בית-המשפט המחוזי מרכז עיכב את ההליכים בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת ידיעות אחרונות בע"מ. בלב הבקשה עומדת הטענה כי העיתון "ידיעות אחרונות" מטעה באופן שיטתי את הציבור, שכן אינו כלי תקשורת חופשי אלא כלי לשירות האינטרסים המסחריים של הבעלים והמו"ל ארנון (נוני) מוזס.

הבקשה, שהוגשה על-ידי נועם זיצמן באמצעות עורכי-הדין אלירם בקל ועודד גזית, באה לעולם בעקבות חשיפת הפרשה המכונה "תיק 2000". מתמלילים שפורסמו בחדשות ערוץ 2 התברר כי מוזס ניהל משא-ומתן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לשינוי היחס אליו בכלי התקשורת של קבוצת "ידיעות אחרונות" והטיית הסיקור לטובתו, וזאת בתמורה לפעולות של ראש הממשלה שיפגעו בתפוצתו של העיתון המתחרה "ישראל היום".

"מתמלילי השיחות עלה כי מוזס נכון היה להציע לנתניהו סיקור מוטה ובלתי ענייני בעיתון בתמורה לבלימת מתחרה עסקי של העיתון (העיתון 'ישראל היום') באופנים שונים", טען זיצמן בבקשתו. על סמך התמלילים, כמו גם על סמך שלל עדויות אחרות על המתרחש ב"ידיעות אחרונות", דרש זיצמן פיצוי בסך 200 מיליון שקל לרוכשי העיתון בשנים האחרונות.

ב"ידיעות אחרונות" טענו, באמצעות עורכי-הדין תמיר גליק ושירה בריק-חיימוביץ', כי אינם יכולים להשיב כלל לבקשה של זיצמן שכן המשטרה טרם סיימה לחקור את פרשת "תיק 2000". היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התערב בתיק והגיש באמצעות עורכי-הדין אורי קידר ושמרית סמג'ה בקשה לעיכוב ההליכים. לדבריו, אם תתברר הבקשה לתביעה ייצוגית, ההליך יפגע בחקירה הפלילית המתנהלת. זיצמן התנגד לבקשת היועץ המשפטי, אך השופט יחזקאל קינר החליט לקבלה.

השופט קינר כותב בהחלטתו כי אכן קיים "קשר הדוק" בין ההליך הפלילי שבמסגרתו נחקרת פרשת "תיק 2000" לבין ההליך האזרחי שבמסגרתו מבקש זיצמן ש"ידיעות אחרונות" יפצה את קוראיו בגין הונאה מקיפה ומתמשכת. אם ב"ידיעות אחרונות" יידרשו להגיב לבקשה של זיצמן, כתב השופט, מוזס "ייחשף גם לטענות ועדויות אחרות, הגם שהוא מנוע היום מלשוחח על נושאי החקירה". בכך, הסביר, ייפגע האינטרס הציבורי הרחב.

השופט קינר החליט, לפיכך, לעכב את ההליכים בתיק עד לקבלת הודעת היועץ המשפטי לממשלה על סיום החקירה בפרשת "תיק 2000" וההחלטה האם להעמיד לדין את מוזס. עוד הורה השופט ליועץ המשפטי לממשלה למסור לבית-המשפט עדכון בדבר התקדמות החקירה בתוך חצי שנה, ככל שעד אז לא תסתיים.

31297-01-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 466KB)