חברת קשת, זכיינית ערוץ 2, הציעה לרשות מקומית לשלם עבור כתבה שתשודר בתוכנית "חי בלילה" ותציג את "תנופת הבנייה" באותה רשות – כך טוען יועץ תקשורת שמשרדו נחשף להצעה. בפוסט שפורסם היום בקבוצת הפייסבוק PRguru ציין היועץ כי תמורת כתבה באורך ארבע דקות בתוכנית בהנחיית נדב בורנשטיין דרשו בחברת קשת 80 אלף שקל. לדבריו, בקשת הציעו לרשות המקומית לגייס חלק מהכסף מקבלנים בעלי אינטרס המקימים בשטחה מיזמי נדל"ן מסחריים.

בשיחה עם "העין השביעית" סיפר יועץ התקשורת, שביקש להישאר אנונימי, כי נציג של קשת פנה אתמול למשרדו ואמר לעמיתה שלו, שעובדת עם מועצת גני-תקווה, שניתן גם לרכוש חבילה מורחבת ב-200 אלף שקל. לדברי היועץ, לאחר שנאמר לנציג של קשת שמדובר בסכום גבוה מאוד, אמר הנציג כי כבר שוחח עם נציגים של שני יזמי נדל"ן ש"מוכנים לשלם קצת" כדי לאפשר למועצה לרכוש את התוכן ב"חי בלילה" – וכעת כל מה שנותר הוא שמשרד יחסי-הציבור יפנה אליהם ויקשור את הקצוות.

"הם רצו שאנחנו, יועצי התקשורת של מועצת גני-תקווה, נלך לקבלנים שבונים בגני-תקווה ונגייס מהם כסף כדי לשלם לקשת", מספר היועץ. "אני לא האמנתי למה שאני שומע, אז צפיתי אתמול ב'חי בלילה' כדי לראות במה מדובר – ואשכרה, אני רואה אייטם על תנופת בנייה במקומות אחרים. בלי גילוי נאות, בלי שום דבר".

יועץ התקשורת מתייחס לפינה קבועה בשם "חי בבית", העוסקת בנדל"ן. בתוכנית "חי בלילה" ששודרה אתמול קידמו בה המנחה בורנשטיין והכתבת עדי נגר מיזמי דיור לעשירים ביישובים קיסריה, רעננה, ארסוף וגליל ים, בצירוף הדמיות שהועברו להם מידי חברות הנדל"ן. אם גם כאן יושמה השיטה שחושף יועץ התקשורת, הרי שמה שמוצג ב"חי בלילה" כתוכן עיתונאי עצמאי הוא למעשה פרסומת סמויה. האם אכן מדובר בתוכן ממומן? בחברת קשת טרם השיבו לפניית "העין השביעית".

נדב בורנשטיין בתוכנית "חי בלילה" (צילום מסך)

נדב בורנשטיין בתוכנית "חי בלילה" (צילום מסך)

"חי בלילה" היא אחת הבימות הקבועות שבהן מוכרת חברת קשת כתבות לגורמים חיצוניים. בשנים האחרונות שודרו בה בין היתר אייטמים וראיונות שנרכשו על-ידי משרד התחבורה בראשות ישראל כץ (שבמסגרת שיתוף הפעולה גם קיבל ראיון בתוכנית), משרד החינוך בתקופה שבראשו עמד שי פירון, ועמותות שונות. רק לאחרונה שודרו בה כתבות שמומנו על-ידי המשרד לעניינים אסטרטגיים והסברה בראשות גלעד ארדן, שבהן נקראו הצופים להוריד אפליקציית תעמולה שתעזור להם להפיץ ברשתות החברתיות מסרי הסברה מטעם המדינה.

חרף גניבת הדעת הכרוכה בתעמולה הסמויה שמשודרת בקשת, הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו אינה אוסרת על הזכייניות למכור כתבות למשרדים ממשלתיים ועמותות. עם זאת, בקשת מוכרים תוכן גם לגופים שנאסר על הזכייניות לקיים עמם "שיתופי פעולה": ב-2014 נקנסה קשת ב-10,000 שקל בגין קידום המוצר "סקיני פסטה" של מכון אברהמסון ב"חי בלילה", וב-2013 היא נקנסה ב-8,000 שקל בגין שידור תוכן שיווקי של קוקה-קולה בתוכנית בשתי הזדמנויות שונות. כפי שניתן להיווכח, גובה הקנסות אינו מתקרב לסכומים שבהם נמכר התוכן, ועל כן אין בהם כדי להרתיע.

"יובהר כי בשום שלב לא הוצע מטעם מערכת 'חי בלילה' אייטם בתכנית בתשלום", מתעקשים להגיב בקשת, למרות הראיות הברורות. "מדובר בשיחה בין נציג מטעם מחלקת השיווק ודוברת גני-תקווה, שבמסגרתה הציע הנציג חבילת פרסום בלבד, בדיגיטל או במסך. התשלום הוא עבור פרסום דיגיטלי או מסכי (באמצעות פרסומות) לתכנים המשודרים בכל מקרה ולא בתשלום".