תקשורת הספורט התמרקה מעט בשבוע שעבר לקראת פתיחת עונת הכדורגל באנגליה. השעונים כוונו לשבת (8.8.15) בשעה 14:45, אז החל המשחק בין מנצ'סטר יונייטד לטוטנהם, ששודר בישראל בערוץ התשלום צ'רלטון.

מצד שני, היו רבים שלא צפו במשחק הזה. הם לא צפו גם בשאר משחקי המחזור הראשון. למעשה הם לא יצפו במשחקי העונה הנוכחית כולה, ובעצם לא צפו במשחקי הפרמיירליג במשך שנים. אלה האנשים שלא הצטרפו כמנויי החברה לעושק צופי הספורט צ'רלטון, בין אם אינם יכולים להרשות לעצמם הוצאה כספית של כ-50 שקל בחודש ובין אם מסיבות עקרוניות.

זה כ-15 שנה שהליגה האנגלית משודרת רק עבור מי שמשלם לצ'רלטון (הערוצים ספורט 1 וספורט 2). עבור רבים מבין צרכני הספורט, הליגה הזרה, שהיתה הפופולרית ביותר בישראל, פשוט נעלמה. את מנצ'סטר יונייטד, צ'לסי או ארסנל אפשר לראות פעם בשבועיים בליגת האלופות בערוץ הספורט, אבל המאבקים ביניהן בליגה, או קבוצות "רומנטיות" מהמעמד הנמוך – לסטר, אברטון, סנדרלנד או ניוקאסל – נותרו עבור רבים מחוץ לתחום.

ח"כים וצופים קראו בזמנו לביטול רוע הגזירה, ניסו לארגן חרם צרכנים, צעקו לא לשלם אגורה אחת ולהכות את צ'רלטון בכיס, אבל קולותיהם גוועו והתאיידו, וצ'רלטון המשיכה לדהור בדרך לבנק עם חיוך מקיר לקיר.

יפעת בן-חי-שגב (צילום: יוסי זמיר)

יפעת בן-חי-שגב, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין (צילום: יוסי זמיר)

למצב הדרקוני הזה אחראית המועצה לשידורי כבלים ולוויין, שאיפשרה לצ'רלטון לפעול במתכונת הנוכחית. ב-2006 דרש יו"ר המועצה דאז, יורם מוקדי, כי ערוצי התשלום יחויבו להעביר אירועים מרכזיים לערוץ הספורט הבסיסי. בצ'רלטון איימו לפנות לבית-המשפט וטענו כי לא יעלה על הדעת שהמועצה תתערב להם בעסקים. מוקדי היה נחרץ אף הוא כשהכריז כי יגן בכל מחיר על שידורי הבסיס, גם אם יגררו אותו לבתי-משפט. מכל הדיבורים הללו הליגה האנגלית המשיכה לשחק מחוץ למגרש החינמי.

כשהמועצה החליטה בהמשך כי צ'רלטון תעביר לערוץ חינמי משחק מרכזי אחד משלוש הליגות הגדולות שמשודרות אצלה (האנגלית, הגרמנית והאיטלקית), צ'רלטון בחרה בליגה האיטלקית, הפחות אטרקטיבית מבין השלוש.

הטלטלה שעבר לאחרונה שוק זכייניות השידורים בעקבות רכישת הליגה הספרדית על-ידי ערוץ one אמורה לגרום לרגולטור לבחון מחדש את מפרט השידורים של ערוץ הספורט, אבל זו גם הזדמנות לבחון את מצב השוק כולו ולהסדיר אותו שוב.

קודם כל, לאחר שערוץ הספורט הרוויח, או חסך, כמה מיליוני שקלים כתוצאה מהפסד הזכויות בספרד, מתבקש להחיל עליו שידור תכנים חדשים בערוץ החינמי. ערוץ הספורט, שהואשם פעמים רבות בהזלגת תכנים מערוץ הבסיס לערוץ התשלום, יחויב כעת לעשות את הדרך ההפוכה. צעד ראשון: המשחקים המרכזיים בגביע הטוטו, גביע המדינה והליגה הלאומית, המשודרים כיום למרבה הבושה בחמש לייב, יועברו לערוץ 5.

על צ'רלטון תוטל החובה להעביר את המשחק השני בחשיבותו מהליגה האנגלית לערוץ בסיס. קביעה זו תחול מיום תחילת החוזה הבא עם הנהלת הפרמיירליג (על-פי פרסומים, החוזה הנוכחי מסתיים בסוף העונה הנוכחית). אפשרות אחרת היא שצ'רלטון תחויב להפעיל ערוץ חינמי ולשדר בו משחקים מהזכויות שיש ברשותה, לרבות מאנגליה ומגרמניה.

אלי עזור (צילום: מרים אלסטר)

אלי עזור, הבעלים של צ'רלטון (צילום: מרים אלסטר)

בצ'רלטון יודעים שהסטטוס-קוו שלהם עם ערוץ הספורט, שלפיו אף אחד לא נוגע בזכויות של האחר, עלול כעת להסתיים. ערוץ הספורט, שאיבד הרבה מיוקרתו, עשוי להטיל את כל כובד משקלו על יעד ראוי, גם אם הוא בחזקת צ'רלטון. הליגה הגרמנית, למשל. נקודת הזמן הנוכחית, של טירוף מערכות, היא ההזדמנות של הרגולטור להתערב ולקבוע סדר חדש בתוכני ערוצי התשלומים המנופחים. יותר מדי זמן ליגות אירופיות בכירות, בפרט האנגלית, הפכו לעולם נעלם מעיני כלל הציבור. אוהדי הכדורגל הם קהל שבוי ומכור, הם משלמים די והותר על חבילת ערוצי הכבלים. די לנצל אותם בלי סוף.

הזמן הזה הוא גם הזדמנות עבור חובבי הספורט ליצור לחץ לשינוי המצב. אם אתם תומכים בכך – הפיצו ושתפו את הטור ברשת. אולי במועצה לשידורי כבלים ולוויין יפעלו הפעם באופן נחרץ כדי להחזיר את אנגליה לכלל ישראל.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il