקעות".

רותם מציין כי בתצלומי הפרופיל של חשבונות הטוויטר המזויפים שובצו תצלומים של דוגמניות וכוכבות רשת שלוקטו מרחבי האינטרנט. כמה מהחשבונות נחשפו בחודש יוני על-ידי המתכנת והבלוגר רן בר-זיק – ונראה שהם מופעלים על-ידי אותה מערכת.

"כאמור", מסכם רותם בפוסט שפרסם בבלוגו, "יש עוד כמה רשתות שנראה שאפשר לחשוף, אך הדבר דורש מאמץ והשקעה כספית שאני לא בטוח שיש לי את המשאבים לבצע כעת. אך אין ספק שהן שם, הן קיימות, צוברות קרדביליות לקראת היום שבו יופעלו בקנה מידה גדול יותר. מתי אמרנו מתוכננות הבחירות?".

* * *

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בציוץ של "אילן דוד" (צילום מסך)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בציוץ של "אילן דוד" (צילום מסך)