השר לשעבר משה יעלון, או מישהו מטעמו, מפעיל חשבונות מזויפים בטוויטר כדי לקדם את מועמדותו בבחירות הבאות לכנסת – כך טוען המתכנת והבלוגר רן בר-זיק. בפוסט שפרסם הבוקר (19.8) באתרו מסביר בר-זיק כיצד ניתח פרופילים חשודים והגיע למסקנה כי מדובר במשתמשים פיקטיביים. עיון בציוציהם מעלה כי המכנה המשותף שלהם הוא תמיכה ביעלון עד כדי הערצה והדהוד של ציוצים ופרסומים עיתונאיים שמחמיאים לפוליטיקאי.

אחד הפרסומים הללו הוא ראיון שהעניק יעלון לאמנון אברמוביץ' בתוכנית האחרונה של "אולפן שישי". הכותרת המרכזית שסיפק הראיון היא טענתו של יעלון כי שרה נתניהו התערבה בבחירת המזכיר הצבאי של ראש הממשלה. כמה מהחשבונות החשודים כמזויפים הפיצו את הקישור לראיון, והוסיפו תובנות משלהם.

"אוי זה כל-כך צפוי שראש הממשלה יבחר את המועמדים שלו לפי 'מי יהיה נאמן לי יותר' – ולא לפי כישורים, מקצועיות וכדומה. יש לי חברים בעוטף עזה שמתחננים שבוגי יחזור להיות שר ביטחון", צייצה משתמשת בשם "ורדה חורי". כשצייצנים אחרים העירו לה כי היא בעצם חשבון מזויף שמצייץ בשירותו של יעלון, טענה שמדובר בשקר – אך הפסיקה לצייץ אחרי שהציגו לה צילומי מסך שהעלו כי תמונת הפרופיל שלה היא דיוקן של סופרת מורמונית.

רן בר-זיק: "זו החובה של כל פוליטיקאי להבין בדיוק מה היועצים שלו ואנשים שהוא מעסיק עושים ברשתות החברתיות"

בפוסט שפרסם לפני כחודשיים הסביר בר-זיק כיצד לבדוק גם נתונים אחרים, טכניים במהותם, שעשויים לחשוף חשבונות טוויטר מזויפים: איתור חלק ממספר הטלפון וכתובת המייל שבאמצעותה נרשם החשבון, זיהוי התוכנה שבאמצעותה צויצו הציוצים ועוד.

הפרופילים הפרו-יעלוניים שנחשפו בפוסט העכשווי של בר-זיק גם משיבים לחשבונות חשודים אחרים, כמו למשל למשתמש בעל השם הגנרי "יוסי כהן", שצייץ כך: "עצוב ליראות את בוגי יעולון יורד כל-כך נמוך עד לביב השופכין של ההסתה השקרים והפייק ניוז נגד ראש הממשלה באורגיה תעמולתית עם האיש השנוא ושטוף השינאה הגדול ביותר בתקשורת נגד ראש הממשלה אמנון אברמוביץ" (השגיאות במקור).

הצייצן "צחי בן-ימין" השיב לו כך: "מטומטם. אני חושב שבוגי יודע קצת יותר טוב ממך מה היה ומה לא היה בחדרי החדרים של ישיבות הקבינט והמינויים. אחרי הכל בניגוד אליך הוא היה 40 שנה בצבא וקרוב לעשור פוליטיקאי". במקרה זה, תצלום הפרופיל של המשתמש הוא דיוקן של כדורגלן ממוצא טורקי.

בציוצים אחרים שלו תוקף "צחי בן-ימין" חשבונות אחרים שהם לטענתו פיקטיביים: "והנה עוד פרופיל פייק... כנראה מטעם הליכוד. כנראה ממש לא אוהבים את הנסיקה של בוגי", כתב באחד מהם.

