צחי כהן, עיתונאי "ידיעות אחרונות" לשעבר שפוטר מהעיתון אחרי שפרסם ראיון עם "סטנדאפיסטית בדואית" שהתגלתה כקומיקאית היהודייה גילה צימרמן, עלה בשבוע שעבר לדוכן העדים בבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו. כהן תובע מיליון שקל מצימרמן וממושיק טימור. באמצעות עורכי-הדין אורון שורץ ויוגב נרקיס הוא טוען כי השניים הונו אותו, גרמו לו לפרסם כתבה שקרית והביאו בכך לפיטוריו מהעיתון. צימרמן וטימור טוענים כי האחריות לכישלון המקצועי מוטלת כולה על כתפיו של כהן.

במהלך חקירתו נשאל כהן על-ידי עו"ד מנחם דר, בא-כוחה של צימרמן, על אודות כתבה על "הסטנדאפיסטית הבדואית" שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" עוד לפני פרסום הכתבה שלו עצמו. בכתבה, שעליה חתומה סמדר שיר, נכתב כי לקראת סוף הופעתה של "הסטנדאפיסטית הבדואית" מתגלה סוד. על-פי פרוטוקול הדיון, כהן העיד כי קרא את הכתבה של שיר טרם יצר קשר ראשוני עם צימרמן, אך לא יצר קשר עם שיר כדי להבין מהו אותו סוד, ואף לא שאל את הסטנדאפיסטית שריאיין מהו אותו סוד.

"חשבתי שהסוד קשור בהפיכתה [של הסטנדאפיסטית 'פאטמה'] לכוכבת ולאשה עצמאית, הדרך שבה גברה על האוליגרכיה הגברית בחברה שלה", העיד כהן. "[...] לא חשבתי לשאול מהו הסוד, התנהלה בינינו לדעתי שיחה גלוית לב, שבה נחשפו כל הסודות הרלבנטיים".

לפי העדות של כהן, היתה זו למעשה הכתבה שפרסמה שיר אשר הביאה לראיון עם "פאטמה". לדבריו, סגן עורך מוסף "7 ימים" דאז נועם עינב קרא את הכתבה שפרסמה שיר ו"חשב שזה יהיה רעיון טוב להרחיב בנושא". כהן הוסיף בהמשך עדותו כי הכתבה שהוא הכין על "פאטמה" "עוררה שביעות רצון רבה בקרב שני עורכי המשנה שערכו אותה", וכי ההשלמות שהתבקש לעשות לא נגעו לסמדר שיר או לסוד כלשהו. "אני חייב לציין שהיות ש'פאטמה' הציגה בפני פיזית אשה שהיא קראה לה גילה צימרמן", הוסיף כהן. "[...] לא העליתי על דעתי שיש סוד שקשור לזהות הכפולה של פאטמה".

כשנשאל כהן האם לא חשב ש"פאטמה" מתבדחת כשאמרה לו שלמרות שיש לה 17 ילדים היא נראית צעירה משום שהיא מורחת על פניה שמן זית עם זעתר, השיב: "זה התקבל על דעתי"

חלק נכבד מחקירתו של כהן הוקדש לפירוט מעשיו במהלך הכנת הכתבה. עו"ד דר שאל אותו אם בדק האם בכלל ישנו כפר בגליל בשם "יוסיף", שבו טענה "פאטמה" כי היא מתגוררת. כהן השיב כי לא בדק זאת. הוא עצמו, כך הסביר, לא נסע לכפר יוסיף כדי לפגוש את "פאטמה" משום שזו אמרה לו שנוכחותו שם תעורר מהומה. כשנשאל מדוע לא הגיע לכפר ללא תיאום איתה, השיב כי לו היה חוקר פרטי אולי היה מגיע לכפר, אולם כעיתונאי שהכין כתבה על סטנדאפיסטית לא היתה לו סיבה לעשות זאת.

כשנשאל האם התקשר לצייר המנוח מנשה קדישמן כדי לאמת את הסיפור שלפיו כביכול העניק מציוריו ל"פאטמה" ולטימור, השיב כהן בשלילה, והוסיף כי הביא את עדותו של מושיק טימור בעניין בלבד. "האמנתי לדבריו של עיתונאי ותיק ממני", הדגיש. כשנשאל האם לא חשב ש"פאטמה" מתבדחת כשאמרה לו שלמרות שיש לה 17 ילדים היא נראית צעירה משום שהיא מורחת על פניה שמן זית עם זעתר, השיב: "זה התקבל על דעתי". כשנשאל האם שמע אי פעם לפני כן על מישהו שמורח זעתר על פניו השיב: "אינני מומחה לקוסמטיקה".

לגופו של עניין כהן המשיך להצהיר כי מבחינתו הוא פעל באופן סביר, כעיתונאי מקצועי, וכי האחריות לפיטוריו היא של צימרמן וטימור שטמנו לו פח. "עשיתי כל מה שעיתונאי סביר המוגדר ככתב מגזין היה אמור לעשות במקרה של כתבה מהסוג הזה", אמר כהן. "לא הייתי משנה דבר מהתנהלותי". בהמשך העיר: "האצבע שאני מפנה היא כלפי שני הנוכלים שהפילו אותי".

כהן: מנהלת משאבי האנוש של "ידיעות אחרונות" הבטיחה לי שאוכל לחזור לכתוב באתר ynet כשהרוחות יירגעו, אך אף אחד לא התקשר

לדבריו, כל הבדיקות שעשה במסגרת הכנת הכתבה היו מספקות, אף שהן לא גרמו לו להיווכח שלא מדובר באמת בסטנדאפיסטית בדואית. כהן אמר שבדק בגוגל על פועלה של "פאטמה" לפני הראיון, והגיע לאתר שלה ולעמוד הפייסבוק שלה. עם זאת, לא העמיק לחקור ולא מצא מכתבי תודה שמתפרסמים באתר שלה אשר מהם עולה כי "פאטמה" היא למעשה צימרמן. "גלשתי בצורה מספקת והגיבוי שנתן לי סגן העורך לצאת לדרך עם הכתבה אישר את זה", אמר כהן. "[...] יש גבול לכמה שעיתונאי יכול להשקיע ולתחקר רקע של כתבה קלילה, כתבת צבע. [...] יש גבול לחשדנות".

אף שלדבריו פוטר שלא בצדק מ"ידיעות אחרונות", כהן הסביר מדוע בחר שלא להתעמת עם העיתון בבית-הדין לעבודה. "לאחר ש'ידיעות אחרונות' נהגו בי בצורה לא הוגנת", אמר, "איבדתי את מקור פרנסתי ואת הכבוד שרחשו לי בעיתון, החלטתי שאין מקומי לחזור לעבוד במקום שהקיא אותי ממנו. [...] החלטתי שאין זה מכבודי להילחם במקום העבודה שפגע בי". לדבריו, עם פיטוריו מ"ידיעות אחרונות" הבטיחה לו חנה שחם, שהיתה מנהלת משאבי האנוש בעיתון, כי יוכל לחזור לכתוב באתר ynet כשהרוחות יירגעו. "חיכיתי שיתקשרו אלי", אמר כהן, והוסיף כי כעבור זמן מה הבין כי הבטחה זו היתה מן השפה ולחוץ.

26085-05-14