קוראי "ידיעות אחרונות" שלקחו הבוקר לידיהם את מוסף הכלכלה של היומון ודאי הופתעו להיתקל בפרשן הכלכלי הוותיק והבכיר של העיתון, סבר פלוצקר, מציץ אליהם בחזרה מתצלום השער. לרגל "יום הילד הבינלאומי" נשלח פלוצקר לשוחח עם שישה תלמידי חטיבות ביניים מרשת אורט שהחליטו להשתתף בתוכנית לימודים על חינוך פיננסי.

לקוראים לא הוסבר כי הכתבה הנרחבת והחגיגית נולדה בחטא: גוף חיצוני שילם לעיתון כדי להבליט את קיומה של תוכנית הלימודים, שהיא יוזמה משותפת של רשת אורט ובנק הפועלים. לבנק הפועלים יש שיתוף פעולה מערכתי מתמשך עם העיתון.

לשיחה של פלוצקר עם התלמידים, שתוצריה נפרשו על פני כפולת העמודים הראשונה של "ממון" (וגם בווידיאו שעלה לאתר ynet), נלוו גם אותיות קטנות: "בסיוע 'לתפוס ת'כסף', תוכנית לימודים לחינוך פיננסי לחטיבות ביניים שפותחה במרכז למו"פ של אורט ובשיתוף בנק הפועלים". במלים אחרות, מדובר בפרק נוסף בשיתוף הפעולה הממומן של קבוצת התקשורת עם בנק הפועלים, שבמסגרתו מקבלת מערכת "ידיעות אחרונות" כסף כדי לפרסם כתבות המקדמות את מטרותיו השונות של הבנק הגדול.

בנק הפועלים שבשליטת המיליארדרית שרי אריסון הוא אחד הלקוחות הגדולים והעקביים ביותר של מחלקת הפרסום הסמוי בקבוצת "ידיעות אחרונות": מדי שנה מקיים הבנק שורה של "קמפיינים" שיווקיים-עיתונאיים עם כלי תקשורת שונים שבבעלות משפחת מוזס, באופן המטשטש את הגבול בין פרסומת לעיתונות.

שער "ממון", היום

שער "ממון", היום

המוסף שבו כותב פלוצקר, "ממון", הוא הפלטפורמה המרכזית של שיתופי הפעולה הללו: כתביו ועורכיו מפרסמים ידיעות חיוביות וממותגות על בנק הפועלים באופן קבוע, לצד טורים מאת מנהלי הבנק. אף שפלוצקר עצמו כבר היה משתתף פעיל בקמפיינים פרסומיים קודמים של הבנק ושל עיתונו, הבוקר, באופן בלתי מוסבר, הוא אינו חתום על תמליל השיחה שקיים עם תלמידי אורט.

באופן טבעי, פלוצקר עוסק בענייני בנק הפועלים גם בכובעו כפרשן ועיתונאי. רק לפני שבוע פירסם ב"ממון" ראיון שערך עם מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, והעניק לו בימה נרחבת להצגת מסריו של קמפיין פרסומי עכשווי ועתיר תקציבים שנועד לקדם את החטיבה הדיגיטלית של הבנק. פלוצקר הבהיר לקוראיו כי קינן הוא-הוא האיש אשר "דוחף בכל עוצמתו את הבנק לעבר העידן החדש", ובשולי הדברים ציין כי הוא נוהג לשלוח למרואייניו את ציטוטיהם לאחר הראיון, כדי שיוכלו לאשר את פרסומם בעיתון.

לפני כחצי שנה, בראיון שערך עם יו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי, מצא לנכון פלוצקר להבהיר לקוראיו כי מדובר בבנקאי "מקצועי", "מנוסה", "לא מתלהם", "לא מאיים", "לא מעורר מהומות", וכי "רצוי להקשיב בכובד ראש לדבריו". נאמן לעיקרון המוצהר שלו שלפיו "ראיון הוא שירות לקורא המאפשר לו להיחשף לדעותיו ולעמדותיו של המרואיין", נמנע פלוצקר מלהעיר לסרוסי על קביעה מופרכת במיוחד שהוציא מפיו, ולפיה "הבנקים בישראל חלשים פוליטית ולא מעזים להרים ראש ולהשמיע קול". מה טוב אם כך שיש מי שמשמיע את קולם במקומם.

רון ירון, עורך "ידיעות אחרונות", בחר שלא למסור תגובה לדברים.

* * *

"ממון", 19.11.15

"ממון", 19.11.15