מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 10, גולן יוכפז, טוען כי מפקד גלי-צה"ל ירון דקל דאג לסילוקו מהתחנה משום שחשש שהמשך עבודתו בתחנה יפגע בסמכותו העיתונאית. יוכפז מעלה טענה זו בתצהיר שהגיש בשבוע שעבר לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו, וזאת במסגרת תביעה שהגיש נגד גלי-צה"ל, שדווחה ב"וואלה" ברנז'ה.

יוכפז עבד בגלי-צה"ל מאז שנת 1996, ומאז 1998 שימש מגיש ועורך ראשי של יומן הבוקר בתחנה, "בוקר טוב ישראל". בשנת 2013, לאחר מינויו לתפקיד מנכ"ל חדשות ערוץ 10, עזב יוכפז את התחנה בנסיבות השנויות במחלוקת. לטענת יוכפז, הוא נדחק הצדה על-ידי דקל, שחזר בו מסיכומים קודמים והערים בפניו קשיים, במטרה לגרום לו להפסיק לשדר בגלי-צה"ל. לטענת התחנה, בשל "ניגוד עניינים אינהרנטי" שנוצר עם מינויו של יוכפז למנכ"ל חדשות ערוץ 10, הוא התפטר מעבודתו בגלי-צה"ל או לכל הפחות זנח אותה.

לאחר עזיבתו הגיש יוכפז, באמצעות עו"ד סיגל פעיל, תביעה נגד גלי-צה"ל, ודרש לקבל פיצוי בסך כ-1.3 מיליון שקל בגין הפרשי שכר, פיטורים שלא כדין ולשון הרע. לדבריו, הוא שוחח עם מפקד התחנה ירון דקל בטרם קיבל על עצמו את תפקיד מנכ"ל חדשות ערוץ 10, וזה הביע את הסכמתו לכך שימשיך להגיש בגלי-צה"ל את יומן הבוקר פעמיים בשבוע וישתתף מדי פעם בפרויקטים נוספים. לפי כתב התביעה, למרות הסיכום, לאחר המינוי גילה יוכפז כי הוא אינו משובץ לשתי משמרות בשבוע כפי שהובטח לו, ובהמשך אף נדרש על-ידי דקל להגיש לצה"ל בקשה לקבלת היתר עבודה פרטית. לאחר חילופי דברים בין הצדדים, חילופי מכתבים בין באי-כוחם ונסיון פשרה שלא צלח, הפסיק יוכפז לשדר בתחנה והגיש את תביעתו.

בגלי-צה"ל טוענים מנגד, באמצעות עו"ד איה דויטשר-קורנהאוזר, סגן בכיר א' וממונה (בפועל) בפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי), כי על-פי פקודות הצבא, יוכפז היה צריך להוציא אישור מתאים כדי שיוכל לעבוד בו בזמן ב"חדשות 10" ובגלי-צה"ל, אך סירב לעשות זאת. לגרסת גלי-צה"ל, מרכז תעסוקת אזרחים עובדי צה"ל בחן את שאלת העסקתו הכפולה של יוכפז והגיע למסקנה כי "מילוי שני התפקידים במקביל יוצר חשש לניגוד עניינים, בגינו לא יוכל התובע להמשיך בשניהם גם יחד, בכל מתכונת שהיא".

יוכפז: "מר דקל לא ראה בהמשך עבודתי בתחנה משום פגיעה אתית, אלא פגיעה בסמכותו כמפקד התחנה ובסמכותו העיתונאית על אנשי דסק החדשות"

בתצהיר עדות ראשית שהגיש יוכפז בשבוע שעבר, הוא מביא דוגמאות רבות לאזרחים שעבדו במקביל בגלי-צה"ל ובכלי תקשורת אחר, כולל יצחק טוניק, ממפקדי התחנה בעבר, שבתחילת שנות האלפיים עבד במקביל בגלי-צה"ל ובתפקיד מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 10. "רק בענייני החליטה הנתבעת שלא לאפשר לי לעשות כן", טוען יוכפז ובהמשך מוסיף: "הניסיון לטעון כאילו עולה חשש לניגוד עניינים כלשהו תמוה, בלשון המעטה, הן מבחינה עניינית והן על-פי המצב בפועל בגל"צ ובגופים אחרים בתקשורת הישראלית".

לפי יוכפז, "מר דקל לא ראה בהמשך עבודתי בתחנה משום פגיעה אתית, אלא פגיעה בסמכותו כמפקד התחנה ובסמכותו העיתונאית על אנשי דסק החדשות. מר דקל, באופן שיטתי למן יומו הראשון בתפקיד, נפטר בדרך זו או אחרת ממיטב הכוחות העיתונאיים המעולים בתחנה, שעיצבו אותה כתחנת החדשות המובילה בישראל, משום [ש]לא נחשבו בעיניו כ'אומרי הן', וחשש שבצלם תיפגע סמכותו הניהולית, המקצועית והעיתונאית – זהו שורש הדברים".

כבר בכתב התביעה טען יוכפז לשיקולים זרים שהביאו לסילוקו מהתחנה. בתגובה טענו בגלי-צה"ל בכתב ההגנה כי "התנהלותם של גורמי התחנה בעניינו, ובפרט מר דקל, אשר לא חדל מנסיונותיו לסייע לתובע להגשים את רצונו להמשיך לשדר בגל"צ [...] מלמדת כי ההפך הוא הנכון וכי התובע קיבל יחס חם, אוהד ומפרגן לאורך כל הדרך".

58698-03-14

ירון דקל וגולן יוכפז (צילומים: "העין השביעית" ו-Eitai10, רשיון cc 3.0)

ירון דקל וגולן יוכפז (צילומים: "העין השביעית" ו-Eitai10, רשיון cc 3.0)