זו השנה השלישית שפרס ביאנו לעידוד העיתונות החיפאית לא מוענק לעיתונאי, והחמישית שבה אינו מוענק לעיתונאי חיפאי. נראה גם שזו השנה האחרונה לעצם קיומו של הפרס. "פרס מארק ביאנו ניתן לעיתונאים אשר הטביעו את חותמם על העיתונות המקומית בכל הארץ", נכתב בתקנון הפרס, שנוסד לזכרו של כתב החדשות המקומיות של הוט שנרצח בפיגוע במסעדת מקסים בחיפה באוקטובר 2003. כעת, 13 שנים אחר-כך, נראה שמת הפרס להנצחת שמו.

בן 29 היה מארק ביאנו במותו. הוא הותיר את ההורים פלורנס ואדריאן ואחות, והובא למנוחות בחלקת הגיבורים בבית-העלמין שדה-יהושע בחיפה, שם נטמן לצד רעייתו נעמי, שגם היא נרצחה בפיגוע. בני הזוג שיצאו לסעוד נרצחו זה לצד זו. מנהליו בתחנה ניסו לשווא לאתר אותו כדי שידווח על הפיגוע. אחר-כך התברר כי הוא בין הקורבנות.

כאמור, פרס ביאנו נועד לעיתונאים שהצטיינו בעבודתם והטביעו את חותמם על העיתונות המקומית בארץ, בעלי הישגים בולטים בתחום התחקיר העיתונאי, אך מזה שנים שאינו משרת את מטרתו המוצהרת. אחד מיוזמי הפרס היה שמוליק שם-טוב, לשעבר מנכ"ל חברת JCS, שהפיקה את החדשות המקומיות עבור הוט. פרופ' גבי וימן מאוניברסיטת חיפה, שביאנו היה עוזר ההוראה שלו, עמד בראש ועדת הפרס. מאוחר יותר היה זה השופט בדימוס חנוך אריאל.

ביאנו נולד בבוקרשט. כשהיה בן חמישה חודשים עלתה המשפחה לישראל והתיישבה בחיפה. הוא גדל בעיר והתחנך בבית-הספר היסודי דוד ילין ובתיכון עירוני ה'. אחרי שירות צבאי בחיל האוויר למד באוניברסיטת חיפה וסיים תואר ראשון בתקשורת. ביאנו החל לעבוד ככתב בתחנת הטלוויזיה בכבלים המקומית בחיפה, בתוכנית "חדשות היום", וכיסה עניינים עירוניים וענייני איכות הסביבה. במקביל החל בלימודי תואר שני בתקשורת באוניברסיטה.

סכום הפרס עמד בעבר על 30 אלף שקל. בשנתיים האחרונות ניתן הפרס לסטודנטים מצטיינים בחוג לתקשורת של אוניברסיטת חיפה. סכום הפרס הופחת ל-10,000 שקל, שבהם התחלקו שלושה זוכים. השנה, בהחלטת ראש העירייה יונה יהב, הוענק הסכום הכולל לשבעה שחקני התיאטרון העירוני. אם יחלקו אותו ביניהם יקבל כל אחד כ-1,430 שקל. ועדת פרס – אין.

הענקת הפרס החלה ב-2004, שנה לאחר הפיגוע, ולאורך השנים לא היתה נקייה ממחלוקות. בתחילה ניתן הפרס לאנשי תקשורת מקומית, כנדרש מעצם ייעודו, אך ב-2013 סערו הרוחות בקרב עיתונאי חיפה. אלה, בראשותם של בועז כהן מ"כלבו" ויו"ר תא עיתונאי חיפה דאז והיום הכתב לעניני צבא של הערוץ הראשון, אלירן טל, מחו כאשר עיריית חיפה הכריזה כי הפרס יוענק למו"ל "כלכליסט" מקבוצת "ידיעות אחרונות", יואל אסתרון. יהב נפגש עם העיתונאים והציע להם להגיש לו תקנון פרס חדש והצעה להרכב ועדת פרס, אך מאז – מבחינתם של העיתונאים – המצב אך הורע. במשך שנתיים הפרס ניתן לסטודנטים, והשנה – לשחקני תיאטרון.

מימין: מו"ל "כלכליסט" יואל אסתרון, ראש עיריית חיפה יונה יהב, הסגנית חדווה אלמוג, הדובר עידו מינקובסקי ופרופ' גבי וימן, טקס הענקת פרס ביאנו, 17.12.13 (צילום: עיריית חיפה)

מימין: מו"ל "כלכליסט" יואל אסתרון, ראש עיריית חיפה יונה יהב, הסגנית חדווה אלמוג, הדובר עידו מינקובסקי ופרופ' גבי וימן, טקס הענקת פרס ביאנו, 17.12.13 (צילום: עיריית חיפה)

יו"ר רשות השידור דאז, החיפאי אמיר גילת, שהיה מרצה של ביאנו באוניברסיטה, אמר אז כי "הפרס על שמו ראוי שיינתן לעיתונאי שפועל בזירה החיפאית – הארצית או המקומית – ומתמודד עם האתגר והקשיים של הפעילות בעיר הכרמל, הרחוקה כל-כך מהסצנה התקשורתית הארצית". הוא סבור כך גם היום.

המחלוקת פרצה כבר ב-2012. העיתונאים המקומיים נשכו אז שפתיים כאשר הוענק הפרס למנחם הורוביץ, שאמנם בעברו סיקר את הצפון, אך אותו זמן כבר התגורר במרכז ועסק בצרכנות, ולא בנושאים מקומיים. בשבוע שעבר נעדרו ההורים מהטקס בו הוענק הפרס לקבוצת "החיפאית" של תיאטרון חיפה. עיריית חיפה הצניעה את האירוע, וכנראה שלא בכדי.

למעשה, המשפחה ביקשה לא להעניק את הפרס כלל. "אני לא רוצה לדבר על זה", נחרצת האם, פלורנס ביאנו, כשהיא נשאלת על ההחלטה להעניק את הפרס על שם בנה לקבוצת תיאטרון ולא לעיתונאי. האב, אדריאן ביאנו, אומר כי ההחלטה לא היתה של המשפחה. איך זה קרה? "תשאל בעירייה", הוא אומר. בעירייה החליטו שלא להתייחס לידיעה. שלא לציטוט אישר גורם בעירייה את הדברים. בעירייה החליטו כי יותר לא יוענק הפרס.

"זה מאוד יעציב אותי", אומר פרופ' גבי וימן, המנסה בימים אלה להעביר את רוע הגזירה, "אני חושב שצריך לערער קצת על ההחלטה הזו". וימן אומר כי פנה כבר לעירייה ברעיון משלו במטרה להפיח חיים מחודשים בפרס שהלך לעולמו.

"מאוד עצוב", אומר גם יו"ר תא עיתונאי חיפה, כתב קול-ישראל דורון שפר, "זאת, גם כי מדובר בפרס לזכרו של עיתונאי חשוב ומוערך, וגם כי מדובר בפרס לעידוד מצוינות בתקשורת". הוא הוסיף: "זה לא מפתיע, כי עירייה לא אמורה להעניק פרס לעיתונאים המסקרים אותה מבלי לשתף פעולה עם גוף מקצועי". שפר אמר כי הוא "קורא לעירייה לחדש את מסורת הענקת הפרס יחד עם תא עיתונאי חיפה, ולהעניק אותו באירוע המרכזי השנתי של התקשורת בחיפה והצפון – 'כנס מחוץ לבועה'".

יואב איתיאל הוא כתב רדיו חיפה