להתאבדותו של תת-ניצב אפרים ברכה, מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה שנמצא ירוי במכוניתו, קדמה שורה של בדיקות ופרסומים שהטילו צל על יושרו ועל התנהלותו המקצועית. קצין החקירות הבכיר, שיחסיו עם הרב יאשיהו פינטו עמדו במרכזו של המשפט שבו הורשע הרב במתן שוחד, היה יעד לתחקירים עיתונאיים, פרסומים מקוונים תוקפניים מטעם תומכים של הרב, ולאחרונה גם בדיקה של התנהלותו במשרד המשפטים.

בשבוע שעבר חשף יואב יצחק באתר News1 כי כתב המשפט של "מעריב", אבירם זינו, פנה למחלקה לחקירות שוטרים והציג בפני חוקרי המחלקה מידע שמסר לו ברכה והתכתבויות בין השניים. הרקע לפנייה, לפי הדיווח ההוא, היה מידע מטעה שמסר ברכה על בדיקת התנהלותה של שרה נתניהו במעון ראש הממשלה.

לפי יצחק, ב"מעריב" עבדו על תחקירים שבמרכזם עמד ברכה, ובאמצעות ההדלפה קיווה הקצין הבכיר למנוע את פרסומם. אמיר זוהר פירסם באתר "פוסטה" בשבוע שעבר צילום מסך של ההתכתבות בין ברכה לעיתונאי ששמו לא צוין, והוסיף כי פינטו מסר גם הוא מידע למח"ש. לדבריו, אחד התחקירים שהוכן על ברכה כלל מידע אישי רגיש על בני משפחתו של ברכה ועל קשריהם עם הרב.

כותרת דיווחו של יואב יצחק על זינו וברכה, 30.6.15

כותרת דיווחו של יואב יצחק על זינו וברכה, 30.6.15

המידע שמסר ברכה לזינו התפרסם לפני כשלושה שבועות ב"מעריב", בידיעה שבה נטען כי במשטרה הוחלט לפתוח בחקירה פלילית של הפרשות השונות על הוצאותיהם והתקשרויותיהם של בני משפחת נתניהו ועובדי המעון הרשמי. במשרד המשפטים מסרו ל"מעריב" הכחשה גורפת, אך הידיעה פורסמה. עד כה טרם אישרר גורם חקירה כלשהו את המידע שפירסם זינו.

לפי דיווחו של יואב יצחק, לאחר פרסום הידיעה התברר לכתב "מעריב" כי המידע שעליו התבסס אינו נאמן למציאות. זינו פנה אפוא למחלקה לחקירות שוטרים וחשף בפני אנשיה את התכתבויותיו עם המקור הבכיר, במהלך שעורר תרעומת בקרב עמיתיו כתבי הפלילים והמשפט. כמה מהם שוחחו בשבוע שעבר עם "העין השביעית" וטענו כי המהלך של זינו פוגע ביחסיהם עם מקורותיהם במשטרה.

הבוקר, זמן לא רב לאחר שדווח על דבר מותו של ברכה, החלו מופנות אצבעות מאשימות אל עבר יצחק בשל הסיקור הביקורתי שלו בשבועות האחרונים. עוד לפני הדיווח על המעשה של זינו פירסם יצחק טענות על התנהלות בעייתית ואף פלילית של ברכה ועל חקירת מח"ש בעניינו; לפני יומיים אף טען יצחק כי ברכה "מסוכן לציבור" וקבע כי "זמנו של ברכה קצוב", שכן בקרוב החקירה נגדו תהפוך גלויה והוא יסולק משורות המשטרה.

יואב יצחק: "יש הרבה נחקרים לצערנו במדינת ישראל, והרבה חשודים, שמאיימים להתאבד. אז מה, אנחנו לא נפרסם את מה שטעון פרסום?"

באתר nrg הביאה הבוקר יעל פרידסון טענות מפי אדם שהוגדר "בכיר במשטרה", שטען כי "יואב יצחק והרב פינטו עשו סיכול ממוקד לאדם חף מפשע". באתר ynet הובאו דבריו של אבי דוידוביץ', ניצב-משנה בדימוס ומחבריו של ברכה, שקבל על "מסע הכפשה מופרך" שהתנהל נגד עמיתו לשעבר. כתב הפלילים בוקי נאה סיפר לגיא זהר בתוכניתו ברדיו-ללא-הפסקה כי שוחח עם ברכה בימים האחרונים וזה אמר לו, בעקבות אחד הפרסומים עליו, "שמע, הם לא יעזבו אותי עד שאני אמות".

הן נאה והן המקור שדיבר עם nrg סימנו את הידיעה של יצחק על המידע שמסר זינו למח"ש כפרסום ששבר סופית את רוחו של קצין החקירות. יצחק, מצדו, דוחה את הטענות נגדו. "ציפינו לחקירה, לא להתאבדות", כתב הבוקר ב-News1 לאחר היוודע דבר ההתאבדות, והאשים את גורמי האכיפה שהתמהמהו בחקירת ברכה. היום בשעת ערב הודיע משרד המשפטים כי נגד ברכה לא נוהלה חקירה פלילית, וזאת חרף דיווחיו של יצחק, שגרסו אחרת.

יואב יצחק (צילום: יוסי זמיר)

יואב יצחק (צילום: יוסי זמיר)

"תפקידה של תקשורת חוקרת במדינה דמוקרטית, כמו גם הח"מ כעיתונאי-חוקר, הוא לחשוף חשדות למעשים בלתי כשרים", כתב יצחק. "תפקיד זה מתעצם ומתחייב כאשר החשדות נוגעים לאישים בכירים במערכת אכיפת החוק. מערכה זו חייבת להתנהל ללא מורא מאיש, גם אם חלקים מכלי התקשורת פועלים, משיקולים שונים שחלקם זרים, כדי לטשטש עובדות ולהפנות אצבע מאשימה כלפי הח"מ".

בשיחה עם "העין השביעית" חוזר יצחק על טענתו זו. כשהוא מתבקש להשיב לא על תוכן פרסומיו אלא על הסגנון, התדירות והכותרות הבוטות, אומר יצחק: "זה הכל בעיני המתבונן. כל אחד יש לו את הסגנון שלו ואת האיכויות שלו. אני פירסמתי את מה שפירסמתי ודבקתי באמת ושיקפתי את המציאות. התוכן של הטקסט מדבר בעד עצמו".

דווקא בתור מי שדיווח בין היתר שברכה מאיים בהתאבדות, האם לא היה נכון לשנות סגנון?

"יש הרבה נחקרים לצערנו במדינת ישראל, והרבה חשודים, שמאיימים להתאבד. אז מה, אנחנו לא נפרסם את מה שטעון פרסום?".

בתשובה לשאלה אם היה חוזר על אותה התנהלות בסיקור החשדות נגד ברכה אומר יצחק: "פירסמתי, חשפתי וכתבתי, עשיתי את עבודתי נאמנה ומילאתי את עבודתי העיתונאית, ואני חושב שכך היה צריך לנהוג כל עיתונאי שמכבד את עצמו".

את התמונה המלאה של הרקע להתאבדותו של הקצין הבכיר עשויה להשלים הגרסה של אבירם זינו, אם וכאשר תפורסם. לפי שעה, כתב המשפט של "מעריב" בחר שלא להתבטא בעניין. גורם המכיר את הצד של זינו מסר ל"העין השביעית" כי בשלב זה החליט העיתונאי שלא להתייחס למקרה, והוסיף כי המידע שפורסם עד כה אינו מדויק.

לדבריו, ברכה כלל לא היה מקור של זינו – ומשהתברר כי הטעה אותו בכוונת מכוון, במסגרת מענה לבקשת תגובה, הדבר הראוי לעשותו היה חשיפתו. "צריך לזכור שהסיבה שמלכתחילה זינו עמד בקשר עם מח"ש היתה בעקבות תחקיר עיתונאי שביצע", אמר אותו גורם.