ציוץ של המשתמש "עמית שלום". לפי הניתוח של בר-זיק, שלושת החיבובים שקיבל ניתנו מחשבונות מזויפים אחרים (צילום מסך)

ציוץ של המשתמש "עמית שלום". לפי הניתוח של בר-זיק, שלושת החיבובים שקיבל ניתנו מחשבונות מזויפים אחרים (צילום מסך)

צייצן אחר, "עמית שלום", חוזר על רוח המסרים של עמיתיו. "לבוגי יעלון יש הרבה ידע על מה שקרה ועל שיטות העבודה של רה"מ, בעיקר בהקשר הבטחוני, ולא אתפלא אילו יהיו עוד חשיפות מרעישות כאלה בהמשך", צייץ בנוגע לראיון ב"אולפן שישי". "בוגי אדם צנוע, בניגוד לפוליטיקאים אחרים לא מקבל מתנות, גלידות, שמפניות וסיגרים. בוגי כפוליטיקאי וכמנהיג הכי קרוב לעם. הרבה יותר מה'מנהיגות' הנוכחית שלנו", צייץ בהזדמנות אחרת. תצלום הפרופיל של משתמש זה הוא דיוקן של רב מארצות-הברית.

לדברי בר-זיק, יש לאסור על פוליטיקאים להפיץ תעמולה באמצעות פרופילים מזויפים. "זו החובה של כל פוליטיקאי להבין בדיוק מה היועצים שלו ואנשים שהוא מעסיק עושים ברשתות החברתיות", מסר ל"העין השביעית". "אני מצפה מכל פוליטיקאי, לא משנה מאיזה צד על הקשת הפוליטית, להשתמש באופן הגון ברשת – ולא חסרות דוגמאות לנבחרי ציבור שעושים שימוש מצוין ברשת גם בלי להפעיל פרופילים מזויפים וקמפיינים אפלוליים".

לשכת יעלון: "אין לו אפשרות לשלוט בפעולות עצמאיות"

לדברי בר-זיק, ייתכן שמפעיל החשבונות המזויפים הוא יועץ התקשורת אילן אוסטפלד, שעובד עם יעלון. ההשערה מבוססת על כך שמספר הטלפון שבאמצעותו נרשם אחד החשבונות מסתיים בספרות 98 – בדיוק כמו מספר הטלפון של אוסטפלד, שגם עוקב בטוויטר אחרי כמה מהחשבונות החשודים. "האם זה אומר באופן חד-משמעי שאילן אוסטפלד הוא האדם מאחורי רשת הבוטים או מודע אליה? לא. האם זה מעלה חשד כבד? בוודאי. אבל ללא מידע נוסף לא נוכל לדעת כמובן", כתב בפוסט.

אילן אוסטפלד: "אין כל התארגנות המופעלת על-ידי יעלון או אנשי צוותו ברשתות החברתיות! לא בתפעול וכמובן שלא בתשלום"

אוסטפלד, בשיחה עם "העין השביעית", הכחיש כל קשר להפעלה של חשבונות פיקטיביים, אך בחר שלא למסור התייחסות ישירה לדברים. משה יעלון עצמו לא השיב לפניית "העין השביעית".

לאחר פרסום הידיעה מסר אוסטפלד, בשם לשכת יעלון, את הדברים הבאים: "אין כל התארגנות המופעלת על-ידי יעלון או אנשי צוותו ברשתות החברתיות! לא בתפעול וכמובן שלא בתשלום. כשיעלון מחליט להתייחס לנושא כלשהו הוא עושה זאת בעצמו או באמצעות דוברו ובאופן רשמי, אם ברשתות החברתיות ואם בראיונות בתקשורת על בסיס שוטף. אין ליעלון אפשרות לשלוט בפעולות עצמאיות ברשת המיוחסות לתומכיו או עוקביו.

"השיח ברשתות חשוב ומשפיע על סדר היום וכמו פוליטיקאים רבים כיום, יעלון ניזוק הרבה יותר מאשר יוצא נשכר ממנו. הניסיון להטיל דופי ביעלון ככל שכוחו, פעילות השטח של אנשיו וחשיפתו מתחזקים וככל שהוא ביקורתי יותר כלפי גורמים פוליטיים מסוימים מעורר יוזמות עצמאיות של תומכיו, או אולי אף של מתנגדיו, הפועלים לכאורה בעדו במטרה להזיק לו – ניסיון זה לא יצלח. יעלון חווה מתקפות מאורגנות, ייתכן שאף חלקן ממומנות, ברשתות החברתיות מזה חודשים ארוכים מתקפות ארסיות ושקריות שמעולם לא דווח עליהן בתקשורת, וצריך לשאול למה".