האם לשכת העיתונות הממשלתית העניקה תעודות עיתונאי לבלוגרים, כפי שמסר מנהלה, דני סימן, בראיון ל"עין השביעית"? מענה לבקשה לקבל את רשימת הבלוגרים מלע"מ, שהגיש אתר "העין השביעית" על-פי חוק חופש המידע ובסיוע התנועה לחופש המידע, הגיע אחרי גרירת רגליים שארכה חודשים בדמות רשימה שמית של 5,472 המחזיקים בתעודת עיתונאי, בלי שצוין מי מהם בלוגר, או כל פרט אחר שיאפשר זיהוי שכזה.

היוזמה לתת לבלוגרים תעודות עיתונאי נחשפה לראשונה בספטמבר 2009, אז השתתף ראש מטה ההסברה בלשכת ראש הממשלה, רון דרמר, בפאנל עם בלוגרים יהודים. "צריך לאתר כמה בלוגרים רציניים וטובים, ולהעניק להם תעודת עיתונאי", אמר דרמר לפי דיווח של nrgמעריב (17.9.09).

באפריל השנה, במסגרת עתירה של אתר חדשות הגולשים "יופוסט" (לשעבר "סקופ"), קיבל בג"ץ את טענת האתר כי התנאים של לע"מ להענקת תעודות עיתונאי מפלים, והורה ללע"מ להכניס בהם תיקונים ולהציג אותם לבית-המשפט. ראש לע"מ, דני סימן, התראיין על כך ל"עין השביעית" ובין השאר אמר שכבר נתן תעודות עיתונאי לבלוגרים: "לא אחד, אלא יותר, כמה וכמה אנשים. [...] יותר ישראלים מאשר זרים, כי באופן טבעי הזר צריך להוכיח. אם מישהו בא והוא קשור ל'ניו-יורק טיימס', אני לא בודק את מספר הכניסות [אחד התנאים להענקת תעודת עיתונאי]. גם בארץ, אני לא בודק את מספר הכניסות של וואלה או של אתרים שקשורים לגופים הממוסדים".

כשביקשנו מסימן את שמות הבלוגרים שקיבלו תעודת עיתונאי, הוא מסר כי התייעץ עם המחלקה המשפטית של לשכת העיתונות וסירב להעביר את השמות בנימוק של "צנעת הפרט". ב-26.4.10 הגשנו, בסיוע התנועה לחופש המידע, בקשה לקבל את השמות לפי חוק חופש המידע.

ב-23.5.10, ימים אחדים לפני תום תקופת 30 הימים שאחריה מחייב החוק להשיב על בקשה כזאת, ביקשה הלשכה ארכה של 30 יום נוספים, וב-13 ביוני נענינו בסירוב, בנימוק שבלע"מ לא יכולים להבחין מי ברשימותיהם הם בלוגרים, טיעון תמוה שסותר על פניו את דבריו של סימן שלפיהם תעודות הוענקו לבלוגרים. בלית ברירה ביקשנו את הרשימה המלאה של בעלי תעודות העיתונאי בחלוקה למערכות, במטרה לבצע בעצמנו את החיפוש ולאתר את הבלוגרים. חודשיים נוספים חלפו לפני שקיבלנו את הרשימה – 5,472 שמות, ללא שיוך מערכתי, כאמור.

אנו מפרסמים פה את הרשימה ומבקשים את עזרתכם, הקוראים. אם הינכם מזהים שמות של בלוגרים ברשימה, אנא דווחו לנו בדואר אלקטרוני או בתגובות בתחתית העמוד. במקביל, "העין השביעית" והתנועה לחופש המידע ממשיכים במהלכים להשגת רשימת הבלוגרים מלשכת העיתונות הממשלתית.

תגובות:
the7i@kenans.net

להורדה: רשימת בעלי תעודות עיתונאי בישראל

הרשימה בקובץ אקסל

הרשימה בקובץ txt