כ-7,000 איש מכ-1,000 מערכות תקשורת בארץ ובעולם החזיקו או מחזיקים בסוגים שונים של תעודות עיתונאי מטעם לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית) נכון לסוף 2014. לע"מ מסרבת לבקשת חופש מידע של עמותת "הצלחה" למסור רשימה שמית של מחזיקי התעודות, בטענה לפגיעה בצנעת הפרט, ובנוגע לעיתונאים הזרים גם בטענה לסיכון שלומם ובטחונם. טענת צנעת הפרט הושמעה בתחילה גם בתשובה לבקשה דומה לפני חמש שנים, אולם אז החליטו לבסוף בלע"מ כי היא אינה בבחינת מניעה ומסרו את הרשימה המלאה, שמנתה כ-5,500 איש.

בשלהי מאי השנה פנתה עמותת "הצלחה" ללע"מ בבקשה לפי חוק חופש המידע לקבל את רשימת העיתונאים שמחזיקים בתעודת עיתונאי. "הסיבה להגשת הבקשה היא הגישה המסורתית של 'הצלחה' שמרשמים ציבוריים הנוגעים להענקת רשיונות וזכויות מטעם המדינה צריכים להיות פתוחים לעיון הציבור", מסביר היועץ המשפטי של "הצלחה" ויו"ר עמותת "העין השביעית" (המפעילה את אתר "העין השביעית"), עו"ד אלעד מן, "בין השאר כדי לבחון האם הקריטריונים שנקבעו להענקת האישורים והתעודות מיושמים ונאכפים באופן הולם ושוויוני ובהתאם לאמות המידה שנקבעו להענקתם".

פניות לפי חוק חופש המידע צריכות להיענות בתוך 30 יום, או 60 יום אם ראש הרשות העניק ארכה, והמידע צריך להיות מועבר בתוך 15 יום ממועד ההחלטה לקבל את הבקשה. אולם התשובה ניתנה רק ב-3.9.15, 95 יום אחרי הגשת הבקשה. הסיבה שסיפק הממונה הנוכחי, עו"ד ואפד קבלאן: חילופי ממונים על חופש המידע במשרד ראש הממשלה, שתחתיו פועלת הלשכה.

לגופו של עניין, לע"מ דחתה את הבקשה. "במצב הדברים הקיים, בקשתך הנוגעת לקבלת פרטי מחזיקי תעודות לע"מ מעוררת שאלות בהיבטי צנעת הפרט וכן מעוררת – ככל שמדובר בעיתונאים זרים – שאלות נוספות ובכללן שאלות הנוגעות לבטחונו או שלומו של אדם", כתב עו"ד קבלאן בתשובתו. הוא הסביר כי כדי למסור את פרטי מחזיקי התעודות, הלשכה תצטרך לפנות לכל אחד ואחד מהם ולבקש את התייחסותו, פנייה ש"כרוכה בהקצאת משאבים בלתי סבירה" ש"תוביל לשיבוש העבודה השוטפת עד כדי השבתתה".

הלשכה החליטה, לפיכך, להעביר רק את רשימת 1,059 המערכות העיתונאיות שעובדיהן קיבלו תעודות עיתונאי ופירוט של מספר התעודות שהלשכה הנפיקה להם. לפי הנתונים, בין תחילת 2013 לסוף 2014 הנפיקה הלשכה 4,358 תעודות לע"מ (שנקראו עד אמצע 2013 "תעודות עיתונאי", ומונפקות לתקופה של שנתיים לעיתונאים קבועים המועסקים בתקשורת חדשות), 3,265 מהן לישראלים ו-1,093 לזרים; 201 תעודות לע"מ זמניות (המונפקות לעיתונאים חדשים בעלי ותק של פחות משנה, לתקופה של עד שלושה חודשים), 125 לישראלים ו-76 לזרים; 40 אישורי לע"מ (המונפקים לעיתונאים במשרה חלקית, לתקופה של שנה), 30 לישראלים ו-10 לזרים; ו-2,389 תעודות מבקר (המונפקות לעיתונאים זרים המגיעים לארץ לתקופה קצובה, לתקופה של עד ארבעה חודשים).

בכוונת לע"מ לפתור את בעיית הסתרת המידע באופן חלקי בנוגע לתעודות עתידיות, כתב קבלאן: "הגורמים הרלבנטיים במשרד החליטו לפעול לתיקון טופסי הבקשה לקבלת תעודת לע"מ כך שבטופסי הבקשה המוגשים על-ידי מועסקים במקצועות התקשורת באמצעי התקשורת הישראליים יתווסף סעיף המבהיר כי לע"מ רשאית למסור מידע על מתן התעודה וסוג התעודה שניתנה ככל ש­תתבקש לעשות כן על-פי חוק חופש המידע, לרבות שם מקבל התעודה ושם המערכת שבה הוא מועסק". אולם קבלאן הוסיף: "יובהר כי הוראה כאמור לא תתווסף לטופסי הבקשה של זרים, לאור השיקולים הנוספים הרלבנטיים בעניינם, כאמור לעיל". כלומר, שמות העיתונאים הזרים ייוותרו סודיים גם בעתיד.

ב"הצלחה" לא מקבלים את הנימוקים לסירוב. במכתב לעו"ד קבלאן הזכיר עו"ד מן כי ב-2010 מסרה לע"מ ל"העין השביעית" רשימה שמית של כ-5,400 מחזיקי תעודות עיתונאי, בעקבות בקשה שהגיש האתר באמצעות התנועה לחופש המידע. "בנסיבות אלו", כתב עו"ד מן, "דומה כי טענות על צנעת הפרט (טענת פרטיות של צדדי ג' והצורך בפנייה אליהם) אין לה על מה להיסמך. עוד אבקש להפנות את תשומת לבך להנחיות משרד המשפטים באשר לגילוי תוכן יומני מנכ"לי משרדים ממשלתיים ונבחרי ציבור, שם נקבעו כללים הנוגעים לחשיפת מידע הנוגע לצדדי ג' גם בלא פנייה פרטנית אליהם. אבקש להזכירך כי מדובר במאגר ובמרשם רשמי שראוי שלציבור תהיה נגישות אליו ובקרה על הנמנים עליו".

מן לא הסכים גם עם הטענה הגורפת לסיכון שלומם ובטחונם של העיתונאים הזרים: "לא נומקה ופורטה טענה זו כראוי ולא נתמכה כנדרש. זאת ועוד – ניכר כי לא ניתן לגזור גזירה שווה בהיבט הבטחוני בקשר לעיתונאים זרים ממדינות שונות או מכלי תקשורת שונים, וגם לכך לא מצאתי התייחסות בתשובתך. על כן וככל שמרשתי תוכל לשקול להסיר את בקשתה לעניין עיתונאים זרים או חלקם, הנכם מתבקשים להוסיף ולנמק ולפרט את מהות הסיכון ואוכלוסיית היעד המדויקת שלו באבחנות המתבקשות ולתמוך זאת בחוות דעת מקצועית מתאימה של גורם בטחוני מוסמך".

קבלאן השיב למן כי התשובה סופית, ובעמותת "הצלחה" שוקלים להגיש עתירה מינהלית בנושא.

*     *     *

רשימת מערכות שקיבלו תעודה מלשכת העיתונות הממשלתית, 2015

להורדת הקובץ (XLS, 89KB)

רשימת מחזיקי תעודת עיתונאי מלשכת העיתונות הממשלתית, 2010

 

להורדת הקובץ (XLS, 370KB)