התוכן השיווקי או היחצני בכתבות בריאות למיניהן אינו דבר חדש, אבל נדמה שאין תחתית לשפל ולאבסורד שאליו אפשר להגיע כדי לשכנע את ההמון בשם הממון שמוצרים מזיקים דווקא מועילים לבריאות שלנו. אות הקלון מגיע הפעם לכתבה "10 יתרונות בריאותיים מפתיעים של ויסקי" מאת אילנה קלמן, שהתפרסמה באתר בשם "בא-במייל" ויכולה לגרום לקהל הרחב לחשוב שהנה התגלתה פנצאה, תרופת הפלא המיתולוגית שתרפא כל מחלה.

אחרי פתיח מתפייט שלוקח אותנו למערב הפרוע ולסרטי פילם נואר, מציינת הכותבת ש"מדובר בתוספת חיונית מאוד לבריאותכם, כל עוד היא נצרכת במתינות כמובן". בואו נעקוב אחרי כמה מה"יתרונות" שהיא מציינת.

"למשקה הזהוב יש מספר סגולות רפואיות לא מבוטלות" ממשיכה קלמן ומפרטת:

"הוויסקי דל בשומן רווי, כולסטרול ונתרן". להגיד שבוויסקי אין שומן, כולסטרול ונתרן זה כמו להגיד שבפטרוזיליה אין שומן, כולסטרול ונתרן, שבמים אין קפאין ושבקולה אין שומן טרנס. הבנתם את העניין, מדובר ברכיבים שמעולם לא היו במוצר, ואם רוצים לצמצם את השומן, הכולסטרול והמלח בתזונה כדאי פשוט לבסס אותה על מזונות מן הצומח.

"משפר את בריאות הלב". קלמן מתארת מחקר שהתפרסם בכתב העת הרפואי EJCN, שלפיו שתייה לא מופרזת של ויסקי משפרת את בריאות הלב. כשנכנסים לקישור מגלים שהמחקר ממומן, בין היתר, על-ידי "מכון המחקר הסקוטי לוויסקי". לא משהו שאפשר לקחת ברצינות.

"מפחית את הסיכון לחלות בסרטן". אלכוהול מוכר על-ידי רשות מחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי כחומר מסרטן ודאי, והוא קשור במיוחד בהגברת הסיכון לסרטן השד. הסיכון גדול במיוחד אם האשה מתחילה לשתות אלכוהול בגיל ההתבגרות, בזמן שהשד עדיין מתפתח.

"10 יתרונות בריאותיים מפתיעים של ויסקי" (צילום מסך)

"10 יתרונות בריאותיים מפתיעים של ויסקי" (צילום מסך)

הנימוק שבו משתמשת קלמן הוא שוויסקי מכיל חומר בשם חומצה אלגית, שעל-פי מחקר שהתפרסם באוניברסיטת מונאש באוסטרליה מתפקדת כנוגד חימצון ומפחיתה סיכון לסרטן. חיפשתי את המחקר שאליו היה קישור בכתבה ומצאתי תקציר לא ברור באתר שמטרתו עידוד צריכת משקאות אלכוהוליים (אם כי במתינות כמובן).

כשבדקתי בפאבמד, מאגר מידע ענק של מחקרים רפואיים, לא מצאתי מחקר כזה. בכל מקרה, גם אם נניח שחומצה אלגית היא פלא, אפשר למצוא אותה במגוון פירות וירקות כמו רימון, תותים, ענבים, אגוזי מלך ועוד. אה, אבל למזונות האלה אין תקציבי פרסום. בעיה.

"מפחית את הסיכון ללקות בשבץ ובהתקפי לב". אין שום הוכחה מדעית לכך שוויסקי "תורם לדילול הדם ומונע הצטברות כולסטרול בעורקים". יש מחקרים רבים על תועלות של יין אדום, שנובעות כנראה יותר מתכולת נוגדי החימצון שביין מאשר מהאלכוהול שבו.

"מפחית את הסיכון ללקות באלצהיימר". קלמן מצטטת מחקר שנערך בשנת 2003 בלי לתת רפרנס או קישור, ומנמקת ששוב החומצה האלגית עושה את הפלא: לא רק שהיא מפחיתה סיכון לסרטן, היא גם מעכבת את הזדקנות תאי המוח. זה מאוד מעניין כשזוכרים שצריכת אלכוהול דווקא פוגעת בתאי המוח.

בשורה התחתונה: אם אתם נתקלים בכתבה שהמסר שלה נראה לכם חשוד, קרוב לוודאי שהוא אכן כזה

"משחרר מתחים ולחצים נפשיים". לחוץ לכם בחיים? עזבו אתכם מתמיכה של חברים וקרובים, לא צריך טיפול פסיכולוגי, טכניקות מיינדפולנס, מדיטציה או אפילו הורדת העומס. פשוט שתו ויסקי! צריכה שלו, לפי קלמן, היא "חיונית להרפיה מהעצבים שתוקפים את כולנו מדי פעם". לרגע חשבתי שנשאבתי במנהרת הזמן לפרסומת משנות החמישים. כן, ידוע ששתייה של אלכוהול יכולה ליצור תחושה של רוגע. זה לא קשור לסוג המשקה האלכוהולי, אלא לכך שאלכוהול הוא סם שמדכא את מערכת העצבים המרכזית (כלומר, את המוח) ושריכוז האלכוהול בוויסקי הוא 40% לעומת, למשל, כ-13% ביין אדום.

"מסייע לטיפול בסוכרת". "הוויסקי דל מאוד בסוכרים ובפחמימות ולכן מתאים לסובלים מסוכרת". שמישהו יגלה בבקשה לכותבת שאלכוהול הוא סוג של פחמימה, ושאלכוהול וסוכרת לא הולכים ביחד. לא רק כי מסוכן לצרוך תרופות ולשתות אלכוהול, אלא כיוון שאלכוהול יכול להוביל לצניחה מהירה של רמות הסוכר בדם, והוא מעלה רמות של טריגליצרידים בדם ומגביר סיכון לגאוט, שני מצבים שיכולים להתלוות לחולי סוכרת רבים.

אמנם מחקר שנערך בארץ על-ידי פרופ' איריס שי וצוותה מאוניברסיטת בן-גוריון מצא השפעה מיטיבה של כוס יין אדום אצל חולי סוכרת סוג 2 מאוזנים, אבל לא מדובר כאן בוויסקי, וגם כאן כנראה ההשפעה המיטיבה נזקפת לזכות נוגדי החמצון שביין.

בשורה התחתונה: אם אתם נתקלים בכתבה שהמסר שלה נראה לכם חשוד, קרוב לוודאי שהוא אכן כזה. אלכוהול הוא סם שיכול להיות מסוכן. ההשפעה ההרסנית שלו על עוברים הוכחה מעל לכל ספק, וגופי בריאות ברחבי העולם ממליצים להימנע מכל כמות שהיא של אלכוהול בהריון.

במפגש "הון-שלטון-עיתון" של הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא ו"העין השביעית" אמרה העיתונאית לינוי בר-גפן בהקשר של תוכן שיווקי ממומן בתוכניות בישול: "לו היה תוכן שיווקי טוב בציאניד, היו גם מסבירים לכם איך הציאניד מעוגן בתרבות הישראלית". ויסקי הוא לא ציאניד, אבל ברמה העקרונית הכתבה הזאת קרובה, קרובה מאוד.

טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית, מתמחה בתזונה בהריון ולאחר הלידה