תוכנית מספר 48 של "קול העין", הפעם בהנחיית אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל, מוקדשת ליום השואה ולאופן שבו הוא מצוין בתקשורת הישראלית – וגם בזו הגרמנית. ד"ר אורן מאיירס מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה מספר על ממצאי מחקר רב-שנתי שערך יחד עם ד"ר אייל זנדברג ופרופ' מוטי נייגר מהמכללה האקדמית נתניה.

לדבריו, בשנים האחרונות נע התוכן התקשורתי של יום השואה מהעברת מידע על אירועי השואה עצמם לדיונים רפלקסיביים על אופן הזיכרון של השואה. ההחלטות על אופן ציון יום השואה נגזרות, מוסיף ד"ר מאיירס, מזהותם של מקבלי ההחלטות בתקשורת, שרובם יהודים, ציונים, ישראלים, מקבוצת גיל מסוימת. המבוגרים יותר מקרב העיתונאים הם דור שני לניצולי שואה, הוא אומר, אך "בדור הצעיר יותר יש אנשים שהחוויות המרכזיות של זכרון השואה עוצבו אצלם דרך צריכה של התקשורת. הזיכרון הוא כבר זיכרון של הזיכרון".

דורון ארזי, היסטוריון צבאי, סופר ועיתונאי בעיתונות הגרמנית והבריטית ומחבר הביוגרפיה "יצחק רבין – גיבור מלחמה ושלום", מספר על האופן שבו התקשורת הגרמנית מציינת את זיכרון השואה, ביום השואה הבינלאומי (27.1) וביום הזיכרון לאירועי ליל הבדולח (9.11).

"גרמניה וישראל קשורות בקשר בל יינתק משני צדיו של זיכרון השואה", אומר ארזי. התקשורת הגרמנית, לדבריו, מבוזרת מאוד ובעלת עיגון מקומי חזק ביותר ויש לכך השפעה משמעותית על האופן שבו היא מציינת ומשמרת את זכרון השואה. ארזי שם דגש על מקומו של מדור התרבות בעיתונות הגרמנית, בשיח התקשורתי על זכרון השואה בגרמניה.

הסוציולוג משה צוקרמן, פרופסור במכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות ע"ש כהן באוניברסיטת תל-אביב, מדבר על הביטוי התקשורתי שניתן למקום שתופסת השואה בחברה בישראל. לדבריו, בתכני הזיכרון התקשורתיים יש מקום להבחין בין המלאכה החשובה שנעשית לבין האילוצים שבהם פועלת התקשורת, שחייבת לשחזר מדי שנה את ייצור התכנים במה שכבר הפך לשגרה, וזאת באמצעים מוגבלים. "אתה שואל את עצמך באופן עקרוני האם בכלל אפשר לזכור אותו שבר ציביליזציוני באמצעים שהם בין היתר האמצעים של תוכניות ריאליטי ובידור", אומר פרופ' צוקרמן.

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".