עודד בלילטי, צלם ישראלי העובד בשירות סוכנות הידיעות האמריקאית איי.פי, זכה השנה בפרס פוליצר לצילום. בכך היה לצלם הישראלי הראשון שזוכה בפרס. זהו פרס פוליצר ה־49 שמוענק לסוכנות, וה־30 בתחום הצילום.

פרס פוליצר נחשב לפרס היוקרתי ביותר בתחום העיתונות המודפסת בארצות־הברית, והוא ניתן גם על הישגים בתחומי הספרות והמוסיקה. הפרס נוסד ב־1917 מעזבונו של העיתונאי והמו"ל האמריקאי ממוצא הונגרי ג'וזף פוליצר, והוא ניתן על־ידי בית־הספר לעיתונות של אוניברסיטת קולומביה בניו־יורק, שגם הוא הוקם מכספי העיזבון. הפרס ניתן מדי שנה ב־21 קטגוריות, והוא כולל מענק של עשרת אלפים דולר. בלילטי זכה בפרס בקטגוריית "צילום חדשות מתפרצות", הניתן מ־1953 על "דוגמה ייחודית לדיווח מקומי על חדשות הרגע".

התצלום הזוכה

התצלום הזוכה

התצלום שזכה מנציח רגע בעימות בין שוטרים למתנחלים המתנגדים להריסת בתים ביישוב עמונה. בעימות האלים שהתחולל במקום נפצעו עשרות אנשים. התצלום עורר תגובות רבות וסותרות, והיו שטענו כי הוא מביע מסר אוהד למתנחלים. בראיונות שנערכו לאחר קבלת הפרס הביע בלילטי הערכה לאומץ שהפגינה הנערה שבתמונה, אולם הדגיש כי הוא אינו פרשן של המציאות: "אני מעדיף תמונה עם שני צדדים", אמר בראיון ל־Ynet.

בלילטי, בן 28, תושב ירושלים, החל לצלם בצורה מקצועית בעת שירותו בצה"ל בעיתון "במחנה". עם שחרורו החל לעבוד בסוכנות הצילום "זום 77", וב־2002 עבר לעבוד בסוכנות איי.פי.

זהו הפרס הבינלאומי העשירי שזוכים לו צילומיו של בלילטי. גם התמונה שזכתה בפוליצר כבר זכתה בעבר בתחרות בינלאומית. בלילטי היה מועמד השנה פעמיים בקטגוריה שזכה בה: כצלם יחיד וכחלק מצוות צלמי איי.פי בארץ שסיקרו את המלחמה בצפון. זכייתו בפרס היא הפעם הראשונה מאז 2001 שבה הזוכה בקטגוריה הוא צלם יחיד.

גיליון 68, יוני 2007