המעבר הדרמטי של שידורי הליגה הספרדית מערוץ הספורט לערוץ one הוא שחר של יום חדש בשוק תקשורת הספורט המקומי. הפצצה הזו התבשלה בשבועות האחרונים מאחורי הקלעים והתפרסמה היום (14.7.15) ב"וואלה", בדיוק ביום שבו הורה אתר one לגולשים לפתוח את היומנים ולסמן לעצמם שהדרבי הגדול בין ברצלונה לריאל מדריד ייערך ב-8 בנובמבר 2015. ידיעה דומה שעלתה באתר ערוץ הספורט היתה כמו אפופה באווירת נכאים.

לפי גורמים בשוק התקשורת, מדובר במהלך אסטרטגי של נוני מוזס, בעל המניות הראשי ב-one, שראה איך קבוצת RGE, המחזיקה בערוץ הספורט, נכנסת לערוץ 10 והופכת לגורם משמעותי בשוק הטלוויזיה. מוזס, שלא יכול להרשות לעצמו להישאר מאחור, נאלץ להכניס את ידו הקפוצה בדרך כלל עמוק לכיס ולשלוף משם חבילת שטרות רצינית.

יש מי שאומד את הסכום ב-11 מיליון יורו לעונה, פי כמה מ-12 מיליון היורו ששילם ערוץ הספורט, לפי הערכות, עבור שלוש העונות האחרונות יחדיו, אך גם אם המספרים המדויקים שונים, המשמעות נותרת בעינה. ערוץ הספורט קיבל הזדמנות להשוות את ההצעה המאוד נדיבה של one, אבל בעליו החליטו לוותר בצער רב וביגון קודר. מבחינתם, אין אמנם מה שישווה לקלאסיקו הספרדי עם מסי ורונאלדו והפסקול הכמעט קבוע של נדב יעקבי ואלי אוחנה, אבל הם לא רצו להתאבד על העלאת מחיר כה דרמטית.

ייתכן שכעת בעלי RGE יפצו את עצמם על האובדן ברכישת המשחק המרכזי בליגת-העל עבור ערוץ 10 שבבעלותם מידי הספינה הרעועה של ערוץ 1, אבל המבחן הגדול יהיה בקיץ הבא, אז ייצאו משחקי ליגת-העל למכרז מחודש. ייתכן שהסטטוס-קוו בינם לבין צ'רלטון, ולפיו אף אחד לא לוקח לאחר את הזכויות הקיימות, יופר בעקבות המצב החדש. רק שידורי ליגת-העל הישראלית יחזירו את הצבע לפנים החיוורות מאוד של ערוץ הספורט.

אתר one חוגג עם הטאלנטים החדשים (צילום מסך)

אתר one חוגג עם הטאלנטים החדשים (צילום מסך)

איך ישפיע המהלך הדרמטי על שוק ערוצי הספורט?

ערוץ הספורט: אובדן הליגה הספרדית הוא מהלומה קשה ביותר, בעיקר מבחינה תדמיתית. הליגה היתה חלון ראווה לערוץ, שספג דרך קבע תלונות מצופים על היותו ערוץ של תוכניות אולפן לעומת צ'רלטון, שמתרכזת בתכנים האמיתיים – משחקים. חגורת המגן של ערוץ הספורט מפני הביקורות הללו כללה בעיקר את שני טאלנטי-העל, מסי ורונאלדו. לא עוד.

ערוץ הספורט אחראי לגלוריפיקציה, עד לדרגה של האלהה, ששטפה את אוהדי הכדורגל בישראל כלפי המותגים ברצלונה וריאל מדריד ושני כוכביהם הגדולים. אחד השיאים ההזויים היה שידור ישיר של טקס האשכבה שנערך לפני כשנה לטיטו וילאנובה, מאמן ברצלונה לשעבר, שמת מסרטן. יהיה מעניין לראות איך ערוץ הספורט יסקר מעתה את הליגה הספרדית בתכניו באתר ובשידוריו מהאולפן.

ואולם, אין מדובר במכה אנושה לערוץ, כזו שעלולה להביא לבסוף לקריסתו. בסך-הכל, עם כל מגרעותיו וחולייו בנושאי אתיקה, עושק צופים, פרשנים אינטרסנטיים ועוד ניגודי עניינים, מדובר בערוץ מפואר, שקבע בישראל סטנדרטים לשידור משחקים, הציג תוכניות אולפן טובות והצמיח טאלנטים רבים ודור המשך של שדרים. המפעלים הגדולים שנותרו בערוץ הספורט כוללים את ליגת האלופות, מכבי תל-אביב ביורוליג, ליגת-העל בכדורסל וה-NBA. כל היתר זניח.

כאמור, רק ליגת-העל בכדורגל, שנפתחת למכרז בשנה הבאה, תאושש את ערוץ הספורט. עד אז הצופים מוזמנים להתרווח מול משחקי הליגה הסקוטית. היכונו לסופר קלאסיקו החדש – סלטיק מול ריינג'רס.

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס (צילום: רוני שיצר)

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס (צילום: רוני שיצר)

ערוץ one: ארבע שנים וחצי לאחר שעלה לאוויר, הערוץ נכנס סוף-סוף חזק לעניינים. עד היום הסתפק בשיירים שהותירו ערוץ הספורט וצ'רלטון. הזכויות המשמעותיות ביותר שבידו היו של הליגה הצרפתית, שאותה החל לשדר לפני כשנה וחצי. רמת העניין בליגה הזו נעה בהתאם לכוכב הישראלי מדרגה שנייה שמשחק בה לסירוגין. הרייטינג מתחת לבינוני.

חלון הראווה של one היה עד כה די עלוב. לוח השידורים כלל בעיקר ענפים אזוטריים, רובם בשידורים חוזרים ונשנים. "המינהלת", התוכנית שעלתה בשנה האחרונה בכיכובם של עמיר פלג וארי שמאי, תרמה להתעוררות עניין מסוים, אבל כשהליגות הגדולות משודרות אצל המתחרים ואתה מזדנב הרחק מאחור – אפילו תוכנית החדשות היומית בוטלה מחוסר עניין; אין סיכוי לעקוף את "יציע העיתונות" הפופולרית, חרף הביקורת הקשה כלפי כמה ממשתתפיה, בעלי העניינים המנוגדים.

בערוץ one יוכלו לציין את ה-22 באוגוסט 2015, פתיחת הליגה הספרדית, כיום מכונן. בהזדמנות זו יירשם קרוב לוודאי הקאמבק של יורם ארבל. השדר הוותיק והבכיר, שעונת 2013–2014 היתה שנת השיא בקריירה שלו עם כל המפעלים החשובים במרבית ערוצי הספורט והברודקאסט בישראל, שילם בריבית על הירידה באיכות השידור שלו (טעויות זיהוי, חוסר ידע, הכנה לקויה) ונחתך בדרמטיות. היחיד שנתן לו במה היה ערוץ one עם שידורי הפועל ירושלים באירופה, ולאחר מכן עם תוכנית ראיונות אישית.

יריית הפתיחה לשובו של ארבל ניתנה היום כששידר ב-one את משחקה של מכבי תל-אביב במסגרת האירופית מול היברניאנס. לצדו ישב אייל ברקוביץ' כפרשן, מה שנראה כהרכב הקבוע החדש בשידורי המשחקים מספרד על מסכי העם היושב בציון. אם ב-one לא יתקמצנו כמו שהם עושים בשידור משחקי ההכנה לליגת-העל, המחפירים באיכותם, וידאגו למעטפת נוצצת של השידורים מספרד, כפי שעשו מתחריהם – הם יזכו לאהדה ולאמון הצופים.

מי שעשויים להרוויח מהמהלך הדרמטי הם עובדי one, שיצאו לפני כשנתיים למלחמה בהנהלה על תנאי שכרם הירודים וגררו אותה לבית-הדין לעבודה. תוספת השידורים הרצינית, שאמורים לכלול מעטפת של תוכניות אולפן, אמורה וצריכה לזקוף מעט את ראשם.

צ'רלטון: נפגע קשה מהמהלך של one. מבחינת האטרקטיביות, הוא עלול לרדת למקום השלישי והאחרון מבין שלושת ערוצי הספורט. הליגה הספרדית, במיוחד המשחקים בין ברצלונה לריאל מדריד, הם עתירי רייטינג. בצ'רלטון נוכחו בכך (שוב) כששידרו השנה את הדרבי של מדריד במסגרת הגביע. ריאל-אתלטיקו הוא משחק שמעניין את הקהל הישראלי לא פחות, ואולי אף יותר, מהדרבי של מנצ'סטר.

השינוי ביחסי הכוחות חושף את צ'רלטון לפגיעה מהאגף מצד ערוץ הספורט. אתם יודעים, חיה פצועה וכו'.

חברות הכבלים והלוויין: מעניין איזו השפעה היתה מאחורי הקלעים ליס והוט על המהלך שהתבשל. האם העניקו לנוני מוזס גב וסייעו לו במאמציו הניכרים לשבור את ההגמוניה של ערוץ הספורט? ובשולי הדברים: יס יצטרכו כעת לדאוג לערוץ HD עבור צופי one. להוט כבר יש כזה – עניין פרוצדורלי שאמור להיות מוסדר בלי בעיות.

רגולציה: על-פי מפרט השידורים שנקבע לערוץ הספורט, הוא מחויב לשדר בערוץ הבסיס שלו 38 משחקים מהליגה הספרדית, או האנגלית, או האיטלקית, ומספר דומה מאותן ליגות בערוץ הפלוס שלו. כיוון שצ'רלטון מחזיקה בזכויות הליגה האנגלית והאיטלקית (וגם הגרמנית), והליגה הספרדית ברחה כעת אל מעבר לכביש, נשאר ערוץ הספורט עם ליגות אירופיות זניחות (שווייץ, סקוטלנד, פולין) – וגם מקסיקו. המועצה לשידורי כבלים ולוויין תצטרך להתאים את מפרט ערוץ הספורט למצב החדש שנוצר בשוק שידורי הספורט.

לתגובות:  yegerm9@walla.co.il