בנק הפועלים פרסם השבוע את דו"חות שנת 2017, שמהם התברר כי נאלץ להפריש עוד מאות מיליוני שקלים בגין חקירת הרשויות בארצות-הברית. לפי החשד, עובדי הבנק סייעו ללקוחות לחמוק מתשלום מסים. בעבר כבר הפריש הבנק סכומי עתק מאותה הסיבה. אם לא די בכך, התברר כי ההפרשות הללו אינן סוף פסוק וצפויים הפסדים נוספים בגין הפרשה. שלושת עיתוני הכלכלה הגישו לקוראיהם את המידע על הדו"חות והנתונים הגלומים בהם, אם כי לא באותו האופן.

"גלובס", שבימים שבהם היה נתון תחת שליטתו של אליעזר פישמן נטה חסד למערכת הבנקאית, הבליט מאוד את ההפסדים בארצות-הברית. "דה-מרקר", שבשנים עברו נחשב לביקורתי ביותר כלפי הבנקים בכלל וכלפי בנק הפועלים בפרט, הצניע באופן יחסי את הממצאים המדאיגים. "כלכליסט", לעומת זאת, שמר על המסורת והמשיך להעניק לבנק הפועלים את השירות הטוב ביותר שהבנק יכול לבקש.

תמונת מצב זו דומה לתמונה שעלתה בחודש דצמבר האחרון, בהשוואה של סיקור דו"ח בנק ישראל על פרשת ההטרדה המינית בבנק. גם אז "כלכליסט" היה הנוח ביותר לבנק, לעומת "דה-מרקר" ובמיוחד לעומת "גלובס".

עם זאת, בדיקת הסיקור באתרי שלושת גופי התקשורת הכלכליים מעלה כי "דה-מרקר" היה הראשון שהבליט את ההשפעה של החקירה על דו"חות הבנק כבר בשעות הבוקר המוקדמות. "גלובס" הלך בעקבותיו רק בשעות הערב. באתר "כלכליסט", לעומת זאת, לא פורסמה ידיעה שכותרתה הדגישה את הפרשה וההפסדים, לא בבוקר ולא בערב.

שער "גלובס", 26.3.2018

במרכז שער "גלובס" שחולק שלשום למנויים פורסמה הכותרת "דו"חות בנק הפועלים חושפים: החקירה בארה"ב תעלה הרבה יותר מ-1.2 מיליארד שקל". בכותרת המשנה נכתב כי "ההפרשות עד כה מתייחסות רק לרכיב אחד מהקנס, עדיין לא גובש סופית היקף הלקוחות הרלבנטיים לחקירה, והרשויות בארה"ב הורו למנות בודק חיצוני לנותני הלקוחות".

שער מוסף "שוק ההון" של "גלובס", 26.3.2018

קוראי "גלובס" הופנו לקריאה נוספת במוסף "שוק ההון" של העיתון, שם שובצה הסוגיה בכותרת הראשית. "בנק הפועלים צפוי לסיים את החקירה בארה"ב עם קנס גבוה מזה ששילם לאומי", נכתב בה. "חקירת בנק הפועלים בארה"ב מסתבכת", נכתב בכותרת הגג.

באתר "גלובס", לעומת זאת, הפרסום הראשוני היה מוצנע. השורה הקצרה "דו"חות הרבעון הרביעי: בנק הפועלים הרוויח 2.66 מיליארד שקל" הופיעה בטור הכותרות שבראש דף הבית, ללא תצלום נלווה וללא אזכור של ההפסדים. רק בשעות הערב, עם הפצת העיתון המודפס, פורסמה באתר הידיעה ששמה את הדגש על הפרשה והשלכותיה על הפסדי הבנק. ידיעה זו פורסמה בכותרת הראשית של האתר.

אתר "גלובס", שעות הבוקר, 26.3.2018

אתר "גלובס", שעות הבוקר, 26.3.2018

אתר "גלובס", שעות הערב, 26.3.2018

אתר "גלובס", שעות הערב, 26.3.2018

בשער "דה-מרקר" המודפס, כמו בשער "גלובס", היתה התייחסות לדו"חות הבנקים, אם כי זו היתה מצומצמת בהרבה. בטור צד הופנו הקוראים לידיעה על העלייה ברווחי הבנקים, הפניה שכללה גם גרף ותצלומים של שני המנכ"לים בבנקים הגדולים, פועלים ולאומי. כותרת קטנה יותר, ללא תצלום, הפנתה לטור ביקורתי מאת העורך לשעבר סמי פרץ: "בבנק הפועלים לוקחים את הזמן, והבור בארה"ב מעמיק".

שער "דה-מרקר", 27.3.2018

ל"דה-מרקר" אין מוסף נפרד שעוסק בשוק ההון, אולם השער האחורי של העיתון משמש כמעין מבואה למדור הבורסה של העיתון. הכותרת הראשית בו לא הוקדשה לבור של בנק הפועלים, אלא לרווחים העצומים ("רווח נקי של 9 מיליארד שקל לחמשת הבנקים ב-2017"). קטע מטורו הביקורתי של העורך לשעבר פרץ הופיע בפינת העמוד, עם כותרת שלא הזכירה את השם המפורש "בנק הפועלים".

בכפולה שלפני השער האחורי של "דה-מרקר" התפרסם דיווח נרחב על הדו"חות הכספיים, כולל בוקסה שבה פורסם ראיון קצרצר שקיים מיכאל רוכוורגר עם מנכ"ל הבנק, אריק פינטו. הראיון נפתח בציטוט של פינטו שבו התייחס בין היתר לחקירה בארצות-הברית, ובהמשך הראיון הוסיף והתייחס לפרשה. הכותרת לראיון קראה "פינטו: הכסף שאני מקבל אינו שווה את תפקיד מנכ"ל הפועלים", והתצלום של פינטו שנלווה לראיון היה יכול להיות מחמיא יותר.

שער אחורי, "דה-מרקר", 27.3.2018

באתר "דה-מרקר", לעומת זאת, הדגישו באופן מיידי את המידע על חקירת המס מעבר לים. כבר בשעות הבוקר עלתה ידיעה עם הכותרת "חקירת המס בארה"ב גילחה יותר מחצי מיליארד שקל מרווחי בנק הפועלים ב-2017". הידיעה פורסמה תחילה במשבצת הצמודה לראשית באתר, ובתוך זמן קצר הפכה לכותרת הראשית, שם נותרה במשך למעלה משעה.

אתר "דה-מרקר", שעות הבוקר, 26.3.2018

אתר "דה-מרקר", שעות הבוקר, 26.3.2018

בשער "כלכליסט", למחרת בבוקר, הוקדשה תיבת צד קטנה לדיווח על דו"חות בנק הפועלים. הדגש לא היה על ההפסדים שהסבה הפרשה בארצות-הברית, אלא על "הזינוק בהיקף המשכנתאות" שחילק הבנק. בעמוד 6 של העיתון פורסמה ידיעה מאת רחלי בינדמן שאכן התרכזה בשוק המשכנתאות. בפסקת הפתיחה שלה אמנם הוזכרו ההפסדים שגבתה החקירה, אולם מיד לאחר מכן ננטש הנושא לטובת עיסוק בשוק המשכנתאות, עם משפטים כגון "הפועלים, בניהולו של אריק פינטו, מסתער שוב על השוק".

שער "כלכליסט", 27.3.2018

לצד הידיעה פורסם ראיון שערכה רעות שפיגלמן עם מנכ"ל הבנק, שנפתח במלים "מנכ"ל בנק הפועלים אריק פינטו מסכם את 2017 בלי להתייחס לחקירה בארה"ב". אכן, לאורך כל השיחה עם פינטו אין כל התייחסות לחקירה ולהפסדים שנגרמים כתוצאה ממנה. בעמוד המודפס, בין הידיעה לראיון, התפרסם תצלום מחמיא של פינטו.

כשהדו"חות של בנק הפועלים פורסמו ביום שני בבוקר, עלתה על כך ידיעה בדף הבית של "כלכליסט" תחת הכותרת "בנק הפועלים: הרווח הנקי עלה ב-1.2% ב-2017, התשואה השנתית – 7.5%". על ההפרשות בגין החקירה יכלו לקרוא רק מי שנכנסו לידיעה. בשונה משני האתרים הכלכליים האחרים, הידיעה של "כלכליסט" מעולם לא הגיעה לכותרת הראשית.

"כלכליסט", 26.3.2018

יצוין כי בנק הפועלים הודיע כבר בתחילת החודש כי ההפרשות בגין הפרשה האמריקאית צפויות לגדול. ב"דה-מרקר" פורסם אז דיווח מאת מיכאל רוכוורגר, שלפיו הקנס של בנק הפועלים צפוי להיות גדול יותר מזה שהוטל על בנק לאומי. הדיווח תפס טור צד בשער האחורי של העיתון ועמוד בפנים. ב"גלובס" דיווחו אז על הודעת הפועלים באמצעות כותרת בתחתית השער וידיעה בעמוד 10 בעיתון, כמו גם טור פרשנות ביקורתי מאת אלי ציפורי. בשער "כלכליסט" לא הופיעה באותה הזדמנות הפניה לידיעה על הודעת בנק הפועלים. זו לא הוזכרה אף בשער מדור "השוק" של העיתון מאותו היום.

עוד יצוין כי כמה ימים לאחר הודעת בנק הפועלים מתחילת החודש הוקדש חלק הארי של השער האחורי ב"דה-מרקר" לטור מאת רוכוורגר תחת הכותרת "שרי אריסון, ההפקרות מתחילה מבפנים". באריסון, בעלת השליטה בבנק, הוטחה בטור ביקורת קשה, בין היתר על רקע הפרשה בארצות-הברית